Annons

Vistalansering

Produkter
(logga in för att koppla)
Det beror på vad du menar. Vista är ett helt nytt OS som bygger på en annan "modell" än XP vad gäller hanteringen av resurser och säkerhet. Om allt fungerar som det är tänkt så kommer Vista vara betydligt säkrare och stabilare än XP.
Hårdvaran hanteras också på ett lite annat sätt. I Vista ingår också Direct X 10 vilket har kapacitet för MYCKET vacker 3D-grafik vilket naturligtvis de som gillar att spela spel kommer uppskatta.
Fast de flesta kommer nog mest märka av det nya användarinterfacet som lånat en hel del drag från OS X, har man en dator som orkar med alla finesser så är det väldigt snyggt.

Intressant nog så verkar de flesta tycka att Microsoft faktiskt gjort rätt mycket "rätt" i den här lanseringen, de har haft fria beta-versioner ute väldigt länge och tagit åt sig kritik vilket i alla fall i teorin innebär att Vista är rätt "färdigt" utan allt för många allvarliga säkerhetshål direkt vid lanseringen.
 
Säkrare och stabilare är ju bra.

Jag hoppas att man inte måste lägga tid på att lära sig hantera ett nytt interface. Jag har vant mig vid XP och det gör vad jag behöver att det ska göra.
 
Erik Petersson skrev:
Säkrare och stabilare är ju bra.

Jag hoppas att man inte måste lägga tid på att lära sig hantera ett nytt interface. Jag har vant mig vid XP och det gör vad jag behöver att det ska göra.

Du lär bli tvungen att lära dig en del nya saker annars hamnar man längst bak.

Jag pillar en del på office 2007 och jag kan medge att jag är lite snurrig av det nya utseendet. Men det känns mer självklart och lättarbetat. Jag hoppas detsamma gäller vista.
 
Eeros skrev:
Öh...? Varför i all sin dar får jag inte berätta sanningen? För smärtsamt? Eller är det du som ska bestämma vad som får sägas här och inte?

Sanningen är precis vad jag sa redan tidigare; Maccarna låser sig ibland under bildbehandling, XP gör det inte. Istället blir XP trög efter ett par timmar, men det är snabbt åtgärdat om man tömmer minnet på överflödigt crap. Med båda maskinerna kan man sköta arbetsflödet. Lika smidigt dessutom. Detta är min erfarenhet, jag jobbar med båda maskinerna dagligen. Och herr Risedal bör acceptera att det finns avvikande meningar i ämnet, jag håller inte tyst hur du än gormar och svär åt mig. ;)

Jag tänker inte gorma ej heller svära, vi som kör båda systemen och kanske vet deras begränsningar.Berätta gärna när en mac OSX låser sig jämfört med XP?
Vilka situtioner?

Mikael
 
Senast ändrad:
macrobild skrev:
Jag tänker inte gorma ej heller svära, vi som kör båda systemen vet deras begränsningar.Berätta gärna när en mac låser sig jämfört med XP?

Mikael

Enda erfarenhet jag har av mac är från en praktiktid vid en lokaltidning 2001. Där hängde sig datorn i snitt 1-2 ggr/dag. Jobbade i Quark och PS. Har aldrig varit med om samma facit på PC.

Men det var nog en tillfällighet, kanske. Dock lät det inte så bland personalen på tidningen...
 
Orsaken till att Maccen låser sig varierar, men oftast är det om jag gör någon oväntad tangentkombination när datorn jobbar med ngt annat. Exempelvis om jag väljer ngt med musknappen fastän processorn redan bearbetar ngt annat, men samtidigt ångrar jag mig och innan datorn har hunnit börja bearbeta det jag önskade med min knapptryckning, så har jag redan hunnit mata in en tangentkombination för ngn annan önskad operation.

Den ska inte låsa sig för ngt så pass simpelt, säger alla mina bekanta som är insatta i hur en Mac fungerar. "Absolut omöjligt, jag tror dig inte!", är en vanlig kommentar. Tyvärr så vet inte den aktuella Maccen om att det är omöjligt och därför låser den sig.
 
Jag tänker inte argumentera för mac.bara berätta:
Jag lessnade på allt strul med PCn därför köpte jag mac och upplever mkt mindre strul med program som inte funkar som de ska! Har bara kört mac i några månader men i alla fall. Är mkt nöjd!

Någon skrev om att det inte går att byga en mac med de komponenter man vill. Det är synd! Håller med!

MEN det kan ju vara orsaken till att macen funkar bra! Det är riktigt utprovat från fabriken.

Win ska ju fungera men fler hundra olika grafik, ljud o moder kort. Vilket kan vara svårt att testa alla kombinationer.
Hos apple är det några få olika hårdvarualternativ som ska testas för full funktion och stabilitet! (Lät nästan som ett argument)
 
Vistas kärna är ju inte alls helt nyskriven (bygger på Windows Server 2003), och därför inte ett helt nytt operativsystem.
En stor skillnad är att drivrutingshanteringen mot hårdvaran sker utanför kärnan, vilket resulterar i lättare lösning av sådana problem - dvs intern drivrutinsomstart istället för att hela datorn låser sig.

Men huvudsaken måste ändå vara funktionen.
Vista Ultimate 64-bitars funkar finfint med alla enheter och programmen fungerar felfritt och smärtfritt, något snabbare i vissa fall.
Inte en BSOD på två veckor, ingen försegning. Tänkte säga rekord, men men, än en gång - huvudsaken att det fungerar och är stabilt och tillräckligt snabbt för att inte bromsa ens kreativa flöde..
 
Senast ändrad:
Hehe, är visst rätt miljöskadad, eller trött. Läste rubriken som "Vitbalansering" och blev lite förvånad när jag öppnade tråden. :)

EDIT: Och det var visst inte bara jag ser jag nu. :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.