Annons

Virus på minneskortet.

Produkter
(logga in för att koppla)

Annica81

Ny medlem
Har varit ute och rest 1 månad och har fått virus på mitt minneskort till kameran. Har testat i 3 olika datorer och alla antivirusprogram säger att det finns virus på kortet och då får jag inte tillgång till mina bilder på datorn.

Bilderna fungerar att titta på i kameran. Har använt mig av usb-kabel.

Objektet heter: notepad.exe och är en trojan-dropper:W32/Peed.gen!A. Fick bort viruset idag med mitt antivirusprogram men får fortfarnade inte tillgång till mina bilder från datorn. Någon som kan hjälp mig med vad jag kan mer göra?

MVH Annica
 
Går väl hur bra som helst att stoppa in kortet i datorn med avstängt antivirus, inaktiverad autoplay och som begränsad användare.
Att virus hoppar mellan usb och dator beror på autoplay, och är man admin på datorn får viruset samma behörighet som du och kan installera bäst det själv vill.
 
Går inte att överföra bilderna direkt från kameran till datorn då själva mappen där bilderna ska ligga i är tom. Men vet ju att jag har många bilder på kameran.
Har testat att stänga av mitt antivirusprogram men mappen för bilderna är fortfarande tom.

Peter: Hur inaktiverar jag autoplay och får en begränsad användare? Använder windows XP.
 
Vad är det för kamera?

Högerklicka på enheten och välj fliken Autoplay. Ställ den på att inte göra någonting.

Från kontrollpanelen/Användare, skapa en ny användare med minimal behörighet. Logga in som den när du använder kortet.
 
Går inte att överföra bilderna direkt från kameran till datorn då själva mappen där bilderna ska ligga i är tom.

Råkade ut för precis samma sak när jag var ute och reste (4 minneskort och en hårddisk). Det löste sig genom att jag valde visa dolda filer och då syntes plötsligt alla filerna som av ngn anledning hade blivit dolda. Vet du inte hur man visar dolda filer så googla på det (lite krångligare nu med nyare windows än det var förr).
Enkel lösning men för mig tog det lång tid att komma på:) Formatera sedan om minneskortet när du säkrat bilderna.
Hoppas det fungerar!
MVH
Filip
 
Visa dolda filer i XP:

Öppna "den här datorn" eller en "utforskare".

I listen finns "Verktyg", gå in där och välj "Mappalternativ".

I "Mappalternativ" väljer du fliken visning.

Nu kan du "kryssa för" om du vill "Visa dolda filer och mappar".
 
Du skulle kunna låna en kompis dator, om kompisen använder något annat än Windows: tex en Mac eller en PC med Linux. Då kan du kopiera bilderna till tex en CD, och radera allt på minneskortet sedan, utan att utsätta någon för en risk.

Eller så kan du själv bränna en CD med tex Ubuntu (en av många varianter på Linux). Sedan bootar du om datorn med CD i datorn, och använder Ubuntu för att göra ovanstående.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.