Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Visning av bildskärm, apple cinema m.m

Produkter
(logga in för att koppla)

minihopp

Medlem
Hej!
Tänkte höra om det är någon som kan tipsa om lämplig affär att besöka för att titta på hyfsat vassa bildskärmar? Gärna i närheten av lund eller skåne =)

Som många tipsar om i flera trådar här, så kostar en vettig skärm ganska många pengar. Därför tycker jag det hade varit trevligt att se skärmen igång innan köp. I och för sig är väl ett varuhus kanske inte drömomgivningen för att bedöma svärta, färgvariation, skillnader mellan mörka nyanser m.m. men det hade känts betryggande att inte behöva köpa grisen i säcken.

Det bästa jag har sett hittills är Apple Cinema display, på mediamarkt i Lund. Men det är också den enda skärm över 5 papp som jag hittat i butik. Jag kan ha fel, men har en känsla av att man betalar en hel del för designen när det gäller Apples produkter.

Hur står sig andra producenters skärmar i samma prisklass mot denna?
(samma prisklass räknar jag som mellan 5 och 9 tusen - tittade på 20" och 23")
Vad skiljer i betraktningsvinkel, svärta, backlight, jämnhet över hela ytan m.m?

Börjar bli lite desperat, sitter med en gammal 17" CRT som börjar kännas hyfsat suddig... Måste fixa en ny skärm att rita och bildbehandla på... så får jag fortsätta spela på den gamla =)

Hej!
Tänkte höra om det är någon som kan tipsa om lämplig affär att besöka för att titta på hyfsat vassa bildskärmar? Gärna i närheten av lund eller skåne =)

Som många tipsar om i flera trådar här, så kostar en vettig skärm ganska många pengar. Därför tycker jag det hade varit trevligt att se skärmen igång innan köp. I och för sig är väl ett varuhus kanske inte drömomgivningen för att bedöma svärta, färgvariation, skillnader mellan mörka nyanser m.m. men det hade känts betryggande att inte behöva köpa grisen i säcken.

Det bästa jag har sett hittills är Apple Cinema display, på mediamarkt i Lund. Men det är också den enda skärm över 5 papp som jag hittat i butik. Jag kan ha fel, men har en känsla av att man betalar en hel del för designen när det gäller Apples produkter.

Hur står sig andra producenters skärmar i samma prisklass mot denna?
(samma prisklass räknar jag som mellan 5 och 9 tusen - tittade på 20" och 23")
Vad skiljer i betraktningsvinkel, svärta, backlight, jämnhet över hela ytan m.m?

Börjar bli lite desperat, sitter med en gammal 17" CRT som börjar kännas hyfsat suddig... Måste fixa en ny skärm att rita och bildbehandla på... så får jag fortsätta spela på den gamla =)

Hej!

Det här att få se och själv bilda sig en uppfattning om bildskärmar är tyvärr oerhört svårt. Visst kan man gå till SIBA, Onoff, Elgiganten och de där, men de säljer i stort sett enbart skärmar av en sort som inte lämpar för sig bildarbete, inte ens när man har en tajt budget.

Är man yrkesfotograf med lite mer budget och skall köpa en riktigt dyr proffsskärm löser det sig, då är det bara att ringa de som säljer Eizo, Nec, Lacie eller Quato så fixar de en demo.

Så riktigt billiga och riktigt dyra skärmar är enkla att få se. Men just när man skall köpa en bara lite mer påkostad skärm är det tyvärr riktigt svårt att se den först.

Scandinavian Photo här i Stockholm har några lite bättre skärmar som de visar upp, vet inte hur det är i Malmö-butiken. Du kan även prova att kika hos Yfo i Malmö, men jag har ingen aning om vad för utbud de har.

Apple har precis presenterat en ny skärm, skall bli intressant att se hur den är, tyvärr ser den ut att ha blankt glas precis som deras iMac 24 (som bortsett från det har en mycket fin skärm). I övrigt är deras Cinema-skärmar numera tämligen föråldrade och saknar kalibreringsmöjligheter.

Med den budget du har skulle jag annars kika efter skärmar från Eizo, Nec eller Lacie. De två första märkena har allt från billiga enkla skärmar hela vägen till proffsskärmar. Och riktigt trevliga skärmar i mellanklassen. Lacie har ett sortiment från trevliga mellanklasskärmar upp till proffsskärmar.

Köper du en Eizo, Nec eller Lacie för 5000-9000 så får du en riktigt bra skärm. Ett par förslag:

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=6102981
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=346481

Båda där här skärmarna är på de flesta sätt bättre än Apple Cinema som ändå inte är några dålig skärmar, bara lite omoderna (nu räknar jag inte med den nya och än så länge lite okända modellen).

Undvik de riktigt billiga skärmarna (under 3000 kr för 20-22 tum eller under 5000 kr för 24 tum), de har en paneltyp som gör att färgerna förändras beroende på i vilken vinkel du tittar på skärmen.

Tack för förslagen! Ska läsa på lite mer om dem =)
Med tanke på att Nec skärmen är den dyraste av de två gissar jag på att den också är den bästa av dem?

Hur långt klarar man sig på 20 tum? Känns det snålt, rent ytmässigt? Eller är det i första hand skärmens upplösning man ska utgå ifrån?

Tack för förslagen! Ska läsa på lite mer om dem =)
Med tanke på att Nec skärmen är den dyraste av de två gissar jag på att den också är den bästa av dem?

Hur långt klarar man sig på 20 tum? Känns det snålt, rent ytmässigt? Eller är det i första hand skärmens upplösning man ska utgå ifrån?

Själva skärmarna är nog i stort sett likvärdiga, men med Nec-skärmen ingår det en kalibrator så man kan hålla skärmen korrekt kalibrerad. Fast har du eller någon bekant redan en sådan är det ju inte så nödvändigt med en till.

Jag skulle kika mer på hur mycket bildpunkter det är än på storleken i tum, nu är Eizion en bredbildsskärm (sidoförhållande 16:10) med 1680x1050 bildpunkter medan Nec-skärmen är en klassisk 4:3-skärm med 1600x1200 bildpunkter. Vilket man föredrar av de storlekarna är nog mest en smakfråga.

Men överlag så hör jag till dem som tycker att skärmar blir bättre ju större de är. Om man släpper lite på kraven på kalibrerbarhet och jämnhet över ytan så är till exempel HP LP2475w en bra skärm som då är på 24 tum och har 1920x1200 bildpunkter till ett trevligt pris.

http://www.dustinhome.se/pd_5010172671.aspx

Själva skärmarna är nog i stort sett likvärdiga, men med Nec-skärmen ingår det en kalibrator så man kan hålla skärmen korrekt kalibrerad. Fast har du eller någon bekant redan en sådan är det ju inte så nödvändigt med en till.

Jag skulle kika mer på hur mycket bildpunkter det är än på storleken i tum, nu är Eizion en bredbildsskärm (sidoförhållande 16:10) med 1680x1050 bildpunkter medan Nec-skärmen är en klassisk 4:3-skärm med 1600x1200 bildpunkter. Vilket man föredrar av de storlekarna är nog mest en smakfråga.

Men överlag så hör jag till dem som tycker att skärmar blir bättre ju större de är. Om man släpper lite på kraven på kalibrerbarhet och jämnhet över ytan så är till exempel HP LP2475w en bra skärm som då är på 24 tum och har 1920x1200 bildpunkter till ett trevligt pris.

Jag har inte tillgång till kalibrator, så det kunde vara en fördel att införskaffa.

Givetvis förbisåg jag att Nec-skärmen är 4:3, vilket genast gör den mer intressant. Personligen tycker jag att detta format är lite trevligare att rita på, men en hyfsat stor 16:10 skärm funkar nog också. På mindre 16:10 skärmar känns annars höjden alldeles för liten. Jag gissar på att det har mycket med att göra med vad man är van vid också.

Ställer mig lite tveksam till HP:n just med tanke på jämnheten... Detta är ett av kriterierna som är viktiga för mig.

Har du haft möjlighet att titta på Nec skärmen själv? Hur är den i svärta och skillnad mellan mörka nyanser?

Jag har inte tillgång till kalibrator, så det kunde vara en fördel att införskaffa.

Givetvis förbisåg jag att Nec-skärmen är 4:3, vilket genast gör den mer intressant. Personligen tycker jag att detta format är lite trevligare att rita på, men en hyfsat stor 16:10 skärm funkar nog också. På mindre 16:10 skärmar känns annars höjden alldeles för liten. Jag gissar på att det har mycket med att göra med vad man är van vid också.

Ställer mig lite tveksam till HP:n just med tanke på jämnheten... Detta är ett av kriterierna som är viktiga för mig.

Har du haft möjlighet att titta på Nec skärmen själv? Hur är den i svärta och skillnad mellan mörka nyanser?

Jag hör själv till dem som av olika skäl tycker att skärmar bör ha minst 1200 bildpunkter på höjden :)

Jag har kört både Nec 2090 och dess något större kusin 2190 i olika varianter (bägge storlekarna finns i tre varianter) och det är mycket fina skärmar, bland de jämnaste (över ytan) jag har stött på. Modellerna har varit med några år nu, så många moderna skärmar har mycket häftigare siffror i specifikationerna (ljusstarkare, högre kontrast osv) men i egenskaper som är relevanta för fotoarbete så är de här mycket bra skärmar. Svärtan är så bra som man behöver - många ställer ju ändå upp svartluminansen till 0,5 candela eller högre för att bättre efterlikna svärtan i tryck och utskrift.

Nyansteckningen i mörka delar av bilden är mycket bra, här kan i och för sig skärmar med den typ av panel som Eizo-skärmen använder ha en viss fördel, men en del upplever att sådana skärmar närmast överdriver nyansskillnader nära svart. Bägge lär hur som helst vara hästlängder bättre än din gamla crt-skärm :)

Jag hör själv till dem som av olika skäl tycker att skärmar bör ha minst 1200 bildpunkter på höjden :)

Jag har kört både Nec 2090 och dess något större kusin 2190 i olika varianter (bägge storlekarna finns i tre varianter) och det är mycket fina skärmar, bland de jämnaste (över ytan) jag har stött på. Modellerna har varit med några år nu, så många moderna skärmar har mycket häftigare siffror i specifikationerna (ljusstarkare, högre kontrast osv) men i egenskaper som är relevanta för fotoarbete så är de här mycket bra skärmar. Svärtan är så bra som man behöver - många ställer ju ändå upp svartluminansen till 0,5 candela eller högre för att bättre efterlikna svärtan i tryck och utskrift.

Nyansteckningen i mörka delar av bilden är mycket bra, här kan i och för sig skärmar med den typ av panel som Eizo-skärmen använder ha en viss fördel, men en del upplever att sådana skärmar närmast överdriver nyansskillnader nära svart. Bägge lär hur som helst vara hästlängder bättre än din gamla crt-skärm :)

Mja, siffrorna i specarna får man kanske ta med en nypa salt =)

Det låter som en fin skärm! Jag förhörde mig hos Scandinavian photo i malmö och det visade sig att de faktiskt har den för visning. Så fort jag får möjlighet ska jag göra ett besök och kika (och antagligen handla) =)

Tack så mycket för all hjälp!!!

Mja, siffrorna i specarna får man kanske ta med en nypa salt =)

Det låter som en fin skärm! Jag förhörde mig hos Scandinavian photo i malmö och det visade sig att de faktiskt har den för visning. Så fort jag får möjlighet ska jag göra ett besök och kika (och antagligen handla) =)

Tack så mycket för all hjälp!!!

Hej!

Det som följer här är mest en allmän observation och skärmar och deras specifikationer, men eftersom du nämnde det så passar jag på :)

Det är inte så mycket att de höga siffrorna i specarna är fel, det är bara det att de ibland inte är så relevanta. Ta kontrast till exempel, svart text på ett vitt papper har tydligen en kontrast på sisådär 150:1. Det ger en rätt bra måttstock på hur mycket som behövs för att en skärm skall kunna visa upp det vi kan få ut i utskrift. Moderna skärmar uppges ofta ha både 1000:1, 1500:1 och 2000:1 i kontrast -- vilket de verkligen har. Men 300:1 i kontrast räcker med råge hos en skärm avsedd för bildarbete.

Det är lite kul att se att de absolut mest påkostade och bästa skärmarna som kostar 20000 kr och uppåt, de har ofta inte så speciellt imponerande siffror i sina specar - där har man nämligen prioriterat sådant som är verkligt viktigt som jämnhet, stabilitet, precision i färgstyrning ... Och har lämnat saker som kontrast och ljusstyrka på nivåer som ändå räcker med råge.

Jag är lite nyfiken på just HP LP2475W och har läst en test där den fick mycket bra kritik. Men svaret ovan antyder att den är ojämn i ljusheten över ytan och att den inte skulle gå, alt vara svår, att kalibrera. Var kommer detta från?

Det som är intressant med HP LP2475W är att det är en IPS panel till ett förhållandevis lågt pris, den dessutom gott om ingångar.

Hoppas på ett uttömmande svar.

Jonas

Jag är lite nyfiken på just HP LP2475W och har läst en test där den fick mycket bra kritik. Men svaret ovan antyder att den är ojämn i ljusheten över ytan och att den inte skulle gå, alt vara svår, att kalibrera. Var kommer detta från?

Det som är intressant med HP LP2475W är att det är en IPS panel till ett förhållandevis lågt pris, den dessutom gott om ingångar.

Hoppas på ett uttömmande svar.

Jonas

Hej!

Vad gäller jämnheten så är den ojämn jämfört med Nec 2090/2190, men det är i stort sett alla andra 24-tummare också utom Eizos mer påkostade varianter som har speciell teknik för att jämna ut ljusstyrkan.

Om jämnhet kan man säga så här: Bra bakgrundsbelysning kostar vilket gör att man sällan ser det på billiga skärmar. Dessutom blir det svårare att göra en jämn skärm ju större den blir, och bredbild gör saken ännu svårare. Så 24-tummare i den prisklass där du hittar LP2475w brukar inte vara speciellt jämna - i den konkurrensen hör LP2475w faktiskt till de bättre.

Vad gäller kalibrering så har den vanlig hederlig manuell kalibrering. Dvs du kan mäta skärmen med en kalibrator och sedan försiktigt skruva på reglagen tills du fått den ljusstyrka och den vitbalans du är ute efter (det senare genom att balansera RGB-mixen). Det är lite pilligt, tar lite tid och blir inte helt exakt.

Man kan grovt dela upp skärmar efter deras kalibreringsmöjligheter så här:

1) De med fullständig och automatiserad kalibrering, ofta kallat hårdvarukalibrering. Dvs att ett program i datorn styr en kalibrator och justerar skärmens egna interna inställningar för vitbalans och gamma snabbt och med stor precision. Finns i dyra skärmar från Eizo, Lacie, Nec och Quato. Plus i några nya skärmar från Samsung (XL-serien) och HP (Dreamcolor).

2) De med en lite förenklad variant av ovanstående, som några kommande skärmar från Eizo och Nec-skärmarna i PE-serien (Photo Edition), som den Nec 2090 som diskuterades.

3) De med manuell kalibrering av vitbalans via RGB-mix, dvs ungefär 95% av alla skrivbordsskärmar som säljs :) Att så mycket skärmar har så enhetliga inställningar kan vi tacka TCO-certifieringen för.

4) Till sist har vi de skärmar där du enbart kan ställa in ljusstyrkan. Exempel är de flesta av 30-tummarna (utom de från Eizo, Nec och Samungs XL), alla laptop-skärmar och Apples Cinema-skärmar.

Jag håller med om att LP2475w är en av de intressantare skärmarna på länge för budgetmedvetna fotografer. IPS-panel, normal manuell kalibrering, trevligt pris ... En bra skärm för sitt pris.

Hejsan Grevture,

Tack för det mycket uttömmande svaret, det var klart intressant att få all denna input och gör mitt val betydligt mycket enklare. Jag fick först intrycket av ditt första inlägg att skärmen var en besvikelse men så är ju inte fallet.

Måste bara säga att detta forum är suveränt för att få svar på alla sina frågor kring foto och bildbehandling!

Tack igen,
Jonas

Tack Martin för många intressanta inlägg.

Jag är ute efter en 24¨ skärm, tycker LP2475w verkar väldigt intressant. Men om jag skulle vilja hoppa upp ett eller flera snäpp vilka skärmar skulle du då rekommendera? Några frågeställningar: Är tex Eizo 2431, 2441 och 2442 klart bättre LP2475w eller är det först 2461 som ger nog stort mervärde? Har kollat in mest Eizo skärmar då de oftast rekommenderas men hur står sig LACIE och NEC (Sett att de inte har några 24¨ men 26¨ skulle inte sitta helt fel heller) i samma prisklass?

Tack på förhand Johan

Tack Martin för många intressanta inlägg.

Jag är ute efter en 24¨ skärm, tycker LP2475w verkar väldigt intressant. Men om jag skulle vilja hoppa upp ett eller flera snäpp vilka skärmar skulle du då rekommendera? Några frågeställningar: Är tex Eizo 2431, 2441 och 2442 klart bättre LP2475w eller är det först 2461 som ger nog stort mervärde? Har kollat in mest Eizo skärmar då de oftast rekommenderas men hur står sig LACIE och NEC (Sett att de inte har några 24¨ men 26¨ skulle inte sitta helt fel heller) i samma prisklass?

Tack på förhand Johan

Hej Johan!

Först tar vi väldigt snabbt skillnaderna mellan Eizo 2431, 2441, 2442 och 2461. Enkelt uttryckt, de har allihop samma typ (eller rent av samma) panel, de har lite olika skärmfötter, olika anslutningar och lite olika tillval i form av interna funktioner.

Av Eizos beskrivningar får jag en känsla av att 2441/2442 är avsedda för rörlig bild, 2431 har mycket funktioner riktade till kontorsanvändare och 2461 har 12-bitars gamma, 16-bitars färghantering och ytutjämningstekniken DUE - så 2461 är nog den av dem som mest tydligt riktar sig till bildmänniskor som oss.

Sedan har vi det här med märkena Eizo och Nec som intar lite av en särställning för oss bildmänniskor. Här kommer en lång utläggning :)

Jag skrev tidigare att man kan grovt dela upp skärmar efter deras kalibreringsmöjligheter så här:

1) De med fullständig och automatiserad kalibrering, ofta kallat hårdvarukalibrering. Dvs att ett program i datorn styr en kalibrator och justerar skärmens egna interna inställningar för vitbalans och gamma snabbt och med stor precision. Finns i dyra skärmar från Eizo, Lacie, Nec och Quato. Plus i några nya skärmar från Samsung (XL-serien) och HP (Dreamcolor).

2) De med en lite förenklad variant av ovanstående, som några kommande skärmar från Eizo och Nec-skärmarna i PE-serien (Photo Edition), som den Nec 2090 som diskuterades.

3) De med manuell kalibrering av vitbalans via RGB-mix, dvs ungefär 95% av alla skrivbordsskärmar som säljs :) Att så mycket skärmar har så enhetliga inställningar kan vi tacka TCO-certifieringen för.

4) Till sist har vi de skärmar där du enbart kan ställa in ljusstyrkan. Exempel är de flesta av 30-tummarna (utom de från Eizo, Nec och Samungs XL), alla laptop-skärmar och Apples Cinema-skärmar.

Vi kan faktiskt lägga till ytterligare en kategori:

3b) De med manuell kalibrering av vitbalans via RGB-mix i serierna Flexscan från Eizo och Multisync från Nec.

Skärmar från i stort sett alla andra märken har färginställningar där du kan välja mellan fyra färglägen: Normal/srgb, varm/röd, kall/blå och egen/anpassad. Det är i det sistnämnda läget du kan skruva på mixen mellan R, G och B (rött, grönt och blått) i bilden och på det sättet ställa in den färgtemperatur du är ute efter.

Vad Eizo Flexscan och Nec Multisync har är att du där dessutom kan välja färgtemperatur direkt i Kelvin. Plus att du kan välja gamma-värden som går att känna igen (1,8, 2,0, 2,2 osv).

En vanlig TCO-certifierad skärm skall vid leverans ha en färgtemperatur på 6500 K och en gamma på 2,2. Utan att ha någon exakt statistik kan jag säga att det verkar svaja mellan som mest 5500 till 7500 Kelvin, men att de flesta ligger mellan 6000 och 6700 ungefär.

Så med Eizo och Nec kan de som vill enkelt grovinställa färgtemperaturen med ett dedikerat reglage - säg att man av olika orsaker vill köra 5500 Kelvin istället. Sedan kan man finkalibrera detta via RGB-mixen - som dessutom hos Eizo och Nec oftast är RGBCMY så du kan skruva med sex olika färgreglage istället för tre. Så är du gammal van Mac-användare där man länge körde med 5000 Kelvin och gamma på 1,8 så blir det betydligt enklare att få en bekant miljö med en Eizo Flexscan eller en Nec Multisync.

Sedan finns en mycket intressant twist till på detta. Så som TCO-certifieringen är uppbyggd så tvingas Eizo och Nec uppfylla mycket högre krav på noggrannhet när de låter användare ställa in sina skärmar till angivna Kelvin-tal och med den bekanta gamma-skalan.

Det finns andra tillverkare som också har temperaturreglage som de lite fluffigt graderar med "varmare" och "kallare" utan att uppge några Kelvin. Eller har ett gamma-reglage med plus och minus, men där de inte uppger någon bestämt gamma för neutralläget eller hur mycket du faktiskt justerar. Dessa tillverkare behöver inte uppfylla lika tuffa noggrannhetskrav.

Så inte nog med att Eizo och Nec ger användare bättre justeringsmöjligheter. På grund av just detta är deras skärmar dessutom fabrikskalibrerade med högre precision än vad övriga märken behöver göra. Jag har mätt flera hundra skärmar av alla möjliga märken de senaste fyra åren och det här syns - Eizo Flexscan och Nec Multisync med standardinställningar ligger nästan alltid mellan 6400 och 6600 i temperatur och har jämnare gråskalor (exaktare gamma) än andra märken.

Det här är en orsak varför jag ofta lite stilla försöker rekommendera de som kan att köpa skärmar i Eizo Flexscan-serien eller Nec Multisync-serien. Nu skall man givetvis inte slentrianmässigt välja bort andra märken, HP-skärmen vi talat om här är ett typiskt exempel på att andra märken ofta får till lyckade kombinationer av pris och prestanda. Men väljer man mellan två skärmar som ger ungefär lika mycket bildyta och har samma paneltyp, där den ena är märke X och den andra en Eizo eller Nec ... Så är det senare alternativet ofta lite bättre för just oss bildmänniskor.

Så Lacie då. Jo, de flesta Lacie-skärmar de senaste åren har faktiskt varit Nec Spectraview-skärmar med en annan logotyp, en annan programvara för kalibrering och en medföljande kalibrator. Så Lacie 526 är på alla sätt samma skärm som en Nec Spectraview 2690. Men, nu på senare tid verkar Lacie ha hittat någon annan tillverkare som gör skärmar åt dem. Lacie har höga krav på de skärmar de sätter sin logga på och utan att ha testat deras nyaste modeller känner jag mig ganska lugn för att de skall vara bra.

Tack för ett inputen!
Först tar vi väldigt snabbt skillnaderna mellan Eizo 2431, 2441, 2442 och 2461. Enkelt uttryckt, de har allihop samma typ (eller rent av samma) panel, de har lite olika skärmfötter, olika anslutningar och lite olika tillval i form av interna funktioner.
Av Eizos beskrivningar får jag en känsla av att 2441/2442 är avsedda för rörlig bild, 2431 har mycket funktioner riktade till kontorsanvändare och 2461 har 12-bitars gamma, 16-bitars färghantering och ytutjämningstekniken DUE - så 2461 är nog den av dem som mest tydligt riktar sig till bildmänniskor som oss.
Det här är en orsak varför jag ofta lite stilla försöker rekommendera de som kan att köpa skärmar i Eizo Flexscan-serien eller Nec Multisync-serien. Nu skall man givetvis inte slentrianmässigt välja bort andra märken, HP-skärmen vi talat om här är ett typiskt exempel på att andra märken ofta får till lyckade kombinationer av pris och prestanda. Men väljer man mellan två skärmar som ger ungefär lika mycket bildyta och har samma paneltyp, där den ena är märke X och den andra en Eizo eller Nec ... Så är det senare alternativet ofta lite bättre för just oss bildmänniskor.
Ska jag tolka det som du anser att 2431, 2441 och 2442 är alla att föredra framför än LP2475w?

Denna här ju inte speciellt mycket dyrare än HPn:
http://www.dustinhome.se/pd_5010129915.aspx

Är det förresten något annat än färgen som skiljer den med denna:
http://www.dustinhome.se/pd_5010129913.aspx

S2431WSE kanske är ett bättre köp än HPn speciellt om det inte saknar något viktigt jämfört med S2431WSEK.

Mvh Johan

Ps:Gammal van Mac-användare är jag inte då jag endast haft min första mac i ett halv år sedan kör jag den parallellt men min stationära PC har för avsikt att använda 24¨ till båda.

Tack för ett inputen!

Ska jag tolka det som du anser att 2431, 2441 och 2442 är alla att föredra framför än LP2475w?

Denna här ju inte speciellt mycket dyrare än HPn:
http://www.dustinhome.se/pd_5010129915.aspx

Är det förresten något annat än färgen som skiljer den med denna:
http://www.dustinhome.se/pd_5010129913.aspx

S2431WSE kanske är ett bättre köp än HPn speciellt om det inte saknar något viktigt jämfört med S2431WSEK.

Mvh Johan

Ps:Gammal van Mac-användare är jag inte då jag endast haft min första mac i ett halv år sedan kör jag den parallellt men min stationära PC har för avsikt att använda 24¨ till båda.

Det du får betala lite extra för med Eizon är det jag nämnde ovan om dess mer utförliga kalibreringsmöjligheter plus att den fått klara tuffare krav på precision för temp/gamma för att få samma TCO-märkning.

I gengäld vet jag en del som föredrar ips-panelen som du får i HP-skärmen framför pva-panelen i Eizon.

Alltid detta "å ena sidan, fast å andra sidan ..." :)

Helt ärligt - jag tror du blir nöjd vilken av dem du än köper. Själv kör jag en enklare skärm än någon av dem och klarar mig bra. Generellt skulle jag nog säga att det bästa kanske är att köpa den billigare av dem och lägga pengarna du spar (plus lite till) på en kalibrator.

Tack Martin, alltid lika trevligt att läsa dina proffsiga och matnyttiga kommentarer. Har längt gått och hållit inne ett skärmköp men nu, i samband med flytt så kommer arbetsrummet få lite ökat fokus. Har redan innan den kom väntat på HPs 2475 pga av panelen. Det jag läst är i huvudsak positivt, dock förefaller det komma med rätt dpliga grundinstöllningar och en som en kalibrering avhjälper, se diverse tester på nätet). För min egen del står det mellan: Eizos 2431 eller HD2441W, Nec 2470WNX eller HP 2475. Det är ett prisspann på ca 5500kr till 10000kr. Jag gissar att även jag blir nöjd med vilket som, så långe det är någorlunda välkalibrerat och korrekt färgåtergivning. Många teknikintresserade normalkonsumeter verkar ställa orimliga krav ibland :)

Tack igen Martin föratt du tar dig tid att dela med dig av dina kunskaper!

Nu är HPn beställd, kommer förhoppningsvis bli kanon måste bara fixa kalibreringen. Vad har du för rekommendationen vad gäller kalibrators sidan? Enda kravet är att den fungerar på mac och pc även helst på min macbook pros inbyggda skärm förutom sin uppenbara uppgift, kalibrera.

/Johan

(Sett att de inte har några 24¨ men 26¨ skulle inte sitta helt fel heller)
Hehe råkade kolla lite väl snabbt såklart de har 24¨ också tyckte det var konstigt annars. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar