Annons

Vita objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
sebbz skrev:
Säljer nikon några vita objektiv? Hittade inga på deras hemsida iaf. De är ju så snygga :).
Jag är inte säker på att de är vita men har för mig att deras Afs 300 4,0 säljs i en ljusare version. Förmodligen finns det fler objektiv som sälj i ljusare version, vet dock ej någon på rak arm. Det enklaste vore nog att ringa agenturen för svar.

Det finns ett antal av proffsobjektiven som kommer i en ljusgrå variant. Några jag känner till är 70 - 200 AFS och 300/2.8 AFS.

Vita nätter

[raderat av Admin. Märkesbashing kan med fördel hållas i vs. forumet och i fritt forum]

Jag har sett flera ljusa objektiv med Nikon-logga, men vet ej vilka...

Om det är så djädrans snyggt vet i f.n. om jag håller med om dock.

Vet också att Minolta har flera vita objektiv, så "myten" om att alla på idrottsarenan har Canon är just en myt. Men så klart har dom ett dominant ställning där, förmodligen för att det då är djädrigt fina grejor, snabbast osv...

Nikon skall vara svart, tycker jag!

Nikon har åtminstone sålt vita varianter av flera av sina objektiv som 300/4. men jag tror inte att det blivit någon succé.

Trots allt är vita objektiv rätt opraktiska, de syns ju för väl. Det ska vara extremt varmt för att ljusa gluggar ska vara någon fördel.

/magnus (som har svart diskret stort tele på sin Canon)

Censurerad - sen sur!

på min nivå känner vi inte till uttrycket märkesbashing. betyder det möjligen att man förlöjligar, "spöar", ett visst märke? som genom att tex säga - "jovisst, vita objektiv är väl fint, köpte du käppen också"? och då skulle det vara märkesbashing mot tillverkare av vita objektiv?
För övrigt tycker jag genuint illa om censur, i alla former. Jag må säga att det torde vara ett sant sisyfosarbete att hålla forumen rena och fina från inlägg som fallit ner till lägre nivåer. Jag kan tipsa om forum som är i myyycket större behov av etisk rensning än Fotosidans.

froderberg skrev:
Nikon har åtminstone sålt vita varianter av flera av sina objektiv som 300/4. men jag tror inte att det blivit någon succé.

Trots allt är vita objektiv rätt opraktiska, de syns ju för väl. Det ska vara extremt varmt för att ljusa gluggar ska vara någon fördel.

/magnus (som har svart diskret stort tele på sin Canon)
Handlar det inte mest om marknadsföring? Vill minnas en fysiklektion för evigheter sedan där det kom fram att skillnaden i värmeabsortion (eller vad det nu kan ha kallas) mellan svarta och vita ytor var väldigt liten.

Det här är ett Nikon-forum, för de som är intresseade av Nikon-systemet. Ingen här är betjänt av inlägg som bara hävdar andra kameramärkens förträfflighet, eller helt ovidkommande inlägg som att man kan måla sitt objektiv med TippEx!

Respektera den som startade diskussionstråden genom att hålla er till det ursprungliga ämnet.

Vill man diskutera om ditt är bättre än datt finns forumet vs, och rena skämt kan vi ta i Fritt Forum

tormig skrev:
Handlar det inte mest om marknadsföring? Vill minnas en fysiklektion för evigheter sedan där det kom fram att skillnaden i värmeabsortion (eller vad det nu kan ha kallas) mellan svarta och vita ytor var väldigt liten.

Det jag läst var att Canon tog fram något nytt sort linselement till något objektiv (fluor...någonting) som var mer känsligt för värme och kunde expandera så det blev mätbart vid hög värme. Därför det vita - men sen har det ju blivit en designgrej, alla vita objektiv har inte det där speciella elementet. Men jag kan ha fel.

Hursomhelst, Nikon har några objektiv - tex 70-200/2.8 VR som finns i silver/vitt.

clindh skrev:
Det jag läst var att Canon tog fram något nytt sort linselement till något objektiv (fluor...någonting) som var mer känsligt för värme och kunde expandera så det blev mätbart vid hög värme. Därför det vita - men sen har det ju blivit en designgrej, alla vita objektiv har inte det där speciella elementet. Men jag kan ha fel.
'

Stämmer bra. På 60-talet och början av 70-talet var Canons supertelen svarta men i mitten av sjuttiotalet blev de vita. Det första flourittelet, en 300/2,8, var dock svart med grön ring.

Canon utnyttjar den vita färgen mycket i marknadsföringen, så nog har det blivit mycket marknadsföring av det hela.

Minolta har haft vita autofokus-telen sedan mitten av 80-talet som 300/2,8 och 600/4. Då fanns det pressfotografer som körde Minolta 9000 som var först med autofokus för proffs.

Olympus har haft blandat svarta och vita telen, Pentax likaså.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar