Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vinterbilder, vit eller blå snö???

Produkter
(logga in för att koppla)
Mikael!

Du har nu svarat och förklarat allt; utom vad jag 3 gånger har frågat dej:
Vad med magenta/röd i förhållande til svart/vit canvas???
Kann du inte, eller vill du inte se det som andra ser??
Fan; du är ju värre enn mej du :)))
Natt! Erik J
 
Re: Mikael!

fujicanon skrev:
Du har nu svarat och förklarat allt; utom vad jag 3 gånger har frågat dej:
Vad med magenta/röd i förhållande til svart/vit canvas???
Kann du inte, eller vill du inte se det som andra ser??
Fan; du är ju värre enn mej du :)))
Natt! Erik J

Erik
Din snö är lika blå oavsett jag byter bakgrund, jag sitter med en profilerad skärm i kontrollerat omgivningsljus och din snö framstår lika blå oavsett jag byter bakgrund
Mikael
 
Per skrev:
Följer med intresse den här tråden, eftersom jag tänkt starta en likadan.. :)

Jag har tittat mycket på Staffan Widstrands rovdjursporträtt som dyker upp i många olika sammanhang. Det är fantastiska bilder, men jag kommer inte riktigt underfund med blåtonen i vinterbilderna, och hur jag ska förhålla mig till den i mitt eget fotande. Visst kan det ge en effektfull, kall känsla till bilderna, men jag upplever det ändå inte som rikigt naturligt. Intrssant att höra hur andra känner inför det!

Ett exempel bland flerawww.de5stora.se

/Per

Personligen upplever jag det ibland tvärtom. När solen står lågt på himlen, vilket den alltid gör under vintermånaderna i norra Sverige, är ljuset faktiskt blåare. Reflekterande snö förstärker den upplevelsen. Det blåaktiga ljuset upplever man påtagligt ffa under vintermånaderna vid gryning/skymning.
 
Du måsste vara blind!

Det trodde jag var förbehald mej :)
Lite typisk Fotosidan endå...."alla" kikar på bilden; ingen tycker varken/heller....shit.....
Kick my ass; make me feel alive......
/Erik J
 
Ser du skillnad på din snö? På min skärm ses snön lika .
Sedan får du gärna kalla mig vad du vill, men färgblind är jag inte även om jag kan se rött ibland.
Mvh Mikael
 

Bilagor

  • erik.jpg
    erik.jpg
    16.9 KB · Visningar: 177
dJb skrev:
Personligen upplever jag det ibland tvärtom. När solen står lågt på himlen, vilket den alltid gör under vintermånaderna i norra Sverige, är ljuset faktiskt blåare. Reflekterande snö förstärker den upplevelsen. Det blåaktiga ljuset upplever man påtagligt ffa under vintermånaderna vid gryning/skymning.

Vad är rätt färg? Vi ser och upplever saker olika.
Mitt svar från första sidan var mer ur trycksynpunkt.
Dvs en viss blåton kan vara sådan att den misstas som ett fult blåstick.
Återigen, vi ser saker och ting olika.Hur man ser en bild på skärm beror givetvis på vilken skärm och omgivningsljus man har.
God natt
Mikael
 
macrobild skrev:
Ser du skillnad på din snö? På min skärm ses snön lika .
Sedan får du gärna kalla mig vad du vill, men färgblind är jag inte även om jag kan se rött ibland.
Mvh Mikael
Sluta med dina skärmdumpar; nu! Fattar du inte vad Johan W. sa??
 
Re: Fråga Johan...

fujicanon skrev:
..eller läs hans innlägg...
..men så måsste du vara motttaglig för andras argument...

Men snälla Erik. Jag har bemött Johan och det han skrev.Du bör inte hänvisa till någon om du inte själv förstår vad vi diskuterar.
Du ser din bild på ett sätt, jag ser den annorlunda när den ligger på Fotosidan med Safari som browser, men även med Firefox som inte stödjer färghantering ser din bild för blå ut. OBS min personliga uppfattning, även andra har samma åsikt om du läser kommentarerna under din bild
Hälsningar Mikael
som fastnade framför en NHL match
 
Jag vet inte om följande länk [1] kan vara till hjälp i frågan om färgerna är/ser olika ut när man ändrar färg på canvas.

På frågan om bilder ska ha vit eller blå snö, så är mitt svar att det beror på många faktorer. Exempelvis, förmedlar det blå en känsla?

I bilden som diskuteras här så tycker jag att Mikaels version, den med vit snö, är bättre.

[1] http://ronbigelow.com/articles/white-point/white-point.htm
 
raskolnikov skrev:
Sitter på en svår fråga.

Ja det är en svår fråga, en fråga man oftast bara själv kan svara på gällande just den bild man har framför sig. Blått förmedlar "kallt", vi refererar ju också till blått som "kallt" på färgskalan. Men snön behöver inte vara blå, vid solnedgång kan den också vara röd, ja tom. för ögat när man är på plats. Själv tycker jag att en kliniskt perfekt vitbalans nästan alltid känns fel - det såg helt enkelt inte ut så när jag fotade. Vid porträtt tycker jag det blir mest uppenbart, jag tycker det _skall_ synas skillnad på ljuset i ansiktet om bilden är tagen inomhus i glödljus eller utomhus. Eller tänk en situation med olika ljus i olika delar av bilden, vitbalanserar man för det ena så ser det andra illa ut och tvärt om, då får man försöka balansera efter minnet, dvs. hur man själv _upplevde_ ljuset. och det kan givetvis skilja sig lite från person till person. Inget konstigt, inte konstigare än att vi tycker om olika bilder, smaken är som bekant...
 
undrar om picasso mötte samma åsikter under sin blåa period...
förmodligen gjorde han det.

jag häpnar ibland över fantasilösheten hos folk.
och det digitala mediat har verkligen bundit fast en del människor vid hur det "ska" vara och dom som rör sig bort från det får kämpa i motvind, mycket mer än hur det var på den "analoga tiden".
vissa skulle verkligen behöva stänga av den logiska hjärnhalvan ibland och släppa lös den kreativa istället.
det är inte alltid det handlar om smak och tycke.. ibland handlar det om att _våga_ bryta sitt mönster oxå. bana väg för att ändra smaken, helt enkelt.
för varför hålla fast vid samma smak hela livet? det är ju som att ha samma typ av kläder varje dag, resten av livet.

släpp kopplet.
spring fritt på fältet!
voff.
 
Re: Blåvitt!!!

fujicanon skrev:
Hej Johan! Jag håller med dej. Snö är som vatten, skiftar färg p.g.a. omgivningen, ljus och skuggor. Men ofta kann kamran överdriva. Med film måsste man ofta kompensera med t.ex. gulfilter. Digitalt kann man ju reducera cyan i datorn.
/Erik J
Nåra exempler här: ........
http://www.fotosidan.se/pools/view/94/937275.htm
Jag är visserligen en amatörfotograf och kanske inte hör hemma på "Action, äventyr ..."
Men varför ska en bild kallad "Blidväder .." vara kall för? Din första bild bör vara kall och det är den oxå men ...
Jag tog bilden och gjorde den varmare:
 

Bilagor

  • varmare.jpg
    varmare.jpg
    33.6 KB · Visningar: 157
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.