Annons

Vistalansering

Produkter
(logga in för att koppla)
har du kört både OSX och win XP så inser du att det finns klart mer brister i själva OS XP jämfört med OSX.
Samtidigt så uppkommer det också mer strul genom att drivrutinerna till PC är olika bra skrivna.
Vill man ha ett system /dator att funka så är OSX och Mac tillförlitligare.
Mikael som gärna kör både mac och pc
 
macrobild skrev:


Pc är något av en engelsk sportbil, dvs håller man inte efter den ständigt så vill den plötsligt inte starta. Svårt att få in växlarna, blir slö, går på två cylindrar.
Och hur många gör det? Pysslar om den dagligdags????
Med mac behöver man inte bry sig. Det fungerar.
Vilket också har sin charm


Mikael

hmmm...
jag MÅSTE göra något fel...

kör några PC, inga virusskydd, inget strul, allt bara rullar...
Ibland vill den installera uppdateringar, då får den det....
kör några Mac, inga virusskydd, inget strul bara rullar....
Ibland vill den installera uppdateringar, då får den det....

ordbehandling, PS Indesign osv...
minst 6 ofta 16 timmar / dygn.

Och så har jag haft det i flera år, Varför??

/b
 
struntsnack-ut och surfa och tala sedan om vad som händer om du kör PC utan skydd
http://www.idg.se/2.1085/1.83869
vilken värld lever du i???
Mikael

ps Jag använder både mac och pc, skriver detta från en pc som fungerar utmärkt efter att ha rensat den från virus, spionprogram, rensat bort alla tempfiler, defragmenterat hårddiskarna och därefter gjort en Ghoast som uppbackning och som är redo att att skicka in-man vet ju inte vad som kan hända.
 
Senast ändrad:
macrobild skrev:
du har fel, datasrul uppkommer genom ogenomtänkta drivrutiner, tempfiler som växer som ett monsunregn och antivirus och antispionprogram som läcker som ett plåttak peppret med hagel. Taskig minneshantering mm
Mikael

Jag misstänker att du inte har provat de nyare versionerna av Windows. Jag är i grunden en Microsoftskeptiker, men jag jobbar i en organisation som har drygt tio tusen datoranvändare som använder ungefär 500 olika verksamhetssystem och om man jämför de olika plattformarna så klarar sig Windows XP i PC-miljö bäst. Macarna har vi kastat ut numera (de är helt meningslösa i komplexa organisationer). Linux funkar delvis, men ingen kan påstå att de kräver mindre handpåläggning än Windowsburkarna.
Hade vi varit en liten firma med grafisk inriktning och ett fåtal program hade kanske Mac varit ett alternativ.
Och säkerheten ja, vi fick en webserver hackad för fem år sedan och en liten virusattack slank igenom en gång och infekterade en handfull maskiner.
 
Min tjej kör pc o hennes brukar rasa ungefär vart annat år med föjd att hon köper en ny burk, men för henne finns inget val eftersom hon använder datorn till spel mest.
Ändå försöker hon skydda sig med brandväggar,virus program men datorn rasar ändå med jämna mellanrum.
Mina macburkar rullar utan strul fast om du vill spela dom spelen min tjej gör så finns dom inte ens till mac.
Jag tror inte själva mac behöver vara bättre än pc däremot gör den virusfria miljön mac till en mycket driftsäkrare dator.
 
Nåja, för mig låser sig Mac (Mac Pro) klart oftare än Windows XP när jag arbetar med Illustrator, InDesign eller med Photoshop. Jag kan inte minnas när Win XP låste sig senast under bildbehandling så att jag fick starta om datorn. WinXP å andra sidan gör datorn trög efter några timmar, då måste man frigöra minne för att kunna fortsätta som förut.

Vad ni besöker för webbsidor som får spyware och virus i sådana enorma mängder i era windowsdatorer, det vet jag inte, men det finns något som heter antivirusprogram och brandvägg. Nortons nyaste (2007) fungerar ypperligt, den är både mindre resurskrävande och enklare att använda än de tidigare versionerna. T.o.m. en Mac-användare borde klara av att hantera den. Rekommenderas om du ska surfa på tvivelaktiga sidor istället för att jobba. ;)

I tidernas begynnelse fanns det starka skäl för de som sysslade med grafik att använda Mac. I dagens läge klarar du av att utföra ditt arbete lika bra oavsett om du använder PC eller Mac. Dock är det tradition inom den grafiska branchen att använda Mac, därför kommer trenden grafiker-Mac att hålla sig ett tag till. Så fort någon kompis till mig har blivit lite mer intresserad av bildbehandling brukar de börja prata om att skaffa en Mac. Jag brukar avråda. Inte för att det inte är en bra dator. Men när du idag kan få en PC med motsvarande prestanda för halva det beloppet, som dessutom klarar av att utföra samma uppgifter, så tycker inte jag att det är värt de pengarna, allra helst om man redan har en bra PC.

Men det är klart, en Mac är samtidigt en designprodukt och en fröjd för ögat. Den tilltalar på det emotionella planet (för visst blir man lite av ett proffs redan när man kan tala om att man kör Mac?), därför är det som att prata med en vägg när man försöker avråda från att slösa pengar på den.

Summa summarum, enligt min erfarenhet är båda lika bra ur användarperspektiv, men Mac är generellt snyggare. Och dyrare. Samt inte så lite snobbigare.

-Eero, som för tillfället ritar en Volvo med Illustrator på en PC. På måndag ska jag fortsätta med teckningen på en Mac.
 

Bilagor

  • volvov70.jpg
    volvov70.jpg
    53.8 KB · Visningar: 229
Re: Re: Re: Vistalansering

Tobiasl skrev:
Eh? Ta inte illa upp, men vad förväntade du dig av en version med "versionsnummer" Release Candidate 1? Hela poängen med att släppa en sådan fri version är att hitta buggarna i operativsystemet och att ge utvecklare av olika slag en möjlighet att börja jobba med skarpa versioner av ex. drivrutiner och liknande; det var ALDRIG menat som en "riktigt" operativsystem (den sista RC som släpptes var väl RC3?).
Skarpa versioner av drivrutiner till grafikkort, ljudkort och liknande har inte varit ute mer än några veckor (vissa tillverkare har fortfarande inte lämnat beta-stadiet).
Det kommer ta ytterligare ett par månader (tidigast slutet av januari då Vista släpps på allvar) innan man kan börja säga något om hur bra Vista fungerar för hemanvändare.

Tänk på att det bara är affärskunder som kan köpa Vista nu och det är mest för att de ska kunna börja med sina tester, det kommer säkert dröja 6-12 månader innan de börjar "rulla" ut Vista i organisationerna i någon större omfattning (där jag jobbar håller de fortfarande på att rulla ut XP, det tar ÅR att byta operativsystem i stora organisationer och vissa kommer nog "hoppa över" Vista helt och vänta på nästa version som kommer om 4 år eller så).
Nej inga sure miner från mej. Min Vista är M-softs RC1 Prewiew, 3 vecker senn jag fick den från M-soft. Inte enkelt att köra preview med den.:) Jag har kört PC senn tidlig DOS,och ingen version har funkat bra för 1 månad innan näste version släpps. Som jag sa. vänta minst ett år.
XP rullar ju bra nu, tror det är ett år senn jag så en blå skärm.
/ Erik J
 
swepri skrev:
Jag misstänker att du inte har provat de nyare versionerna av Windows. Jag är i grunden en Microsoftskeptiker, men jag jobbar i en organisation som har drygt tio tusen datoranvändare som använder ungefär 500 olika verksamhetssystem och om man jämför de olika plattformarna så klarar sig Windows XP i PC-miljö bäst. Macarna har vi kastat ut numera (de är helt meningslösa i komplexa organisationer). Linux funkar delvis, men ingen kan påstå att de kräver mindre handpåläggning än Windowsburkarna.
Hade vi varit en liten firma med grafisk inriktning och ett fåtal program hade kanske Mac varit ett alternativ.
Och säkerheten ja, vi fick en webserver hackad för fem år sedan och en liten virusattack slank igenom en gång och infekterade en handfull maskiner.

nja jag är nog mer en användare av senaste program och drivrutiner på både XP och mac. Dvs senaste uppdateringar för båda.
Mikael
 
Senast ändrad:
Eeros skrev:
Nåja, för mig låser sig Mac (Mac Pro) klart oftare än Windows XP när jag arbetar med Illustrator, InDesign eller med Photoshop. Jag kan inte minnas när Win XP låste sig senast under bildbehandling så att jag fick starta om datorn. WinXP å andra sidan gör datorn trög efter några timmar, då måste man frigöra minne för att kunna fortsätta som förut.

Vad ni besöker för webbsidor som får spyware och virus i sådana enorma mängder i era windowsdatorer, det vet jag inte, men det finns något som heter antivirusprogram och brandvägg. Nortons nyaste (2007) fungerar ypperligt, den är både mindre resurskrävande och enklare att använda än de tidigare versionerna. T.o.m. en Mac-användare borde klara av att hantera den. Rekommenderas om du ska surfa på tvivelaktiga sidor istället för att jobba. ;)

I tidernas begynnelse fanns det starka skäl för de som sysslade med grafik att använda Mac. I dagens läge klarar du av att utföra ditt arbete lika bra oavsett om du använder PC eller Mac. Dock är det tradition inom den grafiska branchen att använda Mac, därför kommer trenden grafiker-Mac att hålla sig ett tag till. Så fort någon kompis till mig har blivit lite mer intresserad av bildbehandling brukar de börja prata om att skaffa en Mac. Jag brukar avråda. Inte för att det inte är en bra dator. Men när du idag kan få en PC med motsvarande prestanda för halva det beloppet, som dessutom klarar av att utföra samma uppgifter, så tycker inte jag att det är värt de pengarna, allra helst om man redan har en bra PC.

Men det är klart, en Mac är samtidigt en designprodukt och en fröjd för ögat. Den tilltalar på det emotionella planet (för visst blir man lite av ett proffs redan när man kan tala om att man kör Mac?), därför är det som att prata med en vägg när man försöker avråda från att slösa pengar på den.

Summa summarum, enligt min erfarenhet är båda lika bra ur användarperspektiv, men Mac är generellt snyggare. Och dyrare. Samt inte så lite snobbigare.

-Eero, som för tillfället ritar en Volvo med Illustrator på en PC. På måndag ska jag fortsätta med teckningen på en Mac.

snyggare ja- Mac är billigare om du jämför de senaste maccarna med motsvarande pc och kvalitet

Och kom för h.... inte och påstå att du får samma arbetsflöde under lång tid med XP som med OSX utan låsningar, sämre minneshantering hos XP är min erfarenhet. Jag har både pc och mac och de är utrustade med samma program och raam

Mikael
 
Senast ändrad:
Jag blir så j.... trött på människor som inte har båda systemen igång samtidigt, jag använder både pc och mac dagligdags och vet hur de båda presterar.
Jag köpte nya maskiner (investerade) för några veckor sedan, maccarna var de mest prisvärda, snabbaste, säkra för de uppgifter de skall ha i min arbetskedja.
Motsvarande pc med samma datakraft var betydligt dyrare.Detta faktum kunde jag inte ens drömma om för ett år sedan
Mikael
 
macrobild skrev:
nja jag är nog mer en användare av senaste program och drivrutiner på både XP och mac. Dvs senaste uppdateringar för båda.
Mikael

Ja, jag såg det i ett av dina andra inlägg när jag redan hade postat. Sorry.

Det där med virusskydd och brandvägg har väl (för Windowsanvändare) blivit lika naturligt som att man har säkerhetsbälte och krockkuddar i bilen. Eller objektivlock. Man är så van så det upplevs inte som en stor grej längre.

Om man bortser från det emotionella i bedömningen så kan man kanske använda installerad bas som mått på vilket system som fungerar bäst generellt. Folket har valt det system som fyller behoven bäst helt enkelt. Det hindrar ju inte att Apple kan komma igen i framtiden.
 
Senast ändrad:
Re: Re: Re: Re: Re: Vistalansering

Thunderbird skrev:
Vad är en blå skärm?

/ E

När windows orsakar en krash så brukar man hamna i ett läge då skärmen blir blå med en massa vit text och konstiga siffror.

Det är alltså en visuell felrapport som talar om vad som är orsaken till krashen. En vanlig människa förstår inte vad som står, därav blåskärm.

Man får då starta om datorn med strömbrytaren.
 
Har installerat senaste vistaversionen nu. Får se hur bra den fungerar. Än så länge inga problem alls. ftpservern och webservern fungerade direkt, även Photoshop startade utan problem. Samurize ville inte gå igång men det var heller inte helt oväntat.
 
macrobild skrev:
Och kom för h.... inte och påstå att du får samma arbetsflöde under lång tid med XP som med OSX utan låsningar, sämre minneshantering hos XP är min erfarenhet. Jag har både pc och mac och de är utrustade med samma program och raam

Mikael

Öh...? Varför i all sin dar får jag inte berätta sanningen? För smärtsamt? Eller är det du som ska bestämma vad som får sägas här och inte?

Sanningen är precis vad jag sa redan tidigare; Maccarna låser sig ibland under bildbehandling, XP gör det inte. Istället blir XP trög efter ett par timmar, men det är snabbt åtgärdat om man tömmer minnet på överflödigt crap. Med båda maskinerna kan man sköta arbetsflödet. Lika smidigt dessutom. Detta är min erfarenhet, jag jobbar med båda maskinerna dagligen. Och herr Risedal bör acceptera att det finns avvikande meningar i ämnet, jag håller inte tyst hur du än gormar och svär åt mig. ;)
 
För att återgå till ursprunget i tråden, är det verkligen ok att göra reklam på det sättet? Det skulle jag också vilja göra men jag trodde inte att man fick det.
Förresten, var det bara jag som såg att det stod Office 97 i filmen..?
 
macrobild skrev:
du har fel, datasrul uppkommer genom ogenomtänkta drivrutiner, tempfiler som växer som ett monsunregn och antivirus och antispionprogram som läcker som ett plåttak peppret med hagel. Taskig minneshantering mm
Mikael

Förutom mina strul då, som i år berott på:

- trasigt moderkort; hela Shuttle-burken byttes ut

- oförklarlig vätska (!) på ena minneskammen som ledde till rost av något slag som ledde till att datorn kraschade; gick på garanti, trots att leverantören i princip ansåg att jag hade fått in vätskan i maskinen vilket var befängt.

- trasigt grafikkort; kortet byttes på garanti.

- trasig hårdskiva (sannolikt, skall granskas ikväll, leder antagligen till ny installation av XP och ny hårdskviva...)

I de tre första fallen låg datorn inne hos återförsäljaren mellan 2 och 4 veckor innan allt var klart. Så av 12 månader har burken varit på reparation i över 2 månader...

Min poäng är att jag har börjat uppleva skit/slarvigt tillverkade delar och oigenomtänkta hårdvarulösningar som ett betydligt större problem än operativsystem och software. Det verkar som om priserna på elektronik pressats ner av många olika anledningar - och lägre kvalitet är definitivt ett av dem. Jag försöker följa principen om att en fattig inte har råd att köpa billigt, men det verkar ju ändå gå fel. Kanske gräset är grönare på mac-sidan på den här punkten???

Sorry - det här hade inte mycket med Vista att göra, men ville få lite av min dator-ångest ventilerad och samtidigt samla krafter för kvällens dust med bruken där hemma... :-(

/Andreas

EDIT: Och jo - jag trodde också först att tråden handlade om vitbalans!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.