Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Visa bilder i Windows XP

Produkter
(logga in för att koppla)

TheQuo

Aktiv medlem
Jag undrar om det finns något smidigt sätt att visa sina bilder som är tagna i "horisontalläge" eller vad man ska säga (90 grader) som det är tänkt att de ska visas. Jag vet att man kan rotera dessa bilder, så att det blir rätt, men jag tänkte om det finns någon inställning eller så i Windows som automatisk visar bilderna rätt.

För det mesta brukar detta fungera automatisk. Vissa kameror har en inställning för om information om stående/liggande skall lagras i bildfilen.

Vad har du för kamera?

Tyvärr gör det inte det :( Utan bilderna visas så här:

Om du använder nåt program som följer med Windows så tar nog inte det programmet nån hänsyn till hur du ställt in kameran.

Nu är jag ingen ägare av Canon (Jag har Nikon) men fenomenet är samma om jag tittar på bilder med nåt program som följer med Windows.

Om jag använder ViewNX som följer med kameran så fungerar det. Canon har säkert nåt program som följde med din kamera eller nåt som du kan hämta på deras hemsida. Prova det så fungerar det säkert.

Om du använder nåt program som följer med Windows så tar nog inte det programmet nån hänsyn till hur du ställt in kameran.

Nu är jag ingen ägare av Canon (Jag har Nikon) men fenomenet är samma om jag tittar på bilder med nåt program som följer med Windows.

Om jag använder ViewNX som följer med kameran så fungerar det. Canon har säkert nåt program som följde med din kamera eller nåt som du kan hämta på deras hemsida. Prova det så fungerar det säkert.

Ska pröva med det.

Blir lite konfunderad. Jag trodde att Windows inbyggda bildvisare klarade av detta, men så verkar inte fallet.

Det lustiga är att de JPG bilder som är exporterade från Lightroom klarar bildvisaren om att vända rätt. Däremot de bilder som kommer direkt från kameran klarar den inte av.

Testade på min Vista-dator.

Blir lite konfunderad. Jag trodde att Windows inbyggda bildvisare klarade av detta, men så verkar inte fallet.

Det lustiga är att de JPG bilder som är exporterade från Lightroom klarar bildvisaren om att vända rätt. Däremot de bilder som kommer direkt från kameran klarar den inte av.

Testade på min Vista-dator.

Jag vet att Windows 7 klarar det.

Jag vet att Windows 7 klarar det.

Jag har en testdator bredvid mig med Windows 7 Ultimate 32-bit. Jag testade där också. Bilvisaren känner INTE igen liggande/stående från JPG-bilder från min 40D. Däremot om bilden exporterats från Lightroom så känner bildvisaren av formatet.

Likaså klarar bildvisaren att känna igen riktningen på RAW-filerna från både min 7D och 40D direkt ur kameran!

Lightroom klarar också alltid av att läggar bilderna rätt oavsett JPG/RAW oavsett vilken av mina kameror.

Märkligt...

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto