Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Visa bilden i datan
- Trådstartare Winfast
- Start datum
Winfast
Ny medlem
tja skrev en liknande fråga för någon dag sen...
på skivan du fick med kameran så finns det ett program som heter eos utility..
de kör jag med.. Det finns säker andra program med...
Mvh
/Dan
Joo har installerat med det, men den får ingen kontakt med kameran.
Tack ändå!
molusk
Aktiv medlem
För att fota via datorn ska du starta Zoombrowser EX och i detta program ange att du vill använda kamera för att hämta in bilder.Joo har installerat med det, men den får ingen kontakt med kameran.
Tack ändå!
//Bosse
Frolicc
Aktiv medlem
Jag har själv problem med detta till min 10D. Har kurser i foto så det vore guld att kunna via bilderna på projektor. På min dator fungerar det, men inte på sambons eller på "lärardatorn".
Det går att ändra inställningar i kameran på datorn, bilden verkar överföras(tar tid) men den hamnar inte i datorn. Angedd mapp är tom.
Konstigt problem.
Det går att ändra inställningar i kameran på datorn, bilden verkar överföras(tar tid) men den hamnar inte i datorn. Angedd mapp är tom.
Konstigt problem.
skogsbaronen
Aktiv medlem
Man kan välja att spara både på CF och i datorn, eller bara i datorn.
Kanske är det som buggar om bilden inte kommer in i datorn. Testa båda alternativen.
Själv har jag aldrig behövt göra några inställningar i zoombrowser, det har fungerat direkt.
Kanske är det som buggar om bilden inte kommer in i datorn. Testa båda alternativen.
Själv har jag aldrig behövt göra några inställningar i zoombrowser, det har fungerat direkt.
molusk
Aktiv medlem
För Canon Powershot S3 behöver jag använda Zoombrowser, medan EOS 450D kan jag köra direkt med EOS utility.Själv har jag aldrig behövt göra några inställningar i zoombrowser, det har fungerat direkt.
//Bosse
skogsbaronen
Aktiv medlem
För Canon Powershot S3 behöver jag använda Zoombrowser, medan EOS 450D kan jag köra direkt med EOS utility.
//Bosse
Jag har en 400D, och då går det direkt som sagt =)
apersson850
Aktiv medlem
Ja, det går direkt med både min 400D och med 40D. Med 40D, som har live view, kan man även se bilden i EOS Utility innan den är tagen. Använda datorskärmen som sökare, alltså.
molusk
Aktiv medlem
Detta kan man givetvis göra både med S3IS och 450D. Det har inget med liveview att göra. Vad vore det för mening att kunna fota från datorn om man inte kan se bilden på datorskärmen och göra alla inställningar där såsom exponering och fokus..Med 40D, som har live view, kan man även se bilden i EOS Utility innan den är tagen. Använda datorskärmen som sökare, alltså.
//Bosse
gorse
Aktiv medlem
Är det inte enklare att bara ta ur minneskortet och sätta det i datorn? Och har man ingen inbyggt kortläsare är de inte så dyra och har USB-kontakt så man kan sätta den i vilken dator man vill.
Det enda är att Windows inte visar RAW direkt i filhanteraren, men det finns gratis plugins så windows visar tumnaglar även på RAW-filer.
Det enda är att Windows inte visar RAW direkt i filhanteraren, men det finns gratis plugins så windows visar tumnaglar även på RAW-filer.
apersson850
Aktiv medlem
Nja, gör man det med min 400D, som inte har Live view, då ser du också bilden på datorns stora skärm direkt, så fort du har tagit den, men du kan ju inte ställa in något med en levande bild på skärmen. Det är ändå ett sätt som används av en del fotografer, som utnyttjar kameror som saknar live view, men direkt, vid fototillfället, vill kontrollera bilden på datorn.Detta kan man givetvis göra både med S3IS och 450D. Det har inget med liveview att göra. Vad vore det för mening att kunna fota från datorn om man inte kan se bilden på datorskärmen och göra alla inställningar där såsom exponering och fokus..
//Bosse
Så visst har det mycket med Live view att göra. Det är faktiskt helt avgörande för att man ska kunna göra motivsökningen via datorns skärm.
Självklart är det enklare att sätta sladden i datorn och kameran en gång, och sedan fungerar det hela tiden, än att flytta ett minneskort fram och tillbaka. Allra enklast är det om man har WFT-E3 på en 40D (eller motsvarande), så att man kan köra via nätverket till datorn. Nu fotograferar jag aldrig (praktiskt taget) under förutsättningar där den prylen skulle göra någon nytta, men gjorde jag det vore den självklar. Fast den är svindyr.
molusk
Aktiv medlem
Jag ber om ursäkt om jag har haft fel. Eftersom jag jobbat med min enkla S3IS och fotat av 100-tals dia och då gjort alla inställningar direkt på datorskärmen och nu när jag provar 450D så fungerar den likadant så utgick jag från att det gällde alla Canon-kameror.Nja, gör man det med min 400D, som inte har Live view, då ser du också bilden på datorns stora skärm direkt, så fort du har tagit den, men du kan ju inte ställa in något med en levande bild på skärmen.
Att jobba från datorskärmen vid ateljefotografering utan att se sökarbilden direkt på datorskärmen ser jag inte någon mening med. Det enda skulle då vara att bildfilen hamnar direkt i datorn och man får se resultatet direkt.
I en annan tråd frågar man sig vad det är för mening med Live view, men här finns ju tydligen en stor anledning om man är intresserad fotografering via datorskärmen.
//Bosse
apersson850
Aktiv medlem
Jo, mening finns det. Jag har begrundat hur den fotograf vi hyr in för att fotografera våra produkter jobbar. Han kopplar USB-kabeln från kameran direkt till datorn. Men har kör inte med Live view (fast det finns väl på 1Ds Mark III också, som är det han använder?), utan tittar i sökaren för att få rätt utsnitt, så att maskinerna kommer med som de ska på bilden. Sen tar han en bild, betänker den på datorns skärm, bär runt lampor/blixtar och justerar effekter, tar en bild, tittar på datorn igen, bär runt blixtarna och så vidare, tills han är nöjd.
Någon motivsökning på datorskärmen är han inte direkt betjänt av, för när han väl har fått med maskinerna och ställt in skärpan, springer de ju ingen stans.
Om han sen inte använder Live view därför att det definitivt inte fanns på den 1Ds Mark II han hade tidigare, och han nu inte ändrat arbetssätt, eller om det är för att han inte tycker det är meningsfullt, det har jag inte frågat.
Men du har rätt i att du har haft fel, om du trodde att detta gick med alla kameror. Det är bara de senare spegelreflexerna som tillåter motivsökning på skärmen, då de måste ha Live view för att det ska fungera.
Någon motivsökning på datorskärmen är han inte direkt betjänt av, för när han väl har fått med maskinerna och ställt in skärpan, springer de ju ingen stans.
Om han sen inte använder Live view därför att det definitivt inte fanns på den 1Ds Mark II han hade tidigare, och han nu inte ändrat arbetssätt, eller om det är för att han inte tycker det är meningsfullt, det har jag inte frågat.
Men du har rätt i att du har haft fel, om du trodde att detta gick med alla kameror. Det är bara de senare spegelreflexerna som tillåter motivsökning på skärmen, då de måste ha Live view för att det ska fungera.
Ravestream
Aktiv medlem
Förlåt mina besserwisser fasoner men kan inte låta bli i just det här avseendet att lära lite.
Med data kan avses:
* uppgifter om något, oftast i samband med mätningar eller rapportering, se vidare information
* datorlagrad information, som ett samlingsbegrepp för detta, se tex Datalager eller som ett namn för den rent tekniska representationen, se Data (mönster)
* namnet på en android i TV-serien Star Trek The Next Generation. Se Data (Star Trek).
Dator är en helt annan sak,
En dator (ursprungligen datamaskin) är en maskin som kan bearbeta data.
Inte säger du att ditt minneskort är din kamera ?
Tyvärr har jag ingen lösning på problemet.
Med data kan avses:
* uppgifter om något, oftast i samband med mätningar eller rapportering, se vidare information
* datorlagrad information, som ett samlingsbegrepp för detta, se tex Datalager eller som ett namn för den rent tekniska representationen, se Data (mönster)
* namnet på en android i TV-serien Star Trek The Next Generation. Se Data (Star Trek).
Dator är en helt annan sak,
En dator (ursprungligen datamaskin) är en maskin som kan bearbeta data.
Inte säger du att ditt minneskort är din kamera ?
Tyvärr har jag ingen lösning på problemet.
molusk
Aktiv medlem
Hur kan det då komma sig att det går så bra med Powershot S3IS?Det är bara de senare spegelreflexerna som tillåter motivsökning på skärmen, då de måste ha Live view för att det ska fungera.
//Bosse
apersson850
Aktiv medlem
Den är väl ingen spegelreflexkamera, såvitt jag vet?
För övrigt säger min 15-åring att "hon är på datan" när hon menar att hon använder datorn.
Suck.
För övrigt säger min 15-åring att "hon är på datan" när hon menar att hon använder datorn.
Suck.
wfrank
Aktiv medlem
Du menar hon säger att hon är på datan när hon i själva verket sitter vid datamaskinen och gör "skolarbete" (chattar på Lunarstorm)? Det verkar vara en folksjukdom.
Allmänt om S3IS förresten, den är inte så "enkel". Det är en larvigt bra långzoomkamera som kan göra massor av saker som en SLR klarar av. De två saker den är mycket sämre på är att byta objektiv och att ta bra mörkerbilder. Fast så är den hälften så stor som en XXXD och en fjärdedel så stor som XXD serien. Ha-med faktorn är däremot 10-faldigad.
Allmänt om S3IS förresten, den är inte så "enkel". Det är en larvigt bra långzoomkamera som kan göra massor av saker som en SLR klarar av. De två saker den är mycket sämre på är att byta objektiv och att ta bra mörkerbilder. Fast så är den hälften så stor som en XXXD och en fjärdedel så stor som XXD serien. Ha-med faktorn är däremot 10-faldigad.
molusk
Aktiv medlem
Instämmer helt!Ha-med faktorn är 10-faldigad.
//Bosse
apersson850
Aktiv medlem
Hälften gånger hälften blir bara fyr-faldigad. Räkna på datan, så får du se.
Men annars har Wilhelm helt rätt, det är så hon menar. Typ. Liksom.
Alltså hade jag fattat rätt när jag trodde att S3 inte är av spegelreflextyp. Då är det heller inga problem att få till motivsökning via datorn. Men med en spegelreflexkamera, där per definition sensorn inte kan se ut förrän bilden tas, där är det inte lätt. Utom på de senaste modellerna, då, där det går att fälla undan spegeln, öppna slutaren och låta dagsljuset träffa sensorn även när man inte just tar bilden.
Men annars har Wilhelm helt rätt, det är så hon menar. Typ. Liksom.
Alltså hade jag fattat rätt när jag trodde att S3 inte är av spegelreflextyp. Då är det heller inga problem att få till motivsökning via datorn. Men med en spegelreflexkamera, där per definition sensorn inte kan se ut förrän bilden tas, där är det inte lätt. Utom på de senaste modellerna, då, där det går att fälla undan spegeln, öppna slutaren och låta dagsljuset träffa sensorn även när man inte just tar bilden.