ANNONS
Annons

Vit vs silver

Produkter
(logga in för att koppla)

Dr No

Aktiv medlem
Jag har nu länge försökt förstå den exakta skillnaden mellan att studsa en blixt mot ett vitt eller ett silver paraply. Man kan hitta en del info på nätet men jag tror nog en del är rena myter för jag får inte ihop det rent tekniskt. Jag har själv använt både typer men har svårt att se själva skillnaden.

Vad jag själv kommit fram till är att silver reflekterar mer ljus är ett vitt paraply och bör därför vara något mera effektivt. Nånstans läste jag om en 90/95% "reflekteringsgrad" vilket låter rimligt.

När det gäller "mjukheten" på ljuset så bestäms väl detta av storleken på paraplyt och då borde väl två identiskt stora paraplyer ge samma mjukhet? Ibland hävdas det att silver ger mera skarpa skuggor men det kan väl inte vara sant om avståndet till modellen är identisk?

Den stora skillnaden mellan silver och vitt borde väl vara färgtemperaturen på ljuset? Silver och vitt kan väl inte ge exakt samma?

Skillnaden mellan att skjuta igenom ett paraply eller studsa är förstås mycket större då spridningen blir annorlunda samt att man kommer ju närmare med det ena paraplyt. Men frågeställningen gäller silver vs vitt i detta fall. Vad har ni själva för erfarenhet?

Vitt paraply är väl bra om man kör med kombo-varianten. Ett paraply med dubbla tyger, antingen halvtransparant (enkelt) eller vitt reflekterande (dubbelt). Man behöver ej släpa på flera paraplyer.

Ser du någon skillnad på hur reflexerna i ögonen ser ut vid porträtt, mellan silver och vitt?

Med silver blir ljuset lite mer riktat, så då blir det så att säga tio ljuskällor, en för varje "eker". Detta blir mer tydligt om du tittar på skuggan bakom modellen.

Även det reflektiva ljuset blir då annorlunda.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar