Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vinterhandskar med avtagbar topp

Produkter
(logga in för att koppla)

krisljungberg

Aktiv medlem
Har ni några tips på vinterhandskar med avtagbar topp (typ Hestra Windstopper Pullover)? Just Hestra kostar ju 600-700, tänkte kolla mig för om det finns några billigare alternativ. :D

Tack på förhand!
 
Har du pekskärm funkar inte vad som helst.

Man har kameran riktiga rattar och knappar så tycker jag att det funkar fint. Jag kör med ett par tunna fleece-vantar under hösten och sedan blir det skidvantar på vintern.
 
Enkelt tips
Inte slänga utslitna skinnhandskar. Spara klipp av topp på insida pekfinger.

Köp billigt ex fleece handskar klipp av en bit på insida typ 1 cm jack. Så finger får plats.
Jula öb rusta osv är billigt att hitta grejer
 
Kolla om du kan få tag på försvarets vinterhandskar ala överdragsvantar.
Av någon konstig anledning har de tänkt just på högerhandens pekfinger....
 
Kolla i fiskeredskapsbutiker, t.ex:

Visst är fiskegrejer överprisade, men inte lika mycket som fotogrejer, och borde vara tåligare.
 
Har ni några tips på vinterhandskar med avtagbar topp (typ Hestra Windstopper Pullover)? Just Hestra kostar ju 600-700, tänkte kolla mig för om det finns några billigare alternativ. :D

Tack på förhand!
Jag köpte Outnorth
Black DiamondWindWeight Fleece Mitts
449 kr men har inte provat dem med kamera ännu
 
"Och nu över till Vädret." ;-!)

Eller snarare åter till ämnet: Diverse varianter av dessa https://photographygloves.com/ dyker ibland upp som rabatterade hos de mer kända återförsäljarna. Inte för att jag äger några själv men det är svårt att argumentera emot att de verkar i nischen som trådskaparen efterfrågar. Priserna är väl vad man kan förvänta av en norskflaggad firma, men de dyker upp då och då på lägre peng i samband med REA som sagt.
 
Avtagbar fingertopp behövdes inte ens när Minolta lanserade sitt avtryck som aktiverade mätning bara man la dit fingret. Om vantar behövdes för att det var kallt kunde man aktivera mätning med halvt nedtryck istället.

Men särskilda fotovantar kan ju vara en kul julklapp till den som redan har allt.
 
Avtagbar fingertopp behövdes inte ens när Minolta lanserade sitt avtryck som aktiverade mätning bara man la dit fingret. Om vantar behövdes för att det var kallt kunde man aktivera mätning med halvt nedtryck istället.

Men särskilda fotovantar kan ju vara en kul julklapp till den som redan har allt.
Det beror på hur varma handskarna ska vara. Visst fungerar det med lite tunnare foder och där tycker jag nog att olika former av arbetshandskar fungerar bättre än "gå runt på"-stan märken/modeller. Vill man ha rejält varma så blir det rätt knepigt att hantera även en större kamera. Särskilt tumvantar fungerar rätt dåligt. ;)
 
Är ju så bökigt att fota med något tjockare än tajta liner-vantar typ, så började kika lite på alternativ. :) Men kanske får bli ett par tajta liner-vantar och så ett par billiga tummisar med avtagbar topp från typ Engelsons, det kanske duger när man promenerar runt i minusgraderna.
 
Det beror på hur varma handskarna ska vara. Visst fungerar det med lite tunnare foder och där tycker jag nog att olika former av arbetshandskar fungerar bättre än "gå runt på"-stan märken/modeller. Vill man ha rejält varma så blir det rätt knepigt att hantera även en större kamera. Särskilt tumvantar fungerar rätt dåligt. ;)
Ja tumvantar blir svårt. Där ger jag dig full poäng. Och om men har pekskärm, så måste fingrarna fram eller så behöver man specialtoppar.
Jag fotar inte under polarvintern, men om så hade jag inte fällt bort toppen för att frilägga det nakna fingret. Jag använder någon sorts utförsåkarvantar från Tenson. Det går hur bra som helst. Om jag inte ska fota med mobilen förstås.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.