Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Vitbalansering på digitalkamera med svart bakgrund
- Trådstartare Maverick28
- Start datum
Estethia
Aktiv medlem
Re: Är jag ännu dummare?
förtydligar mig.
jag skrev först "inte vitbalansera efter vitkort" och menade samma sak i andra meningen eftsom det var just vitkortsbalansering det pratades om.
självklart vitbalanserar man alltid.
som jim skriver så ställer du in dagsljus på vitbalanseringen om du vill ha dagsljusfilmseffekt. (filmerna varierar förstås i färgåtergivning hit och dit, men i det stora hela)
beroende på HUR varmt du vill ha så väljer du bland de förinställda vitbalanseringarna.
eller mäter mot ett kallt grå/vitkort.
arleklint skrev:
Vitbalanserar gör man väl alltid? Om än automatiskt. Försöker inte den automatiska vitbalanseringen åstadkomma en neutral färg?
förtydligar mig.
jag skrev först "inte vitbalansera efter vitkort" och menade samma sak i andra meningen eftsom det var just vitkortsbalansering det pratades om.
självklart vitbalanserar man alltid.
som jim skriver så ställer du in dagsljus på vitbalanseringen om du vill ha dagsljusfilmseffekt. (filmerna varierar förstås i färgåtergivning hit och dit, men i det stora hela)
beroende på HUR varmt du vill ha så väljer du bland de förinställda vitbalanseringarna.
eller mäter mot ett kallt grå/vitkort.
Arleklint
Aktiv medlem
Tack ska ni ha Jim och Christel.
Om man med vitkort skall åstadkomma den vitbalans som det fasta dagsljusläget motsvarar skall man alltså hänga upp sitt vitkort mitt i solen kl 12.00? och då skall kvällsljuset bli rätt?
Jag har just hittat möjligheten att i D100:an justera färgbalansen upp och ner utifrån dom fasta lägena. Här tror jag att jag har min möjlighet att dressera D100 till att göra som jag vill.
Om man med vitkort skall åstadkomma den vitbalans som det fasta dagsljusläget motsvarar skall man alltså hänga upp sitt vitkort mitt i solen kl 12.00? och då skall kvällsljuset bli rätt?
Jag har just hittat möjligheten att i D100:an justera färgbalansen upp och ner utifrån dom fasta lägena. Här tror jag att jag har min möjlighet att dressera D100 till att göra som jag vill.