Annons

Vinterbilder, vit eller blå snö???

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har en ctr-skärm och tycker inte att Eriks bild är så färgglad. Det är inte så stor skillnad på den som mot den Mikael redigerat, men den syns som sagt.
 
jag brukar använda centralvägd mätning och kompensera ungefär +1 till +3.

Sedan brukar jag använda en förinställd vitbalans eftersom snö oftast lurar automatiken.
 
Jörgen och Magnus

Min sista dump med svart canvas är exact samma bild som jag har på bildkritiken. Orsaken till att den ser annorlunda ut är att snöen inte ses imot vit umgivning, men mot det svarta. (Jag har inte ändrad färger)
Samma blir det om biden förstoras och gäs svartbakgrunn.
Kolla detta, och byta mellan vit, grå och svart.
Jag håller med om att Mikael's skärmdump av min bild är gryslig blå/magenta.
Visst är smak o behag ute och går här; men det visar oxå hur lätt färger ändrar seg med umgivning, och ljus. Säkert oxå kalibrering av monitor.
En annan bild jag har på fotosidan, "inga spår av båtägaren"; http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?_q=1&ID=901894
visar snö som den var den "gråa" dagen; ingen antydning til blåstick.
Så är det ju med havet oxå; som skiftar från grått /färglöst, via blått till grönt avh. av ljus/umgivning.
Men definitivt är våra hjärnor olikt kalibrerad :))
mvh Erik J
 
Fredrik Calabrese skrev:
jag brukar använda centralvägd mätning och kompensera ungefär +1 till +3.

Sedan brukar jag använda en förinställd vitbalans eftersom snö oftast lurar automatiken.

Bilden är centralvägd +1. WB justerad efter gråkort (Whibal)
Bilden är kört i Photomatix, men kun tonemappad från en o samma exponering.
mvh Erik J
 
Vi har olika skärmar samt olika datorer, skärmdumpen jag visar har jag asignat s-rgb eftersom bilden saknar taggning, skärmar återger bilderna olika.
Jag har en Eizo CG21 kalibrerad med Eizos colornavigator.Så som jag visar bilden med de färgstick ser jag även Eriks bild på en Eizos prof skärm.Därav mitt påpekande att bilden möjligen skall justeras. Även Eriks bild /skärmdump ser jag som för blå. Blå timme, blå snö är en avvägningsfråga, och vi alla ser saker olika.

Mvh Mikael
 
Senast ändrad:
Erics fråga var, ser någon skillnaden?

Ja vi ser skillnaden, varför måste bilden förändras?

Jag ser att de ser olika ut, Mikaels version av Erics bild har blivit förändrad, det är inte en korrekt kopia av Erics bild. Den har blivit förvanskad oavsett vilken skärm som man nu tittar på.

Det vore antagligen tydligen mycket bättre att använda jpg bilden genom att spara som istället för att gå via en skärmdump.

/Jörgen
 
jorgen.hubner skrev:
Erics fråga var, ser någon skillnaden?

Ja vi ser skillnaden, varför måste bilden förändras?

Jag ser att de ser olika ut, Mikaels version av Erics bild har blivit förändrad, det är inte en korrekt kopia av Erics bild. Den har blivit förvanskad oavsett vilken skärm som man nu tittar på.

Det vore antagligen tydligen mycket bättre att använda jpg bilden genom att spara som istället för att gå via en skärmdump.

/Jörgen

Jag har nu titat på bilden på en pc och en sämre skärm , där liknar bilderna varandra.
Dvs de nyanser som sticker framträder inte lika tydligt. Det bästa vore givetvis att få en orginalbild, oavsett hur vi nu ser bilden så är min personliga uppfattning att cyandrag på vinterbilder gärna kan dämpas ner. I Eriks bild så ser jag detta som ett bättre alternativ än det han har presenterat. Dvs även det jag ser på en pc ser för stickigt ut
Mvh mikael
 
Mikael, Eriks bild är taggad med sRGB. Eftersom jag ser att du använder Mac OS X gissar jag att du använder Safari som webbläsare. Safari stödjer färghantering vilket innebär att bilden automatiskt konverteras från sRGB till din skärmprofil så att den visas på rätt sätt. Om du tar en skärmdump kommer den att innehålla de konverterade färgvärdena och vara taggad med din bildskärmsprofil. Om du därefter öppnar skärmdumpen och tilldelar den en ny profil kommer färgerna inte längre att visas på rätt sätt. Därav skillnaden mellan bilderna. Med tanke på att de flesta ännu inte är priviligerade med webbläsare som stödjer färghantering är det dessutom generellt en god idé att alltid konvertera bilder som läggs upp på nätet till sRGB (din ursprungliga skärmdump innehåller vad jag antar är din skärmprofil).


macrobild skrev:
Vi har olika skärmar samt olika datorer, skärmdumpen jag visar har jag asignat s-rgb eftersom bilden saknar taggning, skärmar återger bilderna olika.
Jag har en Eizo CG21 kalibrerad med Eizos colornavigator.Så som jag visar bilden med de färgstick ser jag även Eriks bild på en Eizos prof skärm.Därav mitt påpekande att bilden möjligen skall justeras. Även Eriks bild /skärmdump ser jag som för blå. Blå timme, blå snö är en avvägningsfråga, och vi alla ser saker olika.

Mvh Mikael
 
Alldeles riktigt men bilden= den senare "skärmdumpen" är konverterad till s-rgb innan den publicerades i tråden. Därav lite skillnad till det bättre. Men fortfarande är Eriks bild som du ser på föregående sida i mitt tycke alldeles för blå. Och det var det jag ville visa.
Hälsningar
Mikael
 
Senast ändrad:
Tillägg till ovan. Eriks bild som ligger på fotosidan och den bild "skärmdumpen" jag tar av hans bild ser identiska ut på min skärm, dvs för blå med även magenta stick.
Problemet blir att förmedla detta ut på Fotosidan.
Därför konverterade jag den senare "skärmdumpen" från min skärmprofil till s-rgb.
Mikael
 
Senast ändrad:
För att illustrera hur olika en läsare Safari som stödjer färghantering och en annan läsare Firefox som inte stödjer färghantering visar Eriks bild tog jag denna skärmdump från de båda . DVS de som har pc ser bilden som till höger, Firefox utan färghantering.Jag ser Eriks bild som den till vänster när jag använder Mac och Safari som stödjer färghantering.Jag ser Eriks bild likadant i Photoshop.
Mikael
 

Bilagor

  • safari+firefox.jpg
    safari+firefox.jpg
    18.3 KB · Visningar: 245
Senast ändrad:
Följer med intresse den här tråden, eftersom jag tänkt starta en likadan.. :)

Jag har tittat mycket på Staffan Widstrands rovdjursporträtt som dyker upp i många olika sammanhang. Det är fantastiska bilder, men jag kommer inte riktigt underfund med blåtonen i vinterbilderna, och hur jag ska förhålla mig till den i mitt eget fotande. Visst kan det ge en effektfull, kall känsla till bilderna, men jag upplever det ändå inte som rikigt naturligt. Intrssant att höra hur andra känner inför det!

Ett exempel bland flerawww.de5stora.se

/Per
 
Jag tror att diskussionen börjar bli lite väl specifik och glida lite för långt från ursprungsfrågan.

Det viktiga i sammanhanget är att, för att göra en representativ jämförelse borde originalbilden vara oförändrad. Om du, som du ursprungligen skrev, tilldelade skärmdumpen en ny profil istället för att konvertera tillbaka den till ursprungsprofilen kommer pixlarna i den nya bilden inte ha samma färgvärden (eller färger) som originalet.

Parentes: ditt resonemang kring hur olika webbläsare hanterar färger är i princip helt rätt, men du gör en liten tankevurpa på slutet. Det stämmer naturligtvis att de flesta datoranvändare kommer att se bilden utan färghantering, som i Firefox. Haken är att det du visar med bilden från Firefox är hur just din skärm visar den. Eftersom din skärm är bättre än en genomsnittlig datorskärm kommer skillnaden mot vänsterbilden (och en genomsnittlig PC-skärm) att bli stor. I själva verket är det rimligaste antagandet i det här fallet är att bilden i de flesta fall kommer att se ungefär ut som till vänster, med sRGB. På en (teoretisk) skärm som helt motsvarar den som definieras i sRGB kommer bilderna vara identiska.

macrobild skrev:
Alldeles riktigt men bilden= den senare "skärmdumpen" är konverterad till s-rgb innan den publicerades i tråden. Därav lite skillnad till det bättre. Men fortfarande är Eriks bild som du ser på föregående sida i mitt tycke alldeles för blå. Och det var det jag ville visa.
Hälsningar
Mikael
 
Den blåögda Mikael.....

...den halvblinda Erik; och bilden!

Jag tackar för all gratisreklam för min bild. Tyvärr hjälper det lite. Kommentarer om blå, vit eller röd snö, är lika få endå :-((
Interessant med Per F's kommentar om Staffan Widstrands lodjur i kylig blå vintermiljö. Jag tycker det stämmer med min uppfattning av ljuset vid låg vintersol.
Uttrycket "blåtimmen" har vel inte kommit ut av ingenting?

Men det är absolutt inkorrekt att påstå att ens egen skjärmprofil, eller hjärna :)-) ) är mer korrekt enn andras.
Et visst förbehald bör användas; speciellt när man är på så hal is som snö och magenta........

mvh Erik J
 
Retina skrev:
Jag tror att diskussionen börjar bli lite väl specifik och glida lite för långt från ursprungsfrågan.

Det viktiga i sammanhanget är att, för att göra en representativ jämförelse borde originalbilden vara oförändrad. Om du, som du ursprungligen skrev, tilldelade skärmdumpen en ny profil istället för att konvertera tillbaka den till ursprungsprofilen kommer pixlarna i den nya bilden inte ha samma färgvärden (eller färger) som originalet.

Parentes: ditt resonemang kring hur olika webbläsare hanterar färger är i princip helt rätt, men du gör en liten tankevurpa på slutet. Det stämmer naturligtvis att de flesta datoranvändare kommer att se bilden utan färghantering, som i Firefox. Haken är att det du visar med bilden från Firefox är hur just din skärm visar den. Eftersom din skärm är bättre än en genomsnittlig datorskärm kommer skillnaden mot vänsterbilden (och en genomsnittlig PC-skärm) att bli stor. I själva verket är det rimligaste antagandet i det här fallet är att bilden i de flesta fall kommer att se ungefär ut som till vänster, med sRGB. På en (teoretisk) skärm som helt motsvarar den som definieras i sRGB kommer bilderna vara identiska.

Nej det är snarast du som gör en tankevurpa.
Sista exemplet var taget från powerbooken och skärmdump , bilden till vänster är från Safari som stödjer färghantering och bilden till höger Firevox som inte stödjer färghantering.Powerbooken är kalibrerad och profilerad även den.Jag ser alltså Eriks bild något "rödare"magenta, och något blåare som enligt ovan och bildexempel till vänster. Går jag till min PC så ser jag bilden som den till höger eftersom pc inte stödjer färghantering i browsern.
Därför skulle jag vilja ha en orginalfil av din bild Erik. Orörd med den taggning som du använt.
maila den gärna till [email protected]
Hälsningar Mikael
 
Senast ändrad:
Nej Mikael!

Min bild, och ditt tycke lämnar jag här.
Dina skärmdump och skärmprofiler kann inte jag match:a endå..............
Om du inte kann se att blå/magenta endrar sej i förhållande till vit/grå/svart canvas; som andra.............
så har jag intet att komma med.
mvh Erik J
 
För att ni inte skall missuppfatta Erik mfl

Två saker, oavsett jag ser bilderna på min powerbook eller på min Eizo profsskärm så ser jag två olika bilder,dvs en med lite mer stick i magenta = SAFARI som stödjer färghantering och en med lite mindre magenta stick = Firefox som inte stödjer färghantering.

Sedan till ursprungsfrågan, vinterbild, vit eller blå snö???

Jag (min högst personliga uppfattning) tycker att Eriks bild oavsett vilken browser jag ser den på är för blå. Visst kan det vara blått men inte i den utsträckning som denna bild uppvisar.
Andra kan mycket väl ha en annan uppfattning.
Mvh Mikael
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.