Annons

vitbalansering

Produkter
(logga in för att koppla)

joanna81

Aktiv medlem
hej! jag har problem med att fota båda hundarna samtidigt. en är vit den andra e brun/röd....Den vita hunden lyser eller den andra blir för mörk. Jag vet inte vad jag ska göra. Testat allt...men jag vet inte om jag gör rätt med vitbalancering. Vill få bra bild utan att ändra för mycket på iso eller slutatiden.

så här kan det ser ut; hundar189.jpg
biaochrag.jpg

Jag ser inget direkt fel med vitbalansen i de bilderna, det brukar sällan vara det stora problemet i den typ av ljus du har här.

Vad som däremot kan vara problem när du fotar en vit och en svart hund, eller ett brudpar är att få till exponeringen rätt. Kameran har helt enkelt svårt att återge omfånget från mörkaste mörkt, till ljusaste vitt. Antingen blir det vita helt vitt och utfrätt eller så blir det svarta helt igensotat.

Fast jag tycker inte dina exempelbider uppvisar det problemet heller, men så är jag ju en skumögd rackare! :)

Din "mörka" jycke är ju inte speciellt mörk för den delen heller.

Mvh
Anders

jahha...då va det det jag tänkte...jag få väl klistra och klippa för att få dom två ihop... ;) då gäller det bara att hitta bra ljus..eller ingen sol ljus alls kanske...?
Den andra kortet kanske ser man inte riktigt vad jag menar för att den e så liten men den första tycker jag att hon lyser som glödlampa... ;)
hon har brun fläckar på öron och lite över öga...det ser man inte.

men om jag höjer slutatiden så blir den andra för mörk....

Den ljusa hunden är inte för ljus och den mörka är inte för mörk. Det du ser som för mörkt på bilderna är skugga.

Det är aldrig bra att fota (speciellt inte motiv som skiljer sig mycket i ljushet) i solsken. Det blir alldeles för hårda kontraster. Även en vit hund kan ju bli helt vit på ena sidan och för mörk på den andra (skuggsidan).

Fota när det är mulet, och det är bara bra om det har regnat nyligen eller om du är ute så tidigt att det fortfarande är fuktigt.
Då ska du se att det blir lättare, och det kommer bli mustigare färger också.

jahha...då va det det jag tänkte...jag få väl klistra och klippa för att få dom två ihop... ;) då gäller det bara att hitta bra ljus..eller ingen sol ljus alls kanske...?
Den andra kortet kanske ser man inte riktigt vad jag menar för att den e så liten men den första tycker jag att hon lyser som glödlampa... ;)
hon har brun fläckar på öron och lite över öga...det ser man inte.

men om jag höjer slutatiden så blir den andra för mörk....

Nu har jag ingen aning om vilken kamera du har och om den klarar detta men jag tycker det är ett typiskt exempel på när RAW formatet är att föredra.
Då kan du backa högdagrarna något och lyfta de mörka partierna. PÅ så sätt kan du förmodligen få bilden betydligt bättre.
Min egen hund är både svart, brun och vit så jag känner igen problemen i hårt ljus. Klippa och klistra sakll inte behövas.
Du hittar ett exempel här: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1261169.htm

Den ljusa hunden är inte för ljus och den mörka är inte för mörk. Det du ser som för mörkt på bilderna är skugga.

Det är aldrig bra att fota (speciellt inte motiv som skiljer sig mycket i ljushet) i solsken. Det blir alldeles för hårda kontraster. Även en vit hund kan ju bli helt vit på ena sidan och för mörk på den andra (skuggsidan).

Fota när det är mulet, och det är bara bra om det har regnat nyligen eller om du är ute så tidigt att det fortfarande är fuktigt.
Då ska du se att det blir lättare, och det kommer bli mustigare färger också.
jo, skuggor e det men det e inte det jag menar.som jag skrev innan så kommer jag bara behöva tänka på solen...annars få man denna vita hunden att lysa. den bruna hunden får jag oftas fin färg på..
jag ska försöka att fota nån gång tidigt på morgonen....har faktisk inte gjort det. e väl för trött för att tänka när man går ut på morgon promenad..(det e inte konstigt att det finns fotoregler...bilder blir oftas bättre då...;))

Nu har jag ingen aning om vilken kamera du har och om den klarar detta men jag tycker det är ett typiskt exempel på när RAW formatet är att föredra.
canon 400D....ska testa köra med RAW men jag e så dålig på photoshop..tack för tipset!
Skojar med att jag ska klippa och klistra....men det e frustrerande att få fina bilder på hundarna men helt omöjligt att få en med båda...hmmmm....

canon 400D....ska testa köra med RAW men jag e så dålig på photoshop..tack för tipset!

Du behöver inte alls använda Photoshop för att kunna använda dig av RAW. De programvaror som följde med kameran kan läsa RAW-filerna och där kan du göra de justeringar som kan behövas.

Jag äger inte ens Photoshop men använder alltid RAW.

Tänk också på att din kamera har en funktion för att visa om vissa partier blir utbrända på en bild. Kolla i manualen.

Mvh
Anders

fattar vad du menar med RAW...WOW! ;) fotat idag med RAW....kom hem flyttat över bilder. jaaa...å stora blev dom...men försökte att ändra storleken och jag hittade funktionen till slut, men fattar inte hur jag ska få dom i rätt format så jag kan öppna dom med fotoshop eller annat program och även skicka den till andra. förstår du vad jag menar.? Jag kan ändra den till jpg men då försvinner en del av skärpan...hur ska jag göra..?

Vilket program använder du för att öppna RAW-filerna?

Om det är Canons DPP så använder jag inte det själv så jag har lite svårt att ge råd.

Principen är att du sparar eller exporterar RAW-filen till JPG så att du kan maila den vidare t ex. Vid sparande processen brukar man kunna ange storlek etc. Skärpan skall inte försvinna vid export men det är klart att om du förminskar till säg 600 x 400 pixlar så upplevs ju bilden mindre skarp eftersom allt blir så smått.

Ge det lite tid - testa, läs manualer, testa igen så löser det sig!

Mvh
Anders

Öppna DPP, dubbelklicka på bilden, tryck Ctrl-T för att få fram Tool panel.
Nu kan du göra "curve adjust" för att fixa med hur de olika ljusa och mörka delarna ska återges. När du vimsat bort dig trycker du bara på tillbakaknappen, så kan du börja om igen. Detta kan göras med jpeg också, men råformatet tåler misshandel bättre.

Skärpning, brusreducering, kompensation för objektivfel (enbart med RAW) och sånt kan också göras med denna Tool panel.

När du är klar med din RAW-bild trycker du Ctrl-D för att "Convert and save" till lämpligt format och storlek.

Öppna DPP, dubbelklicka på bilden, tryck Ctrl-T för att få fram Tool panel.
Nu kan du göra "curve adjust" för att fixa med hur de olika ljusa och mörka delarna ska återges. När du vimsat bort dig trycker du bara på tillbakaknappen, så kan du börja om igen. Detta kan göras med jpeg också, men råformatet tåler misshandel bättre.

Skärpning, brusreducering, kompensation för objektivfel (enbart med RAW) och sånt kan också göras med denna Tool panel.

När du är klar med din RAW-bild trycker du Ctrl-D för att "Convert and save" till lämpligt format och storlek.

TACK anders! ska testa...jag fick för mig att jag har använt tool panel och där fick jag även ändra till Jpeg...men tyckte att det blev ändå liten förändring när jag byte till jpeg. jag ska testa och se. tack tack!! (detta e nytt för mig) ;)

Jo, men om du hade läst tråden hade du ju sett att problemet inte hade något med vitbalansen att göra... nu reklamspammar du ju bara, men det kanske var din avsikt förstås.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar