Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vitbalans vid blixtfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

froslunda

Aktiv medlem
Hur ställer man vitbalansen när externa blixten andvänds?
Fotar man något vitt med blixten på?
Eller kör man bara blixtläget på kameran?
Kör jag bara autovitbalans blir bilderna väldigt blå.
Gunnar

Plåtar du i RAW-format, så är det enkelt att korrigera vitbalansen i rå-konverteraren. Testa annars att ställa in vitbalansläget "blixt" på kameran.

Beroende på kameramodell så har jag förstått att den automatiska vitbalansen kan funka olika bra vid olika ljuskällor.

/Oscar

Osquar skrev:
Plåtar du i RAW-format, så är det enkelt att korrigera vitbalansen i rå-konverteraren. Testa annars att ställa in vitbalansläget "blixt" på kameran.

Beroende på kameramodell så har jag förstått att den automatiska vitbalansen kan funka olika bra vid olika ljuskällor.

/Oscar

Ok, jag ska testa det.
Gunnar

Det beror till stor del på om du uteslutande använder dig av blixtljuset eller om du blandar det med allmänljuset.

Är det uteslutande blixtljus som används så fungerar det bäst om du ställer vitbalansen på "blixt". Om det bara är en upplättningsblixt så är automatisk vitbalans att föredra.

Lättast är självklart om du plåtar raw och ställer vitbalansen i efterhand.

Lycka till & god jul;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar