Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vit bakgrund?

Produkter
(logga in för att koppla)

axeisi

Medlem
Hejsan..

var ute och fotade lite i skogen i dag och nu när jag la inn bilderna så såg jag att himmlen var helt vit och saknade detaljer:(

har en eos 400D med 17-85 is tror jag det är.

vad kan jag gjort för fel? när jag underexponerade -2 så blev himlen lagom men skogen kolsvart!.

Hjälp!

mvh Axel!

Det är helt enkelt så att kameran inte klarar av att hantera det dynamiska omfånget.

Om du exponerat manuellt och inte kan få det att fungera så återstår nog bara HDR ( sök i forumet om du inte känner till begreppet)

Det enda fel du gjort, är att du inte läst grundkursen i fototeknik. Om du läst den + exponeringslära hade du förstått att skillnaden i luminicensen (ljusstyrkan) mellan himlen och skogen varit allt för stor för att du ska få med allt inom det dynamiska omfånget. Möjligen om du använt svart-vit film och varit en duktig kopeist hade man kunnat få ihop det. Men du har just upptäckt din kameras begränsning. Välkommen till gänget :)

Tre exponeringar som blir till HDR är även det en kompensation för att sensorn inte klarar allt ljus samtidigt.

Har en 400D med , kan tipsa om att använda utsnittsmätning i stället för evaluerande mätning.Samt att jag öka färgomfånget i (egen bildstil) detta ger enl mig mycket skönare kontrast och färgomfång än standard inst. Ochså märkt att jag måste underexponera ofta på min 400á. Lycka till.
/Martin

(Nikonf100) skrev:
Har en 400D med , kan tipsa om att använda utsnittsmätning i stället för evaluerande mätning.Samt att jag öka färgomfånget i (egen bildstil) detta ger enl mig mycket skönare kontrast och färgomfång än standard inst. Ochså märkt att jag måste underexponera ofta på min 400á. Lycka till.
/Martin

förstår inte hur "egen bildstil" fungerar?

"Om du exponerat manuellt och inte kan få det att fungera så återstår nog bara HDR ( sök i forumet om du inte känner till begreppet)"

har försökt ta reda på vad HDR är men hittar intget? någon som kan länka eller skriva en kort förklaring?

Eller så använder du avtonat ND-filter, det är väl vad dom flesta naturfotografer använder. HDR ser aldrig naturtroget ut, kan vara häftigt om man är ute efter den effekten, men naturligt ser det inte ut.
Vill du ha det mer naturligt är det avtonade ND-filter i olika grader som gäller för att jämna ut den mörka förgrunden mot den ljusa himmlen.

/kent

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar