Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vitt i soljus

Produkter
(logga in för att koppla)

Mcnab

Aktiv medlem
Vad ska göras annorlunda?
Det har hänt flera ggr då det har vart klarblå himmel att vita saker smälter ihop liksom.
Jag har kört på låg iso 250 och vitbalans på sol

Vad är felet?

Morgan

Överexponering låter det som. Exponeringsmätaren är varken gud eller tankeläsare, så man måste göra rätt för att få det resultatet man önskar. Vad som är rätt beror ju på situationen, men visa någon bild där du anser ha problem, redogör för hur du gjorde, vad du ville ha för resultat så skall du se att någon kommer att hjälpa dig !

Kan se att du har en D80, Prova med att ta reda på knappen/inställningen för AE-L (Auto exposure lock) i din D80. Rikta kameran emot himmel delen i din tänkta bild, lås AE-L, ställ in den tänkta bilden i övrigt (komposition, focus etc.) Och tryck av. Nu kommer antagligen himmelen bli blå men det övriga lite för mörkt. Då gäller det att hitta rätt exponering i bilden. Lek och lär så att säga. Kan även vara en fördel i detta fall att gå över till helt manuellt läge och ställa in allt själv bara för att lära sig.

Kan se att du har en D80, Prova med att ta reda på knappen/inställningen för AE-L (Auto exposure lock) i din D80. Rikta kameran emot himmel delen i din tänkta bild, lås AE-L

Japp har en D80
Hittade i menyn.......men när jag fotar fotboll....går det då att ställa in och ha detta så länge jag vill utan att trycka på knappar?

Innomhus i sporthallar där det är svårtmätt och tämligen lika ljus så tycker jag att M fungerar bra - man labbar in en lämplig inställning och justerar på histogrammet sedan kontrollerar man bara då och då att man inte över eller underexponerar - kör gärna RAW så går det att rädda fler bilder som råkat bli tokig.

Utomhus så är AE-lock eller vad det kallas EN bra metod - rikta emot det området du vill ha normalexponerat och lås exponeringen och knäpp sedan bilden efter du omkomponerat.

Att köra M på en fotbollsmatch utomhus verkar lite vanskligt tycker jag även om det säker finns de som gör det också. Jag hade valt AV och justerat in exoneringskompensationen för om det är motljus eller ej och sedan så blir exponeringarna oftast bra eftersom focuspunkten och ljusmätaren brukar sammanfalla och focus kommer att ligga på en spelare (oftast) och då bör exponeringarna bli tämligen lika - dock, riktar du om och fotar ribban i motljus så blir det fel igen... :)

Det är bara att öva, gissa, fota och fråga - Man behöver inte heller vara som Hans som kan vara på en match och har tagit 5 bilder - alla bra... Jag tar hellre 80 bilder och får 3-7 bra.... Antagligen så beror det både på erfaranhet, skicklighet och inställning - de som lärt sig fota med film och alltid har betalat själv har större andel keepers. Jag har alltid slösat lite, lite får man slita på slutaren....

Om du kör jpg - se om du inte kan ändra inställningarna så att bilden blir mindre kontrastrik; det vita har som du säger frätt ut totalt. Annars - gå över till råformat, kör manuell inställning om ljuset är kontant. Mät mot gräset, tag en testbild och kolla histogrammet. Justera...

Jag tackar för all info.
Senast så var det en heldag på fotbollsplan och då tog jag 453bilder :)
och visst fick jag ut en hel del bra..... men som sagt så kommer dessa icke bra. Jag brukar köra på A eller S men får labba mer med exponeringen. kanske fixa ett bra program som kan hjälpa mig också :)

Morgan

Att det är en svår situation att bemästra. Möjligen spelar också erfarenheten in, men den lär väl vara av övergående natur.
Är själv ingen mästare på det där, men vi ska komma ihåg att digital teknik inte är lika bra på att bemästra dynamiken som film är.
Jag har i alla fall gjort så att jag mätt mot det vita solbelysta, och överexponerat 2/3-dels steg, och tycker att jag fått en bra början, även om det också då blir utfrätt på sina håll. För den som inte har samma smak som jag blir det till att exponera lite mildare/försiktigare. Kanske hålla sig till +1/3-1/2 steg.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar