Annons

Vitbalansfilter

Produkter
(logga in för att koppla)
Någon som provat Vitbalansfilter som man sätter direkt på objektivet?
http://www.kaffebrus.com/objektivlock-med-vitbalansfunktion-1338.html

Jag har ett liknande de som du hittar på kaffebrus, men jag har ett som jag köpte från Scandinavian photo och heter Vivicap. Och det är ett vitbalansfilter samtidigt som det är ett linsskydd. jag är mycket nöjd med det.
Det du funderar på fungerar säkert mycket bra.

Det finns säkert de som säjer att det inte behövs när man fotar i RAW, men jag kan säga att det sparar dig massor med tid framför datorn. Det som kanske är negativt med det är att man får göra om det när man kommer till ett annat ställe med ett annat ljus. Men när man väl har lärt sig det så går det fort. Fotar man i JPEG så går det ju inte att ändra vitbalansen lika fort och då kan ett sådant filter vara bra att ha till hands.

Hoppas på att du blev lite klokare :)

///
Anders S
 
En nackdel med det här "filtret" är att du mäter vitbalansen där du står med kameran och inte där motivet är. Fungerar om du fotograferar i jämnt ljus men i ett rum med blandade ljuskällor tex ljusrör och glödlampor blir det ju fel. Man kan dock komma runt det genom att ta en testbild där motivet är tänkt att vara. Själv föredrar jag att använda ett gråkort för att sedan justera vitbalansen i datorn.
 
Fungerar om du fotograferar i jämnt ljus men i ett rum med blandade ljuskällor tex ljusrör och glödlampor blir det ju fel.

Då kan man försöka att få med båda ljuskällorna och få en korrekt vitbalans, men jag kan ha fel. Har inte testat men ska göra det så snart som möjligt.
Sedan bör ju kameran man använder ha finjustering av vitbalansen du har ställt in manuellt.
Om det blir för svårt för kameran att mäta de båda ljuskällorna så fungerar ju gråkortet bäst som du sa:)

///Anders S
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.