Annons

Virusskydd

Produkter
(logga in för att koppla)
Observera att resonemanget nedan gäller privata datorer som man själv har kontroll över - det finns såklart scenarion där AV behövs.

Jag kör huvudsakligen WinXP, men inget antivirusprogram. Har aldrig kört något heller, och har aldrig haft något virus (och ja, jag _vet_ att jag inte haft något).

Hur vågar man då göra detta? Det är inte konstigt alls. Man kör inte program som man inte vet vad de är för något. Dvs de man använder kommer från en betrodd källa - kommersiell eller open source spelar egentligen ingen roll.

Det är för mig något väldigt förfelat med tanken att behöva ha ett program som ligger och tuggar resurser som någon sorts livlina - det är ju ändå så att det är jag som kontrollerar vad som skall köras.

Den som får virus i en egenkontrollerad miljö får mer eller mindre skylla sig själv - det är min filosofi.
 
Här dyker det upp fler tips och tankar, intressant.

Har precis prövat nod32 och visst hittade den saker som inte f-secure noterade. Tyvärr funkade inte de programmen tillsammans.

Kruxet är ju just att jag sitter med telia och dess tjänster som tillhandahålls gratis, dvs f-secures virusskydd bl.a och att köpa ett nytt program känns ju lite trist även om det kanske skulle behövas.
Dumt att vara snål när man vet hur jobbigt det är då det smiter in små otäckingar i systemet.
 
d91-jal skrev:
Observera att resonemanget nedan gäller privata datorer som man själv har kontroll över - det finns såklart scenarion där AV behövs.

Jag kör huvudsakligen WinXP, men inget antivirusprogram. Har aldrig kört något heller, och har aldrig haft något virus (och ja, jag _vet_ att jag inte haft något).

Hur vågar man då göra detta? Det är inte konstigt alls. Man kör inte program som man inte vet vad de är för något. Dvs de man använder kommer från en betrodd källa - kommersiell eller open source spelar egentligen ingen roll.
---snipp---

Utan tvekan bland det mest korkade jag läst på länge. WMF fil buggen o IE säger ju allt om det du skriver... och den är inte ensam.

Hur testar du sedan om ett program är ok eller inte, även om det är betrott? MD5 sigs eller likn finns med alla program och det är inte helt okänt att trojaner eller virus lyckats ta sig in i betrodda programpaket.

IMHO

/Dave
 
dubbla virus skydd

Vill man ha problem ska man köra dubbla virus skydd samtidigt, dom kan börja anfalla varandra om du har otur eftersom båda reagerar på ett konstigt betende från ett annat program.

Bestäm dig för ett av dom som finns och använd bara de programmet.
 
dejvnull skrev:
Utan tvekan bland det mest korkade jag läst på länge. WMF fil buggen o IE säger ju allt om det du skriver... och den är inte ensam.

Hur testar du sedan om ett program är ok eller inte, även om det är betrott? MD5 sigs eller likn finns med alla program och det är inte helt okänt att trojaner eller virus lyckats ta sig in i betrodda programpaket.

IMHO

/Dave

Har du några bra exempel att backa upp dina påståenden med? Om trojaner och virus i kommersiella / beprövade applikationer?

WMF-problemet (och ja, det var en gammal feature som spökade, inte en bugg per se) och webbrowsing lyder under samma regler som alla andra applikationer - exekvera inte det som du inte vet vad det är. Sen håller jag med om att bildfiler etc som kan innehålla exekverbar kod är ett potentiellt problem - de är ju inte tänkta att vara exekverbara filer. Men jag misstänker att det inte fanns några antivirusprogram som plockade WMF-problemet förrän efter det var officiellt iaf.

Läs om vad jag skrev i början av mitt inlägg - det finns omgivningar då AV-program har sin plats. Min privata burk är inte en av dem.

Poängen jag ville trycka på är att folk borde vara mer rädda om sina datorer. AV-program är ingen garanti för att klara sig om man går loss på varenda länk man hittar. Vice versa: Bara för att man _inte_ har AV betyder det inte att datorn blir infekterad.
 
Hej igen!

Sorry jag kommer inte ihåg vilken applikation det var men för nåt år sen bara lyckades nåt företag skicka med en smittad CD med en av sina apps.
Det är tyvärr inte nåt jag lagt på minnet.

Det fanns en liknande exploit med mailvirus som kunde exekvera exploiten bara mailet öppnades, även om inte attachment-filen öppnades.

Och gällandes WMF exploiten är det ju så att även om en av-def kommer ut efter exploiten upptäckts så gör den nytta om man har ett AV program och inte har drabbats av ovan exploit.

Visst kan det finnas en mening att inte köra AV på vissa maskiner, men det är mest i speciella fall det. Nya PC med ett vettigt AV lastas ned väldigt lite av AV programmet. Tyngre belastning sker oftast vi en full scan, och dessa kan man schemalägga så de sker när man inte sitter vid datorn. Annars måste man paranoit gå igenom vad som körs och vara säker på att de processer o libbar som körs verkligen är de man tror de är.

För gemene man anser jag dock att det är bara dumt att låta bli virusskyddet, samtidigt är ju inte AV en full försäkran för att man inte ska få in nåt skit i datorn, men den gör det lite lättare att slippa.

Jag tycker att man tills det kommer en ny säkerhetsparadigm ska i allmänhet ha en brandvägg o AV program.

/Dave
 
d91-jal skrev:
Man kör inte program som man inte vet vad de är för något. Dvs de man använder kommer från en betrodd källa - kommersiell eller open source spelar egentligen ingen roll.
Alla som är det minsta tveksamma om vad som kan betraktas som en säker källa, som någon gång har provat en bifogad fil i ett mejl, inte vet i detalj allting om vilka webbsidor som innehåller exekverbar kod och som inte ständigt håller sig uppdaterade om allt som händer inom datasäkerhet kan lugnt bortse ifrån Johans råd.

Det extremt lilla fåtal för vilka Johans råd verkligen var relevant visste självklart om det redan innan så för dem var det också överflödigt.
 
Danyael_X skrev:
Symantech har en bra grej och det är att man kan gå in på deras hemsida och köra en scanning och reparering av datorn över nätet.
Här är en lista med några som erbjuder virussökning på webben:
http://www.kaspersky.com/virusscanner
http://support.f-secure.com/enu/home/ols.shtml
http://housecall.trendmicro.com/
http://www.bitdefender.com/scan8/ie.html
http://security.symantec.com/sscv6/

De flesta förutsätter förmodligen dock webbläsaren Internet Explorer.

Borttagningsverktyg för de vanligaste virusen brukar finnas hos alla större antivirusleverantörer.
 
dejvnull skrev:
Brandväggar:
Windows brandvägg - inbyggd i WinXP SP2
Zonealarm Free - www.zonelabs.com/store/content/catalog/products/sku_list_za.jsp?dc=12bms&ctry=US&lang=en&lid=nav_za
Jag bidrar då med Kerio Personal Firewall som även fortsättningsvis utlovas finnas i en kostnadsfri version för hemanvändare:
http://www.sunbelt-software.com/Kerio-Download.cfm
Även den något begränsade hemversionen är en mycket kompetent stateful-brandvägg som är trevlig att använda för alla som känner sig någorlunda hemma i hur IP-protokollen fungerar och vill kunna göra specialanpassade brandväggsregler och ha god kontroll över vad som körs.
 
P.R. skrev:
...Alla som är det minsta tveksamma om vad som kan betraktas som en säker källa, som någon gång har provat en bifogad fil i ett mejl, inte vet i detalj allting om vilka webbsidor som innehåller exekverbar kod och som inte ständigt håller sig uppdaterade om allt som händer inom datasäkerhet kan lugnt bortse ifrån Johans råd.

Det extremt lilla fåtal för vilka Johans råd verkligen var relevant visste självklart om det redan innan så för dem var det också överflödigt...

Menar du att de flesta datoranvändare inte ska bry sig om vad det är för program de installerar?
Eller tolkar jag dig fel?
 
FILM) (ulltand skrev:
Menar du att de flesta datoranvändare inte ska bry sig om vad det är för program de installerar?
Eller tolkar jag dig fel?
Ja du tolkar mig fel men det visste du nog redan...

Det avgörande rådet i Johans inlägg var att om man hade fullständig kontroll på precis all exekverbar kod behöver man inte ett antivirusprogram. Det är naturligtvis korrekt men jag visade i mitt inlägg på en liten del av det som då krävs och konstaterar att det lilla fåtal som är i närheten av sådan kompetens redan känner till det Johan tipsar om.

Däremot skrev jag ingenstans i mitt inlägg att ett antivirusprogram ersätter vanligt sunt förnuft och en sådan tolkning är därför också felaktig.
 
Jag använder bara hårdvaru brandväggen som finns i mitt ADSL Modem, behövs det verkligen mer än det ? Jag menar, det finns väl inget mjukvara (brandvägg) som slår en riktig brandvägg i ett modem.
 
Zoso skrev:
Jag använder bara hårdvaru brandväggen som finns i mitt ADSL Modem, behövs det verkligen mer än det ? Jag menar, det finns väl inget mjukvara (brandvägg) som slår en riktig brandvägg i ett modem.
Jodå, ur flera synvinklar kan en mjukvarubrandvägg vara överlägsen. Å andra sidan har hårdvarubrandväggen sina fördelar som på andra områden slår mjukvarubrandväggen. Att de är har olika fördelar respektive nackdelar gör att de kompletterar varandra utmärkt.

Datasäkerhet bör alltid byggas i flera olika nivåer. En brist i en del av skyddet kan då kompenseras av nästa nivå. Alla produkter har säkerhetsbrister och brandväggar inbyggda i modem eller hemroutrar är inget undantag. Det är dessutom vanligt att bristerna i den typen av produkter ytterst sällan åtgärdas. När kollade du senast om det finns en ny firmware med uppdateringar till ditt ADSL-modem?

En mjukvarubrandvägg behöver inte kosta något (antingen är den en del av virusprogrammet eller så finns det åtminstone två exempel på kostnadsfria brandväggar i tråden), tar obetydligt med resurser och höjer säkerheten ordentligt. Jag tycker det är riktigt attraktivt att få mycket säkerhet utan att det kostar nästan någonting.

Om man översätter din inledande fråga till den fysiska världen så blir den: jag har lås på ytterdörren, behövs verkligen ett larm då?

Svaret är att det är bara du själv som kan avgöra vilken säkerhet du behöver. Men om du kunde få ett larm utan kostnad, skulle du inte använda det då?
 
Jag tycker man ska ställa sig frågan vad informationen som ligger på hårddisken är värd och om man är beredd att förlora den eller inte.

Har man en dator som bara används till surf och nåt enstaka mejl så kanske det inte spelar så stor roll.

Men om man har de fem senaste årens familjebilder så kanske man ska tänka både en och två gånger vad man potentiellt kan förlora och vad det kostar att förlora den...

Jag använder f.ö Isländska F-Prot och är väldigt nöjd med det...
 
Man har inte bara virusskydd och brändväggar för att skydda innehållet i dator!

Det till lika stor del för att undvika att bli SPAMare eller något annat. Telia är ganksa hårda idag, ser de på trafiken att du sprider skit så stänger de abonemanget.

För mig är det största bekymmret med virus att det tar så förbaskat lång tid att återställa OS och alla program efter en formatering. Så kan jag skydda mig och därmed formatera mer sällan så är jag beredd att betala några kr/år.
 
Nome Nescio skrev:
Man har inte bara virusskydd och brändväggar för att skydda innehållet i dator!

Det till lika stor del för att undvika att bli SPAMare eller något annat. Telia är ganksa hårda idag, ser de på trafiken att du sprider skit så stänger de abonemanget.

För mig är det största bekymmret med virus att det tar så förbaskat lång tid att återställa OS och alla program efter en formatering. Så kan jag skydda mig och därmed formatera mer sällan så är jag beredd att betala några kr/år.

Nähä, har jag påstått det då? ;-) Jag ville bara belysa en sida som jag inte sett komma fram i debatten. (Som mer verkade handla om skydd för skyddets egen skull än hur man kan drabbas).

Ditt sista stycke är ju precis det jag menar. Vad är informationen du har i datorn värd? Kostnaden kan ju lika väl mätas i tid som i pengar...och information kan ju lika väl vara OS+programvara som bilder.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.