Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vitt blir grått ???

Produkter
(logga in för att koppla)
Ber om ursäkt, nu var det jag som var oklar...
Med "inställningsljus" menar jag inte bara modelljuset från blixthuvudet, i "inställningsljus" räknar jag med allmänbelysning osv också...

Det jag TÄNKTE var att om man har en bygglampa på bakgrunden, och bygglampan inte belyser modellen så -
Varierar bakgrundens exponering med slutartid/bländare, men
Varierar modellens exponering med blixtstyrka/bländare.

Då kan man balansera bakgrund/modell ungefär som när man är utomhus i solljus, genom att balansera bländare mot tid.

Enklast är fortfarande att ha en blixt till :)

Ah då är jag med =) Du menar att om man har fast ljus på bakgrunden och blixt på objektet. Men bygglampa är värdelöst då den har en annan ljustemperatur än blixtljuset och om man inte har problem innan så kommer man få det då genom att försöka hantera två olika ljustemperaturer samtidigt ...

Ber om ursäkt, nu var det jag som var oklar...
Med "inställningsljus" menar jag inte bara modelljuset från blixthuvudet, i "inställningsljus" räknar jag med allmänbelysning osv också...

Det jag TÄNKTE var att om man har en bygglampa på bakgrunden, och bygglampan inte belyser modellen så -
Varierar bakgrundens exponering med slutartid/bländare, men
Varierar modellens exponering med blixtstyrka/bländare.

Då kan man balansera bakgrund/modell ungefär som när man är utomhus i solljus, genom att balansera bländare mot tid.

Enklast är fortfarande att ha en blixt till :)

Bara om bakgrunden inte når mättning - dvs blir helt utblåst.... och det var det jag trodde var meningen.

Nackdelen med olika färgtemperaturer i detta fall kommer enbart att synas genom att "backlight" glorian i håret på modellen blir lite varmare. Ljus från din bakgrund kommer studsa i modellens hår, eventuellt en del på axlarna, och iom det tappa lite i styrka och på så sätt "komma tillbaka" in i bilden rent exponeringsmässigt.

Mycket lustiga svar. :) Det korrekta är, du måste ljussätta bakgrunden, eller ljussätta den mer. Kom ihåg att skärma av ljuset som ska slå på bakgrunden med svart skärmar så det inte reflekteras tillbaka in i kameran. Kan bli lite disiga bilder annars.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar