Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vivitarobjektiv till EOS 500D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Eellz

Medlem
bild (2).jpg

Idag fick jag ett objektiv av min storebror, han hade fått det av en kompis. Det är ett Vivitar 35-70mm 1:2.8-3.8, jag har förstått att man måste ha en adapter till objektivet av något slag men ja, jag har ingen aning om vad. Är det möjligt att fixa det? Hur mycket skulle det kosta? Vad/vilket borde man köpa?
Har läst mycket om att det är bättre att köpa ett "modernt" objektiv istället för en adapter för att det är dyrt, men det känns ju dumt att kasta bort ett gratis objektiv. Någon som har tips?:)

Visa bilaga 127166

Idag fick jag ett objektiv av min storebror, han hade fått det av en kompis. Det är ett Vivitar 35-70mm 1:2.8-3.8, jag har förstått att man måste ha en adapter till objektivet av något slag men ja, jag har ingen aning om vad. Är det möjligt att fixa det? Hur mycket skulle det kosta? Vad/vilket borde man köpa?
Har läst mycket om att det är bättre att köpa ett "modernt" objektiv istället för en adapter för att det är dyrt, men det känns ju dumt att kasta bort ett gratis objektiv. Någon som har tips?:)

Hej. Kan du fråga din storbror om vad objektivet har suttit på för ett kameramärke? Har det sutit på en Nikon, eller en Minolta eller?

En adapter brukar kosta mellan 450 - 800kr. Du kommer att tvingas fota med manuell skärpa och bländare.
Jag bedömmer det som icke lönsamt. Om du kanbta reda på vilken fattning den har (nikon eller pentax eller).
Så skulle du kunna sätta ut den på annons här på fotosidan eller på blocket.

(För T.L.D.R : Inte lönt.)

Grundproblemet här är att Canon gjorde ett jättestort spegelhus när de konstruerade EOS och EF-fattningen. Följden är att gamla FD-objektiv helst skall sticka in i kameran för att få rätt avstånd till sensor-planet. Och det går ju naturligtvis inte. Tvärtom adderar ju en adapter avstånd.
Alltså måste en adapter ha en korrektionslins. Det säger sig själv att en sådan reducerar den optiska kvaliten något. Tittar man på sökta internet-diskutioner om detta ser man rama-skrin om framförallt strö-ljus men även skärpan anses ofta otillfredsställande.

DVS, allt detta gäller främst för vanliga märkeslösa FD-till-EF adaptrar som t.ex lätt kan hittas på ebay. Betydligt besvärligare, näst intill omöjligt, är att få tag på mer kompetenta adaptrar från Canon eller Kenko. Emellertid finns det en kompetent adapter - Fotodiox (postorder direkt från Fotodiox).

Jag köpte en sådan (med elektronik - dryg tusenlapp) och provade.

Det som först förbluffade mig var faktiskt skärpan. Jag har provat på objektiv från 28mm till 400mm och resultaten har varit mer än godkända. Faktiskt riktigt bra. Hade det bara hängt på det, hade jag inte tvekat att använda FD-objektiv + adapter.

I de internet-debatter jag hade följt innan, påstods Fotodiox också ha löst ströljus-problemet, iaf till stor del.
Tyvärr, tyvärr, det krävs bara öppen bländare och lite snedljus in i objektivet, från solen eller skarp ljuskälla som reflex eller lampa, för att det skall bli ett lite dimmigt cirkulärt område i mitten av bilden. Det är kanske inte lika illa som hos en del kinesiska ebay adaptrar, men det är tillräckligt märkbart för att fortfarande i praktiken förstöra bilden. Naturligtvis kurerar en djup lens hood, motljusskydd, och disciplin med var man har solen, detta. Men det är ändå en last i balansen för-mycket-strul-för-att-löna-sig.

Mer last i balansen är att det blir väldigt långsamt och pilligt fotograferande: Manuell fokus, manuell bländare. Det går inte att jämföra med gammaldags manuell fokus - som jag fortfarande håller på med, sv/v film på mina gamla FD kameror -, det upplevs i praktiken som betydligt struligare än så. Fokuseringen är besvärligare eftersom EF/EF-S kamerornas sökare inte är avsedd för manuell fokusering. Och sen måste du blända ner, och först då ser du vilken tid du får.

Lägger man sen till att adaptern är så ömtålig och pillig att installera, att man verkligen drar sig för att byta objektiv ute i fältet...

Nja, min slutsats var faktiskt att fortfarande använda mina gamla FD-objektiv till mina gamla FD-hus och fota sv/v film med dem (eftersom digitalt sv/v ser ut som skit) och köpa nya objektiv till min EOS.

Men kasta din ljusstarka Vivitar-zoom tycker jag inte du skall göra. Gamla begagnade FD-hus är betydligt billigare än Fotodiox adapter. Kanske får du för dig att prova film (färg är ganska utklassat av digitalfoto, men svartvitt tycker jag är snyggare om det kommer från film).

Hej. Kan du fråga din storbror om vad objektivet har suttit på för ett kameramärke? Har det sutit på en Nikon, eller en Minolta eller?

En adapter brukar kosta mellan 450 - 800kr. Du kommer att tvingas fota med manuell skärpa och bländare.
Jag bedömmer det som icke lönsamt. Om du kanbta reda på vilken fattning den har (nikon eller pentax eller).
Så skulle du kunna sätta ut den på annons här på fotosidan eller på blocket.

Bilden visar ju att det är en Canon FD-bajonett, Dessa är bara värt att använda på en Nex eller micro fourthirdkamera med adapter. Omfånget 35-70mm är väldigt osexigt och kort på dessa så jag skulle glömma hela grejen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar