Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Vit ram i Lightroom - hjälp, hur gör man?
- Trådstartare bach7617
- Start datum
janc
Aktiv medlem
Rättning - det ska vara genom att ändra storlek på arbetsytan och välja den färg man vill att kanten ska ha.Det går att göra genom att ta in bilden i Photoshop och lägga den ovanpå en större vit bild som då ger den vita kanten / ramen.
Men det finns troligen bättre / enklare sätt.
bach7617
Aktiv medlem
Men i Photoshop, inte i Lightroom CC?Rättning - det ska vara genom att ändra storlek på arbetsytan och välja den färg man vill att kanten ska ha.
jswg
Medlem
Det finns plugins som kan fixa det, t ex LR/Mogrify.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Jo det skall gå i LRC.
Jag har aldrig gjort det själv men du skall använda printmodulen.
janc
Aktiv medlem
Använder du denna? Blev något fundersam när jag tittar på siten eftersom det inte verkar ha hänt något alls vad gäller uppdateringar de senaste fem åren...Det finns plugins som kan fixa det, t ex LR/Mogrify.
jswg
Medlem
Nej, jag har gått över till Lightroom CC.Använder du denna? Blev något fundersam när jag tittar på siten eftersom det inte verkar ha hänt något alls vad gäller uppdateringar de senaste fem åren...
janc
Aktiv medlem
Jag testade att göra detta i printmodulen i LrC och det fungerar utan problem. Sätt en sidstorlek och sedan en cellstorlek så att differensen motsvarar storleken på ramen du vill ha. Välj att skriva till fil och du har en JPEG med vit kant.
Exakt vilka värden du ska ha för att det ska bli rätt vid beställning av utskrift lär bero på. Är inte helt säker på att detta fungerar med alla printtjänster heller men jag kan minnas fel.
Exakt vilka värden du ska ha för att det ska bli rätt vid beställning av utskrift lär bero på. Är inte helt säker på att detta fungerar med alla printtjänster heller men jag kan minnas fel.
bach7617
Aktiv medlem
Tack! Det ser ju väldigt bra ut men om jag vill exportera och skicka som TIFF blir det väl problem att skicka bilden från Printmodulen eller kan man exportera sidlayouten?Jo det skall gå i LRC.
bach7617
Aktiv medlem
Tack! Om man ska printa bilden i ett större format än vad som finns att välja på i Utskriftsformat, kan det ett problem?Jag testade att göra detta i printmodulen i LrC och det fungerar utan problem. Sätt en sidstorlek och sedan en cellstorlek så att differensen motsvarar storleken på ramen du vill ha. Välj att skriva till fil och du har en JPEG med vit kant.
bach7617
Aktiv medlem
Tack! Det ska jag testa.Svart/vit ram. Lägg in en bild i PS. Gå till bild och klicka på storlek på arbetsytan. Kryssa i rutan Relativ, välj färg på ramen. Det finns två rutor längst ner på vänster sida där man kan välja vit eller svart.
atotowi
Aktiv medlem
Du kan ange valfri sidstorlek i lrc så du är inte bunden till de fördefinierade.Tack! Om man ska printa bilden i ett större format än vad som finns att välja på i Utskriftsformat, kan det ett problem?
Det går att printa till fil men enbart jpeg.
janc
Aktiv medlem
Exakt - det som kan hända om man anger ett väldigt stort format (i mitt fall 100x100 cm & 300 dpi) och hög jpeg-kvalitet är att man får en minnesvarning.Du kan ange valfri sidstorlek i lrc så du är inte bunden till de fördefinierade.
Det går att printa till fil men enbart jpeg.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Vad skall du ha tiff till?Tack! Det ser ju väldigt bra ut men om jag vill exportera och skicka som TIFF blir det väl problem att skicka bilden från Printmodulen eller kan man exportera sidlayouten?
bach7617
Aktiv medlem
Jag testade att göra detta i printmodulen i LrC och det fungerar utan problem. Sätt en sidstorlek och sedan en cellstorlek så att differensen motsvarar storleken på ramen du vill ha. Välj att skriva till fil och du har en JPEG med vit kant.
På labbet tycker de att det ger mer omfång i svärtan och rekommenderade att använda i just svartvita bilder.Vad skall du ha tiff till?
thommya
Aktiv medlem
Jag använder den hela tiden - funkar väldigt braAnvänder du denna? Blev något fundersam när jag tittar på siten eftersom det inte verkar ha hänt något alls vad gäller uppdateringar de senaste fem åren...
bach7617
Aktiv medlem
Jo men det kostar extra.Kan inte labbet printa med marginal ?