Annons

Vista

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Vista

stefohl skrev:
Det håller jag inte med om. Jag har sett problemet med att Vista tappar skärmprofilen, eller snarare LUT-tabellen som finns i skärmprofilen, vid ett antal tillfällen. Den artikel som visade på detta problem skrevs av John Upton, en kille som är mycket kunnig i färghantering. Han drar sällan felaktiga slutsatser, men jag vore mycket intresserad om du visade på en länk som påvisar att problemet är löst.

Stefan

Tappar Vista LUT-tabellen vid andra tillfällen än vid UAC (User Account Control) förfrågningar? Vilka andra tillfällen?

När det gäller UAC så är det ju bara att stänga av det (Control Panel -> User Accounts -> Turn User Account Control on or off), eller?

Alternativt så kan man även behålla UAC, men stänga av mörkläggningen av skärmen (Administrative Tools -> Local Security Policy -> Local Policies -> Security Options -> User Account Control: Switch to the secure desktop when prompting for elevation).

Jag har dessutom läst att om man anger en färgprofil som "Default” (Control Panel -> Color Management), istället för att förlita sig på kalibratorns mjukvara, så laddar Vista den profilen även efter en UAC-förfrågan, stämmer inte detta?

PS. Ursäkta de engelska benämningarna, jag har inte tillgång till Vista på svenska.

Re: Re: Re: Re: Vista

BME skrev:

Jag har dessutom läst att om man anger en färgprofil som "Default” (Control Panel -> Color Management), istället för att förlita sig på kalibratorns mjukvara, så laddar Vista den profilen även efter en UAC-förfrågan, stämmer inte detta?
Problemet består inte i att profilen inte finns kvar. Som jag förstår det, och jag har verkligen inte rotat mycket i detta, laddar Vista in en egen LUT när den visar UAC. Denna LUT tas sedan bort, men den ursprungliga LUT:en laddas inte in.

Så ditt förslag att stänga av mörkläggningen verkar vara en lösning. Sättet att kontrollera vore att mäta skärmens färgvärde före och efter, men jag har undvikit att använda Vista, så jag har ingen dator jag kan kolla på.

Stefan

Ja många intressanta och varierande svar har det blivet här. Men att man ska behöva ha dessa problem med Vista känns inte riktigt bra. Barnsjukdom, ja kanske och åtgärdat ja kanske, råder ju delade meningar om detta. Men Stefan som har hjälpt mig tidigare både med att lägga färgprofiler från skrivare och kallebreringar, har jag stor respekt för inom detta område. Men eftersom tydligen Xp får räknas som utdött så är väl bara valet Vista eller Mac.
Hälsar Lasse

"Ja många intressanta och varierande svar har det blivet här. Men att man ska behöva ha dessa problem med Vista känns inte riktigt bra."

Stod själv inför datorbyte före sommaren och efter allt ont jag hört om Vista såg jag till att köpa en dator som kunde köras på XP. Räknade kallt med att behöva installera XP efter köpet, eller åtminstone dual boot med både Vista och XP. Nåväl, Vistan kunde få vara kvar åtminstone i början tänkte jag och den är kvar än och jag har inte lagt på någon XP. Alla program som inte skulle funka med Vista fungerar och jag blir mera nöjd med Vista ju längre tiden går. Den är stabil.

Att andra har problem betvivlar jag inte men att Vista skulle vara dåligt rakt av tror jag inte på. Kanske är det en hårdvarufråga? Vissa datorer kanske funkar bättre med Vista än andra? Min går i alla fall hur bra som helst med kalibrator och allt. En Siemens Fujitsu Scaleo Xi.

Rawshooter skrev:
Min går i alla fall hur bra som helst med kalibrator och allt. En Siemens Fujitsu Scaleo Xi.
Men har du kontrollerat att skärmen visar samma före och efter det att du fått upp ett UAC? Enklaste sättet att kontrollera detta är ju att köra det program som laddar in LUT:en. Beroende på vilket profileringsprogram du använder heter den olika saker, men något med Gamma Loader brukar finnas med i namnet. Behåller skärmen samma utseende före och efter det att du använt det programmet?

Stefan

stefohl skrev:
Men har du kontrollerat att skärmen visar samma före och efter det att du fått upp ett UAC? Enklaste sättet att kontrollera detta är ju att köra det program som laddar in LUT:en. Beroende på vilket profileringsprogram du använder heter den olika saker, men något med Gamma Loader brukar finnas med i namnet. Behåller skärmen samma utseende före och efter det att du använt det programmet?

Stefan

Hänger inte med, sorry.
Utskrifter och skärm överensstämmer vad gäller färger och kontrast och djupare än så bekymrar jag mig inte. Kör med Huey. På min gamla XP-dator försvann kalibreringen i vänteläge, fick "applya" den varje gång jag väckte datorn. Med Vistan är kalibreringen kvar.

Var inne i dag och tittade på ny dator. Handlaren på ena stället påstod att intel jobbade 16 ggr snabbarre än de andra prosessorena när det gällde bildbehandling,hm?
Nästa ställe menade att det så fall var tvärt om?
Som väntat kände ingen till problemet med kallibreringen. Är intel värd 2000 kr mer, för att dra frågan här ett steg längre?
Hälsar Lasse

Indy skrev:
Var inne i dag och tittade på ny dator. Handlaren på ena stället påstod att intel jobbade 16 ggr snabbarre än de andra prosessorena när det gällde bildbehandling,hm?
Nästa ställe menade att det så fall var tvärt om?
Som väntat kände ingen till problemet med kallibreringen. Är intel värd 2000 kr mer, för att dra frågan här ett steg längre?
Hälsar Lasse
Du kan ju be honom att dra åt helvete rent ut sagt, han lurar dig.

Men just nu är Intel det bättre valet enligt mig, speciellt på laptops eller andra små datorer, då de inte drar lika mycket ström och blir alltså inte lika varma. Vilket leder till mindre behov av kylning som i sin tur leder till en tystare dator :)
Detta gällde senast jag kollade iaf.

Gå inte ens tillbaka till den affären igen, gå inte ens till nån affär. Köp datorn över nätet från tex komplett, datorbutiken eller dustin.

Tack för det svaret Johan. Kändes lite som tokerier och ville bara ha det bekräfftat.
Hälsar Lasse

Indy skrev:
Erik tack för den länken. Men det kan kanske vara så att det nya servicepacket har löst problemet? De av er som inte har hafft problem verkar ha ganska nyinstallerade Vista alltså servpack 2.'
Hälsar Lasse

Lasse, jag blev lite nyfiken på det du skrev om Vista SP2 - när kom den ut? Jag kör Vista och använder automatiska uppdateringar och där står det inget om SP2.
hälsningar
Carin

Ingen aning!!!! Tror det var i affären de frågade om det kanske inte var åtgärdat med sp 2. Är inte alls insatt eftersom jag kör med xp.
Däremot har jag en kompis som köpte ny dator med Vista och inte fick rätt på kallibreringen. Han fick byta grafikkort och köra in Xp i stället. Därav min första fråga här och oro.
Hälsar Lasse

Så nu blev det en ny dator. som byggdes efter mina behov. En ny skärm blev det också en Eiso S2231W. Men när jag nu öppnar Bridge i Cs 3 så får jag en extrarand där uppe med delar abv bilderna, hm får kanske tillägga att det är när jag ska göra eget visningsläge med vertikal bildvisning. Än så länge verkar inte min egna färgprofil ha ändrats utan är aktiv, alltid något.
Någon som har en lösning på problemet, föresten jag har Cs 3

Förmodligen inte eftersom jag köppte min dator i dagarna och där låg sp1 och alla uppdateringar skulle vara gjorda. Någon aning om när det kommer?
Hälsningar Lasse

Indy skrev:
Förmodligen inte eftersom jag köppte min dator i dagarna och där låg sp1 och alla uppdateringar skulle vara gjorda. Någon aning om när det kommer?
Hälsningar Lasse

Nästa år men du tänker väl inte vänta på SP2 pga det säljaren sa? Han vet sannolikt inte vad han pratar om.

Vad fin skärm du "fick"!

Nej men jag har inte aktiverat Vista och har möjligheter att byta det mot xp. Händer en massa underliga saker bland annat i bridge när jag ska göra egna inställningar för visningsläget. Fungerar iallafall inte som tidigare i xp. Ja skärmen verkar helt ok.
Hälsar Lasse

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar