Har precis gått över från PC till Mac.
På min pc använde jag ett program för att söka genom både hela datorn, men också enstaka filer som man tex laddat ner osv.
Hur kan man kolla enstaka filer istället för att behöva ösa genom hela datorn ?
MVH
Morgan
Använd möjligen Little Snitch om du är orolig!
Kolla även
http://malwaretips.com/blogs/remove-mac-os-x-virus
Det är ytterst sällan som man behöver söka igenom filer på en Mac för att kolla om de är farliga. Program som är skrivna för Windows (typ Pc-virus, ett virus är ju ett program) kan nämligen inte köras på en Mac eller tvärtom. Och eftersom nästan 100% av alla trojaner eller virus är skrivna för Windows behöver en Mac-ägare inte vara orolig. Även om det finns löss i filen så kan de inte köras och alltså inte ställa till skada.
I stället för att blåsa igång den gamla striden om Canon vs Nikon, eller var det Windows vs Apple, så går jag direkt på pudelns kärna - operativsystemen. Mac använder sedan 15 år tillbaka en UNIX-klon som kallas OSX, Microsoft olika NT-varianter. Utvecklingen av UNIX startade för nästan 50 år sedan, NT kom 1993 som en utveckling ur OS/2 och DOS. Skillnaden mellan operativen kan snabbt sammanfattas - UNIX är från början tänkt för flera användare i nätverk, DOS-grunden är tänkt för en (1) användare, solitär dator (PC, Personal Computer).
Vilken är då den stora skillnaden? När man installerar UNIX skapas en admin och en gäst. Admin kan göra allt, gästen nästan ingenting. NT skapar en användare, sedan bestämmer man om användaren är admin eller "vanlig användare". UNIX är alltså en fleranvändamiljö där admin sätter alla begränsningar.
OK, men vad betyder det i praktiken? I UNIX måste admin godkänna allt som förändrar operativet redan när datorn är ny. I NT-miljön kan program förändra operativt utan admins tillåtelse.
Öh? Förklara? Virus? Trojan? Varför behövs inte virusskydd på UNIX?
Det är relativt enkelt att göra ett virus till PC; skriv lite körbar kod, lägg in en bild på en gullig katt som också får bli ikon. Kompilera programmet som får namnet "cutekitten.exe". Döp om programmet till "cutekitten.jpg" och skicka till dina bekanta. När den öppnar bilden så startar programmet och ställer till med sattyg när de glanar in den gulliga katten.
Om du gör på samma sätt för UNIX så får din kompis meddelandet "cutekitten.exe vill göra ändringar i Finder. Vill du tillåta detta? Skriv in lösenordet för Admin". Inte så enkelt att göra utan att det syns. Svårigheten att göra UNIX-virus gör att det inte funnits så många på marknaden; under 46 år kanske ett hundratal.
Trojanen är då något helt annat och bättre om man vill sabba! Då skriver man det skadliga programmet, men ser till att det utger sig för att vara något annat, typ programmet "radera hårddisken" får heta "bildkatalogen" eller nåt sånt. Man tvingas fortfarande skriva in lösenord aktivt, men programmet var inte det man väntade sig.
Jaha - men hur vet man att programmet är äkta? Apple tvingar sina stora andra- och tredjepartsleverantörer att testa programmen hos Apple, och vill man installera något från icke certifierade leverantörer måste man klicka ett par gånger till i olika rutor = är leverantören känd är det inga problem. Däremot kan det vara strul om man använder photoshophack från piratesnest... Man kan se detta som att Storebror kontrollerar, man kan också se det som att Larmtjänst ser över ditt hem och håller tjyvarna utanför dörren.
Men finns det då inga virus till Mac? Några trojaner? Japp. Men UNIX-virus är som sagt ytterst svåra att skriva så att de inte syns, och när de upptäcks brukar uppdateringar av OSX täppa till säkerhetshålen. Den mest kända trojanen är nog Mac Defender (även kallad Mac Protector, Mac Security, Mac Guard eller Mac Shield) som utger sig för att vara virusskydd, men är en fake som kräver betalning för att ta bort virus som inte finns.
Men det kan ju blir strul i UNIX ändå? Hur kan man skydda sig? Jag har både Pc och Mac. Jag använder datorerna på lite annat sätt, men surfar på bägge. På Pc:n har jag aktivt virusskydd och två olika Malware-detektiver. Jag får löss ändå... Senast för en månad sedan när jag stavade fel på en hemsida, ett fleslag på ett teckens till en dagstidning jag besöker ganska sällan. Och jodå, sekunden efter detta fanns en liten bot, ett browsertillägg, som inte virusprogrammet hittade. Efter en halv timme var lössen borta och datorn användbar igen.
Macen har däremot aldrig haft besök... visst, ett program verkade inte helt pålitligt, och då struntade jag i att installera, sunt förnuft. Och jag använder dessutom ett smart brandvägg som heter Little Snitch. Den visar exakt om något program vill ha kontakt med cyberrymden. Flera välkända siter har Tracking-cookies som malwareprogrammen avlusar, Little Snitch ser till att de elaka inte får kontakt med servrarna på andra sidan nätet. Sedan kan man lätt ta bort de cookies som man inte vill ha under inställningar/integritetsskydd.
Jamen - om jag fått nu in cutekitten på Macen - kan den inte spridas till mina kompisars Pc? I stort sett alla mailservrar har virusskydd som känner igen skadlig kod.
Men om du verkligen vill/tror att du behöver se igenom din Mac finns tips här:
http://malwaretips.com/blogs/remove-mac-os-x-virus/
Hoppas att detta inlägg reder ut begreppen utan att varken Mac- eller Pc-ägare behöver känna sig påhoppade. Och allt som gäller UNIX gäller i princip också Linux.[/QUOTE]
lång och klok text, en aktiv handling måste "alltid" till för att få en skit i en mac
någon redo för en pizza????
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=2085267&postcount=43
och detta är ingen pc vs mac inlägg, jag har båda, ungefär som jag har flera kameramärken och kan deras fel och svagheter åtminstone vad det gäller sensorer