Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Visualante Fisheye "objektiv" eller tillägg kanske, någon som äger/provat ett?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nirokin

Ny medlem
Gokväll alla!
Följde med en kompis till en skateshop idag där de hade ett objektiv till kameror med fisheye. Tillägg kanske man ska kalla det för det skruvas på nuvarande objektiv.

Någon som testat/äger ett sådant tillbehör som kan svara på om det spelar nån större skillnad vilket man väljer av dom? Finns det liknande till Canon eller andra objektiv? (tamron, sigma mm) Finns både till filmning och foton så jag blev fundersam som fasen då jag kollade runt lite på bland annat heartist.se som säljer.

http://www.heartist.se/linser/videolinser/fisheye/ iofs till videolinserna rent allmänt

Detta var objektivet (tillägget?) i fråga som jag kollade på lite.
http://www.heartist.se/linser/videolinser/fisheye/visualante-mortier-0-4x-58mm-semi-fisheye.html

Jag kanske är helt ute och cyklar som funderat på ett fisheye objektiv till min 550D men då jag såg priset som inte var så farligt dyrt så började jag fundera på om detta kan duga till att börja med och fota lite med fast som sagt, skulle det spela någon roll om jag köper ett som är mer anpassat för filmning än till foton egentligen? Vet inte allt för mycket om detta så sprid gärna lite ljus! Skulle uppskattas om inte annat :)
 
Det viktiga för att få ordentlig fiskeffekt är förminskningsgraden samt vilket objektiv du sätter prylen på. Den där har 58 mm filtergänga, så du måste rimligen ha ett objektiv med sån gänga för det första. För det andra så ger det 0,42x förstoring (alltså förminskning). För att få ordentlig vidvinkel vill du nog ha under 15 mm brännvidd totalt sett (helst kortare än så), så då bör du sätta det på ett objektiv med (1/0,42)*15 = ~35 mm brännvidd.

Men! Det står "semi-fisheye", så kantskärpan blir antagligen något enormt usel om man försöker få såpass kort brännvidd. Och då är det ändå inte så vidvinkligt som ett traditionellt fisköga, där man för din kameras sensorstorlek är nere under 10 mm. Men det kan du nog glömma att fixa med en försättslins, för jag tror att det bara blir svarta hörn istället.

Det kanske verkar billigt, men risken att du blir besviken är nog rätt stor. Bättre att gräva lite djupare i plånboken och försöka hitta ett riktigt fisheyeobjektiv. Men se då till att i första hand leta efter ett med 8-10 mm brännvidd snarare än 15-16 eftersom de sistnämnda är gjorda för större sensor och inte blir så vidvinkligt.
 
Jag tackar så mycket för ditt informativa svar! Har gett mig lite mer syn på det hela.

Bör även tillägga att jag nu har provat att fota med ett (hade vägarna förbi den här skateaffären och frågade helt enkelt om det gick bra att prova)

Fotot blev... mja.
Satte den både på mitt 50mm fasta objektiv och ett 18-55 objektiv. På det fasta blev bilden suddig. Det gick inte att få fokus ALLS.
Det andra objektivet på 18mm så gick det bättre men långt ifrån bra. Har bilden på facebook, vet inte om det går att länka dit härifrån men kanske kan slänga upp på imgschack bara för att visa ett exempel på hur resultatet blev.

Lite synd på resultatet. Hade inte varit fel att för en 1500-2500 kr få ett bra fisheye stuk på bilderna men det blir att spara till ett riktigt objektiv istället!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.