Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vitbalans med Pringels

Produkter
(logga in för att koppla)

Nekomy

Avslutat medlemskap
Jag har tidigare använt kaffe filter för att ställa vitbalansen, men dessa blev lätt sktynkliga och hadde en benägenhet att dra åt sig fukt.

Då var det en kompis till mig som sade att man kanske kunde använda locket till en Pringels burk för detta ändamål och det har jag nu testat och tycker det fungerar mycket bra.

Detta lock gör sig även bra i fotoväskan och är inte lika kännsligt som kaffefilter är. En tanke som senare skall testas är att matta av locket med hjälp av ett sandbapper för att se om man även kan använda det framför blixten för att lätta upp ljuset lite.

Folk har suttit på nätet och försökt hitta på billigare alternativ till Expodisc (som många verkar tycka är lite väl dyr) och det finns en hel del sidor om det:
Sen kan det nog funka mycket bra med ett sådant lock framför blixten, du behöver nog inte sandpappra ned det alls. Det räcker att det sitter en bit framför blixtlampan och sprider ljuset. Huvudsaken är att blixtkällan blir större och svagare vilket ger ett mjukare ljus. Problemet är nog ett sätt att få den att sitta bra så att den blir behändigt att använda.

Locket verkade inte sprida ljuset så mycket som man kunde önska att det skulle. När man sandpapprar bryts ljuset förhoppningsvis lite mer på sin väg genom plasten.

Tack för tipset. Jag viste inte att man sålde liknande saker eller vad de hette. Nu blev det genast lite roligare att söka och jag hittade som sagt ganska mycket.

maxzomborszki skrev:
Huvudsaken är att blixtkällan blir större och svagare vilket ger ett mjukare ljus.

Bara ett litet - men viktigt - förtydligande här. Om ljuskällan blir större får man ett mjukare ljus. Likaså får man ett mjukare ljus om en omnibouncer, ett pringleslock eller någon annan diffusor sprider ljuset åt sidorna så att det kan studsa mot reflektorer vid sidan om blixten. Dessa reflektorer kan vara t ex tak, väggar och/eller andra reflekterande ytor. På detta sättet blir ju ljuskällan större.

Många tror att en diffusor som sprider ljuset gör det mjukare just av den anledningen, vilket är en missuppfattning. Att använda t ex en omnibouncer utomhus eller i ett stort rum med högt i tak gör ingenting till i avseendet att mjuka upp ljuset. Principen är enkel och absolut: större ljuskälla i förhållande till motivet - mjukare ljus.

Om det inte finns några reflekterande ytor vid sidan av en diffusor så har den bara en verkan - effekten (ljusstyrkan) blir svagare (och eventuellt jämnare), vilket ju lika gärna kan åstadkommas genom att dra ned effekten på blixten. Mjukheten i ljuset påverkas inte alls av effekten i sig. Det som möjligen händer är att befintligt ljus får större inverkan ju lägre kraft det är i blixtljuset.

/G (som ibland skriver onödigt långa inlägg för att säga enkla saker)

Ojsan, här såg jag att jag missat att någon svarat på mitt inlägg. Tack för förtydligandet Gerhard, borde nog ha varit lite pratigare själv.

En annan faktor är riktningen på ljuset. En stor ljuskälla som låter ljuset studsa runt så att det kommer med lite olika riktning när det lämnar ljuskällan kommer att fylla i skuggor och ojämnheter på ett annat sätt än en ljuskälla som har väldigt riktat ljus. Med den senare framhäver man struktur och ojämnheter. När man låter ljus studsa i en yta så brukar ytan göra det här åt en, såtillvida ytan inte är som en spegel.

Det går att få riktat ljus även på stora ljuskällor, bland annat med fabric grids, bikakor och liknande. Däremot är det svårt, ja för att inte säga omöjligt, att få "oriktat" ljus med små ljuskällor. Med extremfallet punktljus får ljuset bara "en" riktning; från ljuskällan (om man nu kan kalla radiell riktning för "en" riktning).

Tänk återigen på att det är den relativa storleken på ljuskällan som räknas, dvs storleken med tanke på avståndet. Solen är en fasligt stor ljuskälla men med tanke på att den är så enormt långt borta så får man nästan betrakta den som ett punktljus. Dessutom, eller kanske rättare sagt på grund av det, har den mycket riktat ljus (om nu inte atmosfären eller något annat sprider det) och på grund av det stora avståndet till ljuskällan så kommer den att ge lika stor intensitet i hela den fotografiska scenen (Det där med att ljuset avtar med kvadraten på avståndet säger snabbt att om två motiv står med två meters mellanrum så är det ingenting jämfört med deras inbördes avstånd till solen).

Solen är en fin lampa. Synd bara att den inte lyser som jag vill när jag vill.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar