Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vitbalans i snö

Produkter
(logga in för att koppla)
erro.se skrev:
Intressant, jag har alltid trott att ljusmätaren i kameran jobbade mot 18%. Om det nu faktiskt är som du säger att det är 12%, vad innebär det då? Att bilder blir ett halvt steg mörkare eller ljusare än jag "tror"? Blir inte klok på åt vilket håll jag ska räkna.
Det är väldigt lätt att räkna åt fel håll. Inte helt ovanligt att jag själv brukar göra det och inse när jag ser resultatet att det blev galet :)

Precis som Thom Hogan skriver i länken ovanför ökar man på exponeringen ett halvt steg gentemot mätningen man gjorde från kortet. ("[...] but we can make do with 18% gray cards. Simply take a reading with the card angled between the lens axis and light source, then open up 1/2 stop.")
 
erro.se skrev:
Att bilder blir ett halvt steg mörkare eller ljusare än jag "tror"?
Förlåt, läser som en kratta när jag är på tom mage. Det framgår implicit av det jag skrev, men jag kan ju faktiskt svara på frågan :)

Dina bilder blir ett halvt steg MÖRKARE än vad man vill om man direkt mäter från gråkortet, därav kompensationen genom att öka på exponeringen.

Gråkortet reflekterar 18% av ljuset, kameran förväntar sig att en genomsnittlig scen ska reflektera 12% av ljuset. Eftersom du mäter mot en ljusare yta kommer kameran tro att det finns mer ljus i scenen än vad som finns och därmed underexponera (på samma sätt som när man plåtar i snölandskap).
 
Lena W skrev:
Ser inte vilken kamera du har, men om du fotar i råformat kan du lätt sätta om vitbalansen i råkonverteraren. Lätt som en plätt!!

Hej, alla!

Jag vill först och främst tacka för all utförlig information, delad kunskap, tips och länkar i ämnet vitbalansering.

Sedan till Lenas inlägg. Jag vet inte om det är mig du menar, men jag har en Canon Powershot S3 IS och kan alltså inte fota i RAW.
Men jag använder Elements 3 för efterbehandling av bilder, och även där är det faktiskt lätt som en plätt att komma tillrätta med vitbalansproblem, oavsett bildformat.

Det finns en färdig funktion, Förbättra > Justera färg > Ta bort färgskiftning..., där man klickar sig runt i bilden med en pipett på det man vill ska vara neutralt vitt eller grått. Då ändrar sig resten av bilden efter det. När man är nöjd med resultatet klickar man OK.

Jag brukar däremot använda den något krångligare metoden med justeringslagret Nivåer. Inte heller den metoden är svår. Det är bara att justera röd- grön- och blåkanalernas utgångsnivåer tills man får ett resultat man är nöjd med.
En av fördelarna med denna metod är att man kan ändra värdet på parametrarna i justeringslagret i efterhand. I Ta bort färgskiftning... måste man börja om från början.
En annan fördel är att man kan kopiera justeringslagret till andra bilder som behöver samma korrigering. Detta går inte med Ta bort färgskiftning... eftersom det förstör själva bildlagret.

Mvh.
Lasse C
 
Om man är lite lat kan man även prova ett motivprogram som heter Snow och förvånas över vad bra det blev. (som regel) Man avstår förståss då även från övrig kontroll.
/PO
 
Lasse C skrev:
Jag vet inte om det skulle ge ett bra resultat i praktiken, men något säger mig att man kanske borde ställa in vitbalansen mot något som verkligen är helt neutralt grått eller vitt.

Om detta är bra, var hittar jag något som är helt neutralt vitt eller grått att mäta mot. Ett gråkort är säkert bra, men vilket ljus ska det vara mot det vid mätningstillfället?
maxzomborszki skrev:
En budgetvariant kan vara ett vitt papper. Risken är att pappret inte är helt vitt utan kanske lite svagt blått eller att optiska vitmedel kan luras. Men det är bättre än många andra saker så du kan ju börja enkelt och prova med det.

Ljuset ska vara det som är det viktiga under fotograferingstillfället. Om hela scenen lyses upp av samma ljuskälla är det enkelt, om det är olika ljus får du bestämma vad som är "huvudmotiv" och mäta där (tex om motivet står under en lyktstolpe en sen kväll).

Hej!

Jag har gått och funderat lite nu på det här med vitbalans (och provat också) och när jag gick tillbaka och läste tråden igen såg jag att det finns ett viktigt frågetecken kvar.

Jag skulle verkligen vilja prova hur resultatet blir om jag mäter vitbalansen mot något som är absolut neutralt vitt eller grått.

Vad jag ska mäta mot vet jag. Det finns ju gråkort och det finns också budgetalternativ som Max har föreslagit och andra som nämns i min kameras manual.
Men vad jag inte vet är, vad ska det vara för ljus mot t ex gråkortet vid mätningen för att det ska reflektera ett helt neutralt ljus?
Var hittar jag ett helt neutralt vitt ljus?

Inomhus är ju svårt eftersom det mesta ljuset där är mer färgat än vad ögat uppfattar. Utomhus verkar bättre, men även där har ljuset olika färger vid olika tider på dygnet och vid olika väder.

När jag målade i olja läste jag att det bästa sättet att verkligen bedöma vilken färg en oljefärg på duken hade var att hålla duken vänd mot en mulen himmel i norr. Gäller det vid vitbalansering också? Är det det neutralaste ljus som går att hitta i vardagliga situationer, eller finns det andra sätt?

Mvh.
Lasse C
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.