Annons

Vitbalansering på digitalkamera med svart bakgrund

Produkter
(logga in för att koppla)

Maverick28

Aktiv medlem
Har plåtat vid ett parr tillfällen i min studio med en svart bakgrund.

Jag får en jäkligt skumt ljus med ett drag av blått
Plåtar jag med vit bakgrunf är det inga problem.
Likadant upplever jag det som jag får en mycket hårdare ljus med den bakgrunden.
Det kan dock bero på att jag har mindre reflektioner av bakgrunden.(jämför med en vit)

Min fundering är följande.

Får den automatiska vitbalanseringen krupp av den speciella ljuset??

Jag vill fylla på med frågeställningen; hur fungerar automatisk vitbalans?

(Spekulerar vilt i att det sitter en vit platta i kameran som några pixlar läser av och kalibrerar efter)

Om den automatiska vitbalansen får krupp eller inte vet jag inte, men har du testat att ställa in vitbalansen helt manuellt mot något neutralt vitt eller grått?

Maverick28 skrev:
Har plåtat vid ett parr tillfällen i min studio med en svart bakgrund.

Jag får en jäkligt skumt ljus med ett drag av blått
Plåtar jag med vit bakgrunf är det inga problem.
Likadant upplever jag det som jag får en mycket hårdare ljus med den bakgrunden.
Det kan dock bero på att jag har mindre reflektioner av bakgrunden.(jämför med en vit)

Min fundering är följande.

Får den automatiska vitbalanseringen krupp av den speciella ljuset??

EDIT: Innan du läser inlägget så måste jag säga att jag kan ha blandat ihop saker & ting, Du har en 7Hi va? Det är handhavandet med den jag beskriver vad det gäller det digitala filtret...

För min del så tycker jag att den automatiska vitbalansen på dom flesta kameror ofta hamnar snett. Utomhus så använder jag dom fasta lägena, oftast då "solinställningen" eller "moln", man ska betänka att solinställningen på ett ungefär motsvarar en dagsljusfilm, mao så kan man använda den i de flesta lägena under dagtid på samma sätt som du gör med film... Med det digitala filtret på 7i/hi kan du sedan styra färgtempen några steg på samma sätt som man gör med filter, nu kan man dock oftast göra det ganska så bra i PS i efterhand.

Vid krångliga förhållanden typ det du nämner så tycker jag att du ska använda manuell mätning mot vit yta, den fungerar bra men kan med fördel styras åt det varmare hållet med det digitala filtret.

Man bör tänka på att det forfarande inte finns någon bombsäker automatik.

Den dagen kameran vet att det är en vit ko på en grön äng man fotograferar så kanske det blir riktigt, tills dess så är vi duktigare....

Larsa

Senast ändrad:
Hoppas någon kan förtydliga det här med vad vitbalans-inställningen egentligen gör. Jag har läst i en del inlägg här att man tydligen kan göra vitbalansinställningen i efterhand på RAW-filer.

Betyder det att vb-inställningen inte påverkar sensorn på något sätt, utan bara påverkar färgparametrar i kamerans interna konvertering från råa sensordata till JPEG?

kameran det gäller är en Olympus UZ 2100
Nja.. Har inte testat de fasta lägena *RODNAR* mest på grund av att jag legat och klurat och trott att det varit min ljussättning som det varit fel på :)

Samt brist på tid...

Skall göra ett test en dag så får vi se...

En raw fil är som sagt den rena informationen från sensorn, altså en fjärdedel röda, en fjärdedel blåa och hälften gröna pixlar innan bayer interpolation, vitbalans justering, uppskärpning, etc har gjorts.

Förskjutningen ligger i firmwaren i kameran, eller mjukvaran i dator vid konverteringen från raw till tiff(eller valfritt format).

Inomhusljus är det som kamerorna generellt har svårast att sätta korrekt vitbalans på. Utomhus ljus brukar funka fint så länge det inte är konstiga färgstick vid solnedgång/soluppgång.

Vitbalansen justerar förstärkningen för de olika färgkanalerna mot varandra, dvs om ljuset innehåller mer rött än normal så multipliceras rödkanalen med ett tal (mindre än ett) för att kompensera detta. Själva kompenseringen utförs förmodligen under Bayer-konverteringen (kameran mäter ju bara en färg per fotosensor). RAW-filer innehåller den okonverterade informationen direkt från sensorn och kan därför konverteras med valfria parametrar i efterhand.

[EDIT]
Ett praktiskt exempel på vitbalansering:
Jag konverterar ett foto i RAW format med kanalfaktorerna 1.0 för röd, grön och blå-kanalerna.
När jag tittar på bilden i Gimp så ser jag att ett område som borde vara vitt/grått har färgvärdet r=105, g=226, b=217 och kan då räkna ut vitbalansen:
rödfaktor=226/105=2.15
grönfaktor=1.0
blåfaktor=226/217=1.04
(Orsaken till att jag väljer grönfaktorn 1.0 är att konverteringsprogrammet, dcraw, jag använder vill ha det så..)
När sedan jag konverterat RAW igen med faktorerna ovan så kommer det vita vara vitt.
[/EDIT]

Senast ändrad:
Damocles skrev:
Inomhusljus är det som kamerorna generellt har svårast att sätta korrekt vitbalans på. Utomhus ljus brukar funka fint så länge det inte är konstiga färgstick vid solnedgång/soluppgång.

Helt klart har kamerorna mest problem vid elljus men jag tycker att vitbalanseringen ofta blir lurad om man tex fotograferar en grön äng eller något liknande med en dominerande färg.

Eftersom solinställningen ska motsvara en normal dagsljusfilm så använder jag oftast den, i skuggor samt i mulet väder så blir det molninställningen. Får mycket jämnare resultat då.

Nu är ju kamerorna dock olika duktiga på detta med automatisk vitbalansering...

Senast ändrad:
Jag har en rätt trevlig funktion på min kamera, om jag fyller bilden med någon som är vitt, och klickar på en speciell knapp, så sätter den vitbalansen efter det. Lämligt då är ju ett vitkort eller dylikt. Men det gäller som sagt att ha en vit yta till hands. Annars har jag fasta kelvin inställningar också.

(kameran mäter ju bara en färg per fotosensor)
Inte jättviktigt att veta, men ska det va så ska det vara. varje fotosensor mäter bara mängden ljus den tar emot. Över detta ligger sedan ett filter som bara släpper igenom en viss färg, på dom flesta digitalara är det GRGB. Men sonys nya har ju sitt RGBE som byter en av dom gröna filterna i varje serie mot en turkos.

Senast ändrad:
Damocles skrev:
Jag har en rätt trevlig funktion på min kamera, om jag fyller bilden med någon som är vitt, och klickar på en speciell knapp, så sätter den vitbalansen efter det.

Jag bär alltid att litet fotopapper i min kameraväska som jag ibland använder till att mäta vitbalans på. Vad jag dock märkt är att bilderna ofta blir lite kalla, allra mest om man vill bevara värmen i ljuset vid lågt stående sol. Då mäter jag först, sedan styr jag färgtemperaturen lite åt det varma hållet med det Minolta kallar digitalfiltret.

På din E-10 så kan du väl styra färgtempen i Kelvingrader i många steg, på 7i är det lite mer begränsat men fungerar bra ändå.

Larsa

En vanlig "våtfilm" är mycket mer förlåtande än en digitalkameras sensor.

För att få bra färgriktiga bilder så gäller det att ställa in färgbalansen så noga som det går. Autoinställningen är ofta en enkel kompromiss. Är det skitväder så ställ vitbalansen på moln. Då minskas det blå-cyanstick du annars kommer att få. Har du vitbalansen rätt så krävs det mindre eller ingen efterbehandling av filen innan utskrift till ett bra labb eller till din skivare.

Tänk på att ljuset i skuggan är mycket kallare än ljuset en molnig dag.

Har kameran en "kall" blixt så prova att ställa vitbalansen på skugga eller moln, då blir blixtbilderna lite varmare.

larsaz skrev:
...litet fotopapper i min kameraväska som jag ibland använder till att mäta vitbalans på. Vad jag dock märkt är att bilderna ofta blir lite kalla...

det betyder att fotopapperet inte är helt neutralt vitt, utan lite varmt vit. då blir dina bilder kalla.
man kan köpa ett helt neutralt grå/vitkort i fotobutik om man vill slippa justera de uppmätta inställningarna efteråt.

Estethia skrev:
det betyder att fotopapperet inte är helt neutralt vitt, utan lite varmt vit. då blir dina bilder kalla.
man kan köpa ett helt neutralt grå/vitkort i fotobutik om man vill slippa justera de uppmätta inställningarna efteråt.

Ska genast fixa ett riktigt vitkort...

Larsa

Detta problem skulle jag också vilja ha hjälp med.
Jag har en bra exempel bild på hur galet det kan bli.
http://www.fredda.se/blaton/blaton.jpg
Det går ju att fuska förbi med photoshop och så.
http://www.fredda.se/blaton/blaton2.jpg men då tappar man en hel del av det andra intressanta också!

Det är ju inte direkt svart det där till vänster. Bilden är tagen i sämsta möjliga miljö. Satt en vanlig IKEA lampa som belysning, bakgrunden är allt möjligt och slutartiden är väldigt snabb.

Hur kan man lösa detta problem? Har förstört massor av bilder för mig på detta sätt.
Vitbalansen? Det är ju svart på ena sidan (högra) men inte på den andra? vad gör man då?

//Fredda

Jag har sett ett litet gråkort med tre fält. Vit, grå och svart. Det är meningen att man ska fotografera in det på en bild för att kunna justera in färgerna. Baksidan är självhäftande. Kanske vore något för alla digitalfotografer.

Är jag dum... eller?

Vad vitkort är och hur man kan sätta vitbalansen manuellt utifrån det är jag klar över, men jag har lite svårt att förstå hur jag skall använda det ute i praktiken.

Om jag skall fota i ett varmt kvällsljus och skall sätta min vitbalans manuellt. I vilket ljus skall jag sätta upp vitkortet när jag sätter min färgbalans. Sätter jag upp vitkortet på ett träd blir ju inte kortet vitt längre? Då färgas det ju av det omgivande ljuset. Eller är det det som är poängen? Blir det rätt ändå?

Re: Är jag dum... eller?

arleklint skrev:
Vad vitkort är och hur man kan sätta vitbalansen manuellt utifrån det är jag klar över, men jag har lite svårt att förstå hur jag skall använda det ute i praktiken.

Om jag skall fota i ett varmt kvällsljus och skall sätta min vitbalans manuellt. I vilket ljus skall jag sätta upp vitkortet när jag sätter min färgbalans. Sätter jag upp vitkortet på ett träd blir ju inte kortet vitt längre? Då färgas det ju av det omgivande ljuset. Eller är det det som är poängen? Blir det rätt ändå?

om du vill ha det varmt ska du inte vitbalansera efter vitkort.
det är när du vill ha en neutral färg som du ska vitbalansera.

Är jag ännu dummare?

Vitbalanserar gör man väl alltid? Om än automatiskt. Försöker inte den automatiska vitbalanseringen åstadkomma en neutral färg?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar