Annons

Vit bakgrund?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lincon888

Avslutat medlemskap
Jag har blivit ombedd att fota åt en tjejkompis som är make up artist. Bilden ska vara till hennes kompis hemsida och hon vill bara ha en vit bakgrund. En porträtt bild bara, tjejen som ska fotas kör motorcross.
Har någon nått bra tips på vad man kan använda för att få en vit bakgrund? Jag har bara en SB800 så kan inte sätta någon blixt på bakgrunden.
Snälla tips och idéer om hur jag med min D80+50 1.8+SB800 kan få till en schyst porträtt bild med vit bakgrund och lite intressangt ljus endå.
 
Tycker det låter som att det blir lite efterarbete i PS för din del, om du ska ha det utlyst vitt med bara en blixt.

lycka till!
 
Det är väldigt svårt att få en helvit bakgrund om du bara har en ljuskälla. Du kan kanske prova att ta bilden ute med ljus himmel eller solbelyst vit vägg bakom, exponera då efter hudtonerna med henne i skugga och lätt blixt.
 
Om jag inte hade tillgång till studioblixtar och ville fota en intressant porträttbild skulle jag nog testa att sätta modellen vid ett fönster och fota med "natural light" sätt modellen så att ljuset kommer från sidan så får du mer intressanta skuggor du kan ju ev om det behövs lätta upp med en reflexskärm om den andra sidan blir för mörk. har du ingen kan du använda vit kartong eller frigolit. Blir bakgrunden för mörk kan du ju testa att använda blixten bakom modellen bara på bakgrunden.

MVH Anna
 
Skitenkelt i dag.

1 gå ut
2 häng upp ett lakan i solen, eller en vit vägg (vitkalkad kyrka).
3 ställ personen i skuggan och fota personen med lakanet som bakgrund.

Klart

Vill du, kan du använda 800an för att lysa ut skuggor i ansiktet och få lite mer tryck i färger o kontraster.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.