Annons

Vista + Lightroom + Canon Pro9000 = PROBLEM

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Hej

Jag har en Canon Pixma Pro 9000 och skriver ut från Lightroom. Tidigare använde jag Windows XP och LR 1.4. Efter lite experimenterande tyckte jag att utskrifterna funkade bra. Det blev aldrig helt lika skärmen (okalibrerad) men det kändes som om det blev ganska lika "verkligheten".

Nu har jag bytt till ny dator med Vista och använder LR 2.1. Utskrifterna blir inte alls bra. Färgerna är dova och bilderna "matta". Jag har provat lite olika varianter, både låta LR hantera profilerna, samt att låta skrivardrivrutinen sköta det. Jag har slagit av och på ICM, utan att få till det, provat olika papper och profiler.

Den preview som skrivardrivrutinen visar är alltid förskräcklig, utskriften nästan lika illa (men ofta åt ett annat håll).

Jag som trodde jag kunde detta.... :(

Några tips? Någon som har erfarenhet av just min kombination av OS, skrivare och program?

Mvh
Anders
 
Fast skärmkalibreringen borde väl egentligen inte spela in? Den kan väl inte påverka utskriften.

Skrivarkalibrering, jo jag kan tänka mig att det är det enda rätta för att få riktigt bra resultat.

Jag tycker dock det känns lite irriterande att det som funkade bra under XP inte fungerar alls under Vista. Resultatet är helt enkelt superrisigt och lång ifrån det jag fick tidigare.

Jag använder ju faktiskt den profil som Canon tagit fram för sin egen skrivare med deras egna papper. Att då resultatet blir så dåligt känns som om det är något knas.

Suck, det är väl bara att ta fram plånboken och köpa ytterligare en pryl...

Mvh
Anders
 
Glömde nämna att jag också har en pixma pro 9000 och har gått igenom samma som du. Först XP, sen vista, och utskrifterna med bägge OP blir precis som jag ser dem på datorskärmen när bildskärmen är kalibrerad och profilerad. Använder Canons eget papper, som det finns profil för i drivisen.
 
Jo, i slutändan blir det så. Du ställer in bildens färger, kontrast, ljus och tom hur du exponerar i kameran efter vad du ser på skärmen. Är skärmen fel blir det fel.

Nja, om jag har en bild som jag redigerat i LR under XP och skrivit ut med gott resultat och sedan skriver us igen med samma redigeringar under Vista - då kan väl inte skärmprofilen ha någon som helst betydelse för det UTSKRIVNA resultatet.

Mvh

Anders
 
Glömde nämna att jag också har en pixma pro 9000 och har gått igenom samma som du. Först XP, sen vista, och utskrifterna med bägge OP blir precis som jag ser dem på datorskärmen när bildskärmen är kalibrerad och profilerad. Använder Canons eget papper, som det finns profil för i drivisen.

OK, då har du helt andra erfarenheter än vad jag har.


Jag skall utföra lite mer tester, skall jämföra lite mer ingående Vista vs.Xp.


Mvh
Anders
 
Nja, om jag har en bild som jag redigerat i LR under XP och skrivit ut med gott resultat och sedan skriver us igen med samma redigeringar under Vista - då kan väl inte skärmprofilen ha någon som helst betydelse för det UTSKRIVNA resultatet.

Mvh

Anders

Det har du alldeles rätt i.

Jag kan tyvärr inte så mycket om det här att jag kan hjälpa dig men för mig funkar det med vista och då borde det göra det för dig med. Det finns hopp. Gäller bara hitta felet.

Själv skriver jag ut i photoshop, via Canons plugin Photo Print Pro.

Ett långskott. Prova ladda in skrivardrivrutinen igen. Jag hade lite småproblem som löste sig när jag lade på den en gång till.
 
Problemet löst!

Så här var det:

De senaste dagarna började jag få meddelanden om att en färgpatron inte kunde identifieras. Först hände det en gång men försvann och kom tillbaka då och då. I fredags var det konstant och skrivaren vägrade printa. Jag bytte ut den felande patronen - den gröna - och nu är det ett helt annat drag i utskrifterna!

Alltså ett hårdvarufel som lyckades sammanfalla med min upggradering till Vista och LR 2.1!!

Tack för alla svar.

En Spyder studio beställde jag på mässan i helgen så förhoppningsvis skall jag få till ännu bättre överensstämmelse.

Om inte annat skall jag förhoppningsvis så att båda mina skärmar visar samma färger!

Mvh
Anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.