Annons

VisitSweden utlyser tävling med vedervärdiga villkor

Produkter
(logga in för att koppla)

stefohl

Aktiv medlem
VisitSweden är en statlig organisation som har som uppgift att främja den svenska turistnäringen. De utlyser nu en tävling, där de bjuder in fotografer att sända in sina bilder. Villkoren är att VisitSweden förvärvar rättigheterna att använda alla inskickade bilder. Inte nog med det, de förvärvar också rättigheterna att sälja dem vidare till andra OCH DESSUTOM de ideella rättigheterna. De kan alltså manipulera bilderna bäst de vill.

Och det blir bara värre, fotografen ska garantera att alla bilder är rättighetsklarerade både för de människor och de objekt som är avbildade. För detta får alltså fotografen så mycket som noooooll kronor.

VisitSweden är alltså ett officiellt organ för att turistnäringen ska locka hit flera utländska turister så att turistnäringen ska tjäna pengar på dem. Varför ska då inte fotografer göra detta?

Deras VD har mailadressen [email protected]

Dela gärna detta inlägg till dina kontakter, låt oss dränka dem i mail.
Vill du läsa deras villkor så finns de på http://my.swedishmoments.se/photo-terms/

Jo men nu läser ni det utifrån perspektivet engagerad amatör eller semi-pro. För den glade semestersvensk med mobilkamera eller kompakt spelar villkoren ingen som helst roll tror jag. Däremot bör man naturligtvis alltid vara fullt medveten om under vilka villkor man skickar in sina bilder.

Jag tror inte heller att amatörbilder på den nivå som skickas in innebär någon riktig konkurrens för professionella. Därttill är skillnaderna i kvalité alltför stora.

Det är klart det spelar roll när man garanterar än det ena och än det andra och görs ersättningsskyldig (!) om bilden inte uppfyller harangen med villkor som ställs upp. Någon byline får man inte heller, nota bene.

Fick ett mail från dem för fyra månader sedan. Var intresserade av mina bilder på midsommarfirande japaner i svenska folkdräkter. Men när jag sade att jag tog 700 kr ex moms / publiceringen var det visst inte lika intressant.

Kan inte alla som läser den här tråden regga ett konto där och ladda upp en bild på sin ena hand där endast långfingret är utsträckt som bidrag, vore sjukt kul om de skulle få massor av likadana bilder från olika användare. Nja, lite kul i alla fall..

Jo men nu läser ni det utifrån perspektivet engagerad amatör eller semi-pro. För den glade semestersvensk med mobilkamera eller kompakt spelar villkoren ingen som helst roll tror jag. Däremot bör man naturligtvis alltid vara fullt medveten om under vilka villkor man skickar in sina bilder.

Jag tror inte heller att amatörbilder på den nivå som skickas in innebär någon riktig konkurrens för professionella. Därttill är skillnaderna i kvalité alltför stora.

Men då kan man ju säga att vad är det för en organisation som ska använda sådana bilder i sin marknadsföring av Sverige. Vill vi verkligen att utlandet får se mobilkamerabilder av okunniga fotografer från en officiell, statlig myndighet. Det är första lektionen på en reklamutbildning att en dålig, tafflig bild ses som om den kommer från en dålig, tafflig avsändare. Och nu är det nog så att det stämmer, men jag kan inte förstå varför mina skattepengar ska användas till detta.

Även för glada amatörer som gladeligen struntar i sina rättigheter kan dessa villkor orsaka problem. Deltagare garanterar att de har tillstånd från alla medverkande och kan bli ersättningsskyldiga.

Detta är ju löjligt ...
Kan* man göra så?
Avtala bort sin ideella rätt?

Är detta ett statligt bolag?
Kan* det vara lagligt att kräva ersättning av någon som ger en gåva om man själv använder gåvan fel? Om man i detta fall har utan ersättning gett en bild till VisitSweden och det visar sig att det finns personer på bilden som inte vill vara med?

*Även om det går (om man kan) så är detta vidrigt, om staten äger bolaget så bör de genast ändra villkoren. Annars så får vi skicka samma mejl till "turistministern".

Det finns en mailadress till VD och det är bara att på ett anständigt sätt skriva vad man tycker.
Och tycker gör jag , att detta är nog absolut det märkligaste jag har läst för tävlingsvillkor.
Och detta har jag också förklarat i mitt mail.
Hoppas att han får många mail.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar