raderadmedlem
Avslutat medlemskap
Ser någon skilnaden??
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
fujicanon skrev:
Ser någon skilnaden??
Fredrik Calabrese skrev:
jag brukar använda centralvägd mätning och kompensera ungefär +1 till +3.
Sedan brukar jag använda en förinställd vitbalans eftersom snö oftast lurar automatiken.
jorgen.hubner skrev:
Erics fråga var, ser någon skillnaden?
Ja vi ser skillnaden, varför måste bilden förändras?
Jag ser att de ser olika ut, Mikaels version av Erics bild har blivit förändrad, det är inte en korrekt kopia av Erics bild. Den har blivit förvanskad oavsett vilken skärm som man nu tittar på.
Det vore antagligen tydligen mycket bättre att använda jpg bilden genom att spara som istället för att gå via en skärmdump.
/Jörgen
macrobild skrev:
Vi har olika skärmar samt olika datorer, skärmdumpen jag visar har jag asignat s-rgb eftersom bilden saknar taggning, skärmar återger bilderna olika.
Jag har en Eizo CG21 kalibrerad med Eizos colornavigator.Så som jag visar bilden med de färgstick ser jag även Eriks bild på en Eizos prof skärm.Därav mitt påpekande att bilden möjligen skall justeras. Även Eriks bild /skärmdump ser jag som för blå. Blå timme, blå snö är en avvägningsfråga, och vi alla ser saker olika.
Mvh Mikael
macrobild skrev:
Alldeles riktigt men bilden= den senare "skärmdumpen" är konverterad till s-rgb innan den publicerades i tråden. Därav lite skillnad till det bättre. Men fortfarande är Eriks bild som du ser på föregående sida i mitt tycke alldeles för blå. Och det var det jag ville visa.
Hälsningar
Mikael
Retina skrev:
Jag tror att diskussionen börjar bli lite väl specifik och glida lite för långt från ursprungsfrågan.
Det viktiga i sammanhanget är att, för att göra en representativ jämförelse borde originalbilden vara oförändrad. Om du, som du ursprungligen skrev, tilldelade skärmdumpen en ny profil istället för att konvertera tillbaka den till ursprungsprofilen kommer pixlarna i den nya bilden inte ha samma färgvärden (eller färger) som originalet.
Parentes: ditt resonemang kring hur olika webbläsare hanterar färger är i princip helt rätt, men du gör en liten tankevurpa på slutet. Det stämmer naturligtvis att de flesta datoranvändare kommer att se bilden utan färghantering, som i Firefox. Haken är att det du visar med bilden från Firefox är hur just din skärm visar den. Eftersom din skärm är bättre än en genomsnittlig datorskärm kommer skillnaden mot vänsterbilden (och en genomsnittlig PC-skärm) att bli stor. I själva verket är det rimligaste antagandet i det här fallet är att bilden i de flesta fall kommer att se ungefär ut som till vänster, med sRGB. På en (teoretisk) skärm som helt motsvarar den som definieras i sRGB kommer bilderna vara identiska.