Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vita eller svarta väggar i studion?

Produkter
(logga in för att koppla)

Moonspelll

Medlem
Nu har jag hört så många olika svar så jag frågar er här inne. Jag ska inreda en liten studio. Jag kommer att ha 2 st Elinchrom D-Lite blixtar.
Ska jag nu ha helt svarta väggar eller helt vita väggar eller vänster vägg vit och väggen bakom mig vit och restan svart???
Vad är det mest optimala för porträtt foto?
 
I min studio har jag har vita väggar och svarta draperier att dra för, då kan man välja själv hur man vill ha det.
Normalt sett rekommenderas Vitt till höger om dig och svart till vänster samt bakom dig.
 
Jag har svart för att reducera all oönskad reflektion av ljus.
Använder sedan reflexskärmar när jag vill ha mer ljus.

Det är svårare att ta bort oönskat ljus, betydligt lättare att tillföra ljus.
 
Min tanke var att ha draperier hela väggarna. Som en skena i taket med svart tyg runt precis hela rummet. Tror ni det funkar då?
18% grå förstår jag inte riktigt...alltså nyans 18 % eller men hur ska man få till det?
 
Håller med Hans Lundberg. När jag hade en lite studio (ca 3,5 x 8 m) valde jag till sist svart av de skäl som Hans nämner. När jag flyttade till en större (ca 7 x 11 m) visade det sig vara bättre med grått, något ljusare än 18%.
 
Maxieboy skrev:
I min studio har jag har vita väggar och svarta draperier att dra för, då kan man välja själv hur man vill ha det.
Normalt sett rekommenderas Vitt till höger om dig och svart till vänster samt bakom dig.
Gäller detta även om man är vänsterhänt???
Jag kör oftast huvudljus från höger.
Varför ska det just vara vitt till höger?
 
Jag röstar för vita väggar. Det är mycket trevligare att vara i ett rum med vita väggar än svarta väggar. De bilder jag har i mitt galleri är plåtade med vita studioväggar.

Jag vet att många har målat studioväggarna i en neutralgrå färg som inte är så mörk. Den kallas NCS S 2500-N. De verkar nöjda med sitt färgval.

18% grått är väldigt mörkt. Skulle tippa på att det ligger i närheten av NCS 6500.
 
Men då är väl "min" lösning ganska bra ändå? Jag har vita väggar men med svarta draperier runt om hela rummet så kan man experimentera vad som gör sig bäst med den utrustningen jag ska ha.
 
Moonspelll skrev:
Men då är väl "min" lösning ganska bra ändå? Jag har vita väggar men med svarta draperier runt om hela rummet så kan man experimentera vad som gör sig bäst med den utrustningen jag ska ha.

Du e klok som en Pudel Annzofie! Det blir väldigt dystert i ett svart rum. Inte lätt att få barn att slappna av i den miljön och bli naturliga. (OK, kanske ett naturligt beteende att vara skräckslagen i ett svart rum ;-))

Kör på Vita väggar och häng upp Jysk Bäddlagers Svarta Velour längs väggarna (75:-/5x1,5meter) på en skena i taket. Då får du möjlighet till att utöva avancerad ljussättning. Det finns så många "experter" i detta forum och nivån är allt från -1 till +100 så ta det med en nypa salt och använd ditt förnuft så blir det väldigt bra.
Det blir väldigt dyrt att först måla rummet svart och sedan grunda två gånger för att kunna göra det vitt. De flesta bilder är nog tagna utomhus utan svarta väggar eller nattmörker!
 
Svart billigt tyg!

Hittade svart tyg sk. scenmolton. Används främst för att mörklägga, jag tror också att de finns i flera färger. Jag köpte svart och det fungerar riktigt bra.

Bredd: 3 m
3-20 meter: 135 kr/m
20 - 60 meter: 125 kr/m
www.ljudbalans.se
 
Scenmolton verkar intressant

Är det ok att klippa till och använda direkt eller bör man fålla kanten för att slippa ludd och undvika att det repar upp sig?
 
Inte fålla!

Det är som en filt, så det enda som kan hända är att den blir utdragen i
kanten vid mycket upp o nertagande eller att den skulle kunna ludda (men
mycket lite i så fall!)

Jag skulle inte fållat för att använda som bakgrund. Det är ju ganska "lätt" användning jämfört m scen o teater.
 
Låter kanon det.

Hur tungt är det jämfört med andra tyger? Lika tungt som kraftig sammet? (Gissar att relativt hög ytvikt ingår i konceptet om det skall ha bra ljuddämpning).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.