Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vitbalansproblem 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

carlcarl

Medlem
Trots liknande trådar väljer jag att skriva en ny:

När jag vitkaliberar min 300D manuellt är det ofta totalt hopplöst att hitta en "lagom" vi ton - endera blir allt vitaktigt "sjukhusvitt" trots att det skulle dra åt gult, alternativt så ser precis hela bilderna orange-mosiga ut.

Någon som kan komma med en bra patentlösning?

Jag brukar kalibrera min genom att ha ett vitt papper med mig som jag lägger på den plats jag tänker fotografera och fyller sedan upp sökaren med detta pappersark och avfotograferar detta och väljer sedan att använda den bilden till kalibreringen för att sedan välja egen vitbalans och plåtar sedan med RAW för att göra mindre justeringar av balansen i datorn.

/Roland - som nog ska plugga till jurist

Jo själva fotandet mot vitt ark gör jag precis som du beskriver - men det känns som att kanske pappret borde vara i annan färg än just vitt för att bilderna skall bli någorlunda naturliga i slutändan!

Kaliberar jag mot ett vitt papper blir bilderna gärna blåaktiga.

Kör jag AWB i dessa situationer blir bilderna gärna orange-persikatonade över hela färgspektrat.

När du gör din kalibrering, vilken vitbalans använder du då? Jag tror man ska använda awb, det gör jag. Välj sen kalibreringsbilden och egen wb. Mina bilder blir bra efter det.
Det finns även något som heter gråkort, det kanske är ett sånt du ska använda för att få rätsida på färgerna.

Senast ändrad:
Jag har ett kort med ett vitt fält, ett medelgrått, och ett svart.

Varje gång jag har en ny ljussituation tar jag en bild på det.

Sen justerar jag bilderna manuellt i photoshop genom att använda kurvor och verktygen i dialogrutan för kurvor som man väljer vitpunkt, gråpunkt och svartpunkt med.

Så länge man fotar RAW så spelar inte vitbalansinställningen i kameran nån roll, då vitbalansjusteringen äger rum först i konverteringen från RAW till TIFF/JPG.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar