Annons

Vista eller XP??

Produkter
(logga in för att koppla)

Bee

Aktiv medlem
Ska jag köpa Vista eller XP? Jag får en lite starkare processer om jag kör Vista. Men samtidigt är jag väldigt osäker. Jag har väldigt många program, Photoshop/Illustrator/Indesign CS3, Lightroom 1.1,Genuine Fractals, Macromedia Flash, Dreamweaver, CakeWalk, Corel, m.m. Kommer dom att fungera?

Någon som vet och kan råda mig?

Tack på förhand!
Bee
 
För Vista måste du ha mycket mer minna jämfört med XP. När jag testade Vista Enterprise tog den cirka 1.3Gb internminne för att köra Vista + 2st Firefox och en Thunderbird (+ antivirus mm), med samma program (och inställningar så gått det gick) på XP drar datorn cirka 400Mb. Detta gör att Photoshop går mycket snabbare under XP för mig.

-- Nicke
 
Senast ändrad:
Jag har bytt från XP till Vista, och funderar allvarligt på att byta tillbaka eller köpa iMac.

Tolka det hur du vill... :)

/Hasse
 
Det får bli XP

Tack för snabb respons! Det uppskattas!

Eftersom jag är nöjd med XP och inte haft några problem så har jag nu bestämt mig för att fortsätta med XP en dator till. Jag har varken tid eller lust att hålla på med krångel. Risken är ju lite större att det kan bli en del strul om jag väljer Vista. Säkrare med XP.

//Bee
 
Vista är inte bra. Det är mycket möjligt att Vista är det största snedsteget Microsoft gjort. Det enda positiva är väl att det ser lite snyggare ut.

Jag vet många som köpt nya datorer och efter nåra veckor avinstalerat skräpet för att gå tillbaks till XP. Själv har jag just switchat till Mac, och har aldrig varit nöjdare. Jag tror mitt budskap är tydligt, köp inte Vista, välj inte ens Vista om det är gratis. XP eller macOSX är mycket stabilare och mer lätthanterliga.

//M
 
nikitin skrev:
För Vista måste du ha mycket mer minna jämfört med XP. När jag testade Vista Enterprise tog den cirka 1.3Gb internminne för att köra Vista + 2st Firefox och en Thunderbird (+ antivirus mm), med samma program (och inställningar så gått det gick) på XP drar datorn cirka 400Mb. Detta gör att Photoshop går mycket snabbare under XP för mig.

-- Nicke

Hej

Nog är det så att Vista kräver mer minne, men lite lurigt att kolla vilken som tar mest minne i minneshanteraren då Vista har en annan minneshantering, den utnyttjar minnet istället för att inte använde det? som Xp gör.

Själv kör jag med Vista 64 och 4GB och det är det stabilaste OP som jag använt.

Har du testat Photoshop hastigheten mellan XP och Vista?

Vista 64 verkar vara snabbare än Vista 32

http://www.pc-magazin.de/praxis/windows/a/Vista-32-Bit-gegen-Vista-64-Bit

Mvh

Omar
 
Förstår inte vad det är för extrema problem som alla har. Har kört Vista Business 32bit med endast 1gb ram på en 3år gammal burk ett bra tag, och på min nya burk Vista Ultimate 64bitars med 8gb ram. Funkar hur bra som helst skulle aldrig gå tillbaka till XP.

Ska man köpa nytt idag ser jag ingen anledning att använda ett gammalt system. Men ser heller ingen vits att byta från XP till Vista på ett befintligt system.
 
Jag kör Vista med 4 gig internminne. Går fantastiskt bra. Har inte haft några problem med Adobe produkter mm...

Tvärt om så tycker jag att programmen går snabbare på Vista då XP tenderat att gå långsammar ju fler program man har installerat..

Det tar dock lite tid att vänja sig med Vista om man är van med XP...

Skall man använda datorn till annat än foto/office produkter, t.ex. köra äldre spel osv skulle jag nog köra XP ett tag till!

/Tomas
 
Omar skrev:
Har du testat Photoshop hastigheten mellan XP och Vista?

Inte mer än subjektivt, jag har 2Gb RAM och den gamla Core Duo processorn (som endast klarar 32-bitars OS). Och jag upplevde Photoshop som mycket snabbare på XP jämfört med Vista. Dock så kör jag alltid flera program samtidigt med Photoshop...

-- Nicke
 
Jag kör Vista på laptopen med 1 Gig RAM och Photo shop funkar snabbare på den än min XP burk med 768 i RAM.

Mycket smidigare att göra precis allt i Photo shop som filter mm.

Och grafiken är ju mycket snyggare i Vista...

Enda problemet jag haft är när jag installerade ett gammalt program i laptopen.
Då blev jag tvungen att göra en systemåterställning.

Men okej har bara haft Vista ett par månader.
 
Gamla program

Ojojoj, nu blev det svårt igen! Jag som i vanliga fall har svårt att bestämma mig....;) Nu vet jag varken ut eller in igen.

Hur är det med program som är några år gamla? Är det några program som strular mer än andra? Hur funkar det om jag har XP på min laptop?

//Bee
 
Jag köpte ny dator i somras med Vista.
På den kör jag CS3 och alla andra program jag använder.

Vista har bättre stöd för kringutrustning som tex Wacom plattan mm och lite snyggare användargränssnitt. Jag kan inte jämföra prestanda med XP eftersom den nya datorn är mycket snabbare hårdvarumässigt, men nog går det snabbt med den.

Jag var också lite tveksam till val av OS men tyckte det kändes väl reaktionärt att köpa XP nu. Har inga problem med Vista och kommer att fortsätta använda det, men så har jag också en kraftfull burk med 4 gb minne mm.

Jag har också XP på min laptop och dom pratar obehindrat med varandra över nätverket hemma.
 
Jag har suttit och läst på nätet hur mycket som helst de senast dagarna om just Vista och ifall man ska uppgradera eller inte. Min känsla efter att ha läst ett hundratal inlägg i olika forum är att en klar majoritet är väldigt nöjda med Vista.

Något jag läste är att Vista är mer känsligt vad gäller drivrutiner och har man problem av olika slag kan det vara orsakat av en drivrutin som inte är optimerad för Vista.
 
Bee skrev:
Ska jag köpa Vista eller XP? Jag får en lite starkare processer om jag kör Vista. Men samtidigt är jag väldigt osäker. Jag har väldigt många program, Photoshop/Illustrator/Indesign CS3, Lightroom 1.1,Genuine Fractals, Macromedia Flash, Dreamweaver, CakeWalk, Corel, m.m. Kommer dom att fungera?

Någon som vet och kan råda mig?

Tack på förhand!
Bee

Kan inget om detta!
Men hade en servicetekniker hemma för en ominstallation för en månad sedan, å han sa:
Använd inte Vista ännu, den är inte stabil...
Men vad vet jag?
Men jag gjorde som han sa,
så jag kör vidare med XP!
 
Jag som kör winXP med "klassiskt" utseende eftersom jag tycker att xp:s blå interface är bland det fulaste som någonsin tillverkats.. Hur är det i Vista? Kan man få det snygga 98-utseendet i det eller måste man stå ut med en massa jobbiga effekter och toningar som bara tar upp cpukraft?

/petter
 
cakon skrev:
Jag har suttit och läst på nätet hur mycket som helst de senast dagarna om just Vista och ifall man ska uppgradera eller inte. Min känsla efter att ha läst ett hundratal inlägg i olika forum är att en klar majoritet är väldigt nöjda med Vista.

Om du redan har XP så ser jag ingen anledning till att uppgradera till Vista redan nu. Då kan man gott vänta tills dess att det finns fler drivrutiner och uppdaterade program.

Om du skall köpa en ny dator så är läget annorlunda och då kan man börja fundera på Vista. Men kolla först att viktiga program och kringutrustning fungerar.
 
FILM) (Daniel Ahlin skrev:
Hur roligt skulle det vara om kameran använde 90% av utrymmet på minneskortet för att lagra filstrukturen?

Du har missat mitt resonemang. Man har faktiskt tänkt till när man strukturerat upp Vistas minneshantering - att låta den cacha upp minnet så mycket som möjligt med saker den tror sig veta att vi kommer att använda, eller som kommer vara behövligt att läsa in i minnet under användning.
När vi sedan använder våra minnesslukande program omprioriteras denna minnesanvändning. Det är därför du inte kan jämföra XP och Vistas minneshantering - det är två helt olika strukturer.
 
ANNONS