Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vivid -

Produkter
(logga in för att koppla)

Nekomy

Avslutat medlemskap
Detta är kanske en lite kryptisk fråga.
Vilket ger bäst färger sRGB/Natural med Color suturation på plus eller sRGB vivid med color sururation på minus?

Jag gjorde en test på min A1 och tycker bilderna ibland verkar bli bäst på "SRGB Vivid", "COL -3", "Contrast -2", "Sharp +"

Hur är det med övriga märken, vilka inställningar ger bäst färger?

Bäst är ett svårt ord.

Kan du ställa in kameran på AdobeRGB så får du in mest färginformation. Det är bäst om man ska efterbehandla bilderna i Photoshop. Sen konverterar man till sRGB när man ska visa dem på webben.

Risken med inställningar som "vivid" är att kameran förstärker färgerna så mycket att detaljer, tex i en röd jacka, försvinner. Det kanske ser snyggast ut vid en hastig blick men kollar man noga så ser man kanske att detaljer försvunnit. Du kan ju öppna den vanliga sRGB-bilden i photoshop och sedan lägga till mättnad så får du samma effekt fast mer kontrollerat.

Det beror ju också på vad man plåtar. Ansikten kan se riktrigt fula och rödblommiga och fula ut med "vivid". ibland finns särskilt porträtt-läge.

Jag har en fundering på det där med AdobeRGB.
Det har ju ett bredare spektrum av färger men det lagras ju med samma bit-djup som vanlig sRGB, dvs 8bitar.
Borde inte det innebära att du i AdobeRGB har längre avstånd mellan varje nyans? Tex om du har en bild där det är mycket enfärgiga toningar så är risken större att de blir "hackiga"?

Eveningstar skrev:
Jag har en fundering på det där med AdobeRGB.
Det har ju ett bredare spektrum av färger men det lagras ju med samma bit-djup som vanlig sRGB, dvs 8bitar.
Borde inte det innebära att du i AdobeRGB har längre avstånd mellan varje nyans? Tex om du har en bild där det är mycket enfärgiga toningar så är risken större att de blir "hackiga"?

Det brukar vara så att det "klipper" i sRGB, att inte tonerna ryms. Datan från sensorn skalas av till sRGB så det är ju inte säkert att sRGB-bilden kan ytnyttja hela bitdjupet. Säkrast måste vara att konvertera till 16-bitar före redigering.

Senast ändrad:
Nu kör jag med sRGB då de flästa utskrifter man gör sker i sRGB och att jag slipper tappa information vid konvertering från aRGB.

Men frågen var (lite dåligt formulerad) vilket återger färgena bäst, "sRGB normal med color suturation på +" eller "sRGB vivid med color suturation på -"?

Själv tycker jag att jag får bäst resultat (mäst likt verkligheten) med min A1 när jag använder vivid och minskar suturation samt drar ner kontrasten sen smula och sist gör färgna lite kallare.

Jag undrade lite vad andra använder för inställningar för att uppnå de färgresultat som de själva är nöjda med.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar