ANNONS
Annons

Vitbalans vid hockey?

Produkter
(logga in för att koppla)
Fast om man drar ut ett vanligt A4-ark i snön så är det en j*kla skillnad... pappret är ju nästan blått då... gör man fel om man balanserar mot ett sådant papper ivanliga fall och snö/is faktiskt är "vitt"?
 
Du skall vitbalansera mot det som du vill ha neutralt i färg. Vill du ha papperet blått skall du inte vitbalansera mot det.

Problemet uppkommer i, att det i vissa bilder inte finns något man vill ha neutralt.
 
Eveningstar skrev:
Fast om man drar ut ett vanligt A4-ark i snön så är det en j*kla skillnad... pappret är ju nästan blått då... gör man fel om man balanserar mot ett sådant papper ivanliga fall och snö/is faktiskt är "vitt"?
Jag brukar vitbalansera mot snö, fungerar bra.
 

Bilagor

  • sno.jpg
    sno.jpg
    26.2 KB · Visningar: 787
<5000K?

I och med att det ljus som finns i en ishall är så starkt att det nästan når upp till sol-ljus borde det hamna någonstans runt 4500-5000K.
Jag kan inte tänka mig annat än att, i brist på att kunna ställa vit-balans mot något riktigt vitt, det borde gå att "ratta" in exakt den vit-balans man vill köra på en D-SLR, eller?

Mitt eventuella kunnande om vit-balanseringsvärden, Kelvin-grader, kommer sig av min bakgrund som video-fotograf på det glada 90-talet. Jag kör ju som bekant annars med film i min SLR.
 
"Jag brukar vitbalansera mot snö, fungerar bra."

det fungerar bra om det är mulet eller skugga på snön. Är det sol på snön så reflekterar snön mer ljus än vad det egentliga ljuset är.
snö går väldigt ofta bra att ställa WB mot, men det är mkt svårt i solsken.
 
Re: <5000K?

@lkerdun skrev:
I och med att det ljus som finns i en ishall är så starkt att det nästan når upp till sol-ljus borde det hamna någonstans runt 4500-5000K.
Jag kan inte tänka mig annat än att, i brist på att kunna ställa vit-balans mot något riktigt vitt, det borde gå att "ratta" in exakt den vit-balans man vill köra på en D-SLR, eller?

Mitt eventuella kunnande om vit-balanseringsvärden, Kelvin-grader, kommer sig av min bakgrund som video-fotograf på det glada 90-talet. Jag kör ju som bekant annars med film i min SLR.

Så bra ljus har inte jag upplevt på långa vägar! Här i Karlstad i Löfbergs Lila Arena krävs ISO 800 eller 1000 med mitt 80-200/2,8 för att klara av exponeringstider som duger... Ska plåta hockey imorgon och har också trixat en del med VB:n. Ska se hur det blir då.
 
Jag försöker också plåta hockey med min 300D och tog med mig några vita papper igår som jag la ut för att vitbalansera mot, funkade kanon. Jag försöker få hyggliga bilder på knattespelare för webbsidan. Har dock inget för ändamålet lämpligt objektiv ännu så resultaten blev inte riktigt bra, dock bättre än med kompaktkamerorna. Behövde ISO 1600 för att komma under 1/100 med bländare 5,6 som mitt Canon kitobjektiv 18-50 max klarar. Fick ändå några bra bilder med ISO 800 dom gånger jag klarade att hålla focus rätt. Mer liv i bilderna med lite rörelseoskärpa på bakgrunden, men svårt att undvika att det också blir på förgrunden.
Ljuset är sämre än man tror i ishallen, kanske stora arenor som Globen är annorlunda.
 
Hmm... Löfbergs Lila Arena är ju inte Globen direkt, men det är ändå en stor arena. Så ljuset är knappast tillräckligt nånstans! Med 2,8 behöver man ISO800-1000 för att fixa elitseriehockey, som jag skrev ovan. Det ger exponeringstider på 1/500 eller mindre.

Jag lyckades fint med min vitbalans i lördags. Tog en bild på bara isen i "rätt" ljus, och sen körde jag vitbalans utifrån den... Har dock inte hunnit titta noggrannare på bilderna ännu, men sen kanske det kommer ut nån testbild.
 
Re: <5000K?

@lkerdun skrev:
I och med att det ljus som finns i en ishall är så starkt att det nästan når upp till sol-ljus borde det hamna någonstans runt 4500-5000K.
Jag kan inte tänka mig annat än att, i brist på att kunna ställa vit-balans mot något riktigt vitt, det borde gå att "ratta" in exakt den vit-balans man vill köra på en D-SLR, eller?

Mitt eventuella kunnande om vit-balanseringsvärden, Kelvin-grader, kommer sig av min bakgrund som video-fotograf på det glada 90-talet. Jag kör ju som bekant annars med film i min SLR.

Fast du får inte blanda ihop ljusstyrka och färgtemeratur.

Ljusstyrkan mäts i Lux och temperaturen i Kelvin.

Alltså en glödlampa t.ex ger ju ett ganska varmt(gult) ljus, men sen spelar det ingen roll om du har tusen glödlampor ljuset blir lika varmt (gult) ändå.

Kan ta ett annat exempel ,belysningen i Gästrappet(skidbacke) här uppe i Åre har en färgtemperatur på ca 5000K just för att det ska bli bra på TV vid större tävlingar.

Sen har den också en ljusstyrka (Lux) som går att ställa in lite olika beroende på om det är TV-sänd tävling, vanlig kvällskidåkning eller bara arbets/natt-belysning.

Vill minnas att vid tävling kan dom komma upp i 950 Lux vilket skulle vara jämförbart (eller t.o.m mer än) en riktigt solig dag, medans vid kvällskidåkning så ligger dom på 140 Lux vilket är helt underbart bara det.
 
Gjorde en kontrollerande sökning på google angående solljusstyrkan en solig dag.
Hittade detta hos en leverantör av övervakningskameror, vilket ger att mitt inlägg om 1000Lux skulle vara jämförbart med dagsljus kanske haltar lite.
Fast det har ju å andra sidan inte jag hittat på utan Skistar själva.


Lux är den standard som används för att ange samt mäta ljusstyrka. Lux-nivåerna på våra hemsidor anger de olika kamerornas ungefärliga smärtgräns när det gäller dåligt ljus. Du får fortfarande bra bilder även under dessa nivåer, men de blir sämre/brusigare. För enkelhetens skull har vi gjort i ordning en lista med olika platser och situationer med deras typiska lux-värden, enligt industristandard, som referens:

Inomhus:
Upplyst lagerlokal: 20-75 lux
Trappuppgångar: 75-200 lux
Butiker: 75-300 lux
Kontor: 300-500 lux
Banker och kontor: 200-1000 lux
Vid löpande band i fabriker: 300-1000 lux

Utomhus:
Fullt solljus en molnfri dag: 10 000-1 000 000 lux
En molnig dag: 100-10 000 lux
Skymning: 1-10 lux
Fullmåne: 0.1-1 lux
Molnig natt: 0.01-0.1 lux
Stjärnklar natthimmel: 0.001-0.01 lux
Uppsprickande natthimmel: 0.0001-0.001 lux

 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.