Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vinkelsökare (Minolta med mera)

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu ska det nämnas att jag inte har någon erfarenhet av nämnda vinkelsökare däremot köpte jag för en tid sedan Minoltas vinkelsökare Vn. Den vinkelsökaren känns i alla fall väldigt rejäl men är inte på något sätt märkvärdig. Den är dock begagnad ganska dyr och har på senare tid betingat priser på ebay på 100-150€. När det gäller förstoringen så kan man verkligen ha nytta av den till exempel för att kontrollera skärpan om man tar en makrobild. Det som gjorde att jag valde en originalvinkelsökare var att jag ville slippa adapterdelen som gör att den skall passa på flera olika kameramodeller. Men jag tror inte att den optiska skillnaden skule vara så stor. Hur som helst så passar vinkelsökaren även till Sony om du senare vill uppdatera din utrustning.

visste inte ens att det fanns en original, men sånt kvittar mig, köper hellre pirat för mindre än halva priset i det här fallet.
--
men - hur monteras den?
måste man plocka bort själva ögonmusslan eller monteras den innanför ögonmusslan? Vill ju inte förstöra kameran.

Jag tycker det ser ut som en Seagull, (Samma som Photax tar 1495:- för) och de har haft samarbete med Minolta förr och tagit över tillverkning av saker som utgått ur Minoltas sortiment.

De klagomål jag har hört om Seagullsökaren är att diopterjusteringen inte har någon låsning eller fasta lägen så den ändrar sig lätt medans man använder den.

Så länge det inte finns någon DSLR med schaktsökare så är en vinkelsökare ett mycket intressant tillbehör för naturfotograferande.

/Andreas

ursäkta en dum fråga,
men :
diopterjusteringen?
vad är det?

--
och svara gärna på hur den monteras,
eller hur och hur, vill bara veta att jag
inte behöver plocka bort original-ögonmusslan
då jag ska använda denna.

Jag har en original vinkelsökare och den är ovärdelig i vissa situationer. När kameran är på marknivå t.ex. Vissa makrobilder är otroligt svåra att plåta utan vinkelsökare. Att man sedan kan förstora 2x gör det enklara att sätta skärpan manuellt, även på stor bländare. Att montera på den är världens enklaste. peta bort ögonmusslan och sätt på vinkelsökaren.

mvh/Ove

tack för tipsen,
men Ove:
"peta bort ögonmusslan"?
Men den sitter väl fastklistrad,
det gjorde i alla fall på min Dynax 5D (om jag inte minns fel). Min nyinköpta 7D ligger fortfarande i kartongen (vet faktiskt inte varför, får ta upp den i kväll).

För om den är fastklistrad,
så måste jag väl klistra tillbaka
den om jag "petar bort den"?
Eller är jag ute och cyklar nu?

christianhylse skrev:
tack för tipsen,
men Ove:
"peta bort ögonmusslan"?
Men den sitter väl fastklistrad,
det gjorde i alla fall på min Dynax 5D (om jag inte minns fel). Min nyinköpta 7D ligger fortfarande i kartongen (vet faktiskt inte varför, får ta upp den i kväll).

På min D5D kan man enkelt dra gummilisten kring sökaren uppåt och på så vis lossa den. Den sitter liksom med en list fast i en skåra runt sökaren. Det är samma mekanism som låser fast vinkelsökaren antar jag.

Om en vinkelsökare finns för halva priset mot 100-150 euro så ska nog jag också köpa en.

EDIT: Aha det var på ebay så det är lite osäkert om de finns att få tag på eller? Finns det några för rimligt pris annorstädes? (Cyberphoto säljer ju en för nära 3000 kronor! För dyrt!)

Gokväll

Ok, sånt där pillande gör dock mig tokig,
men jag ska nog köpa en ändå,
finns gott om dem från Hong Kong (t ex) via eBay.
Rimliga priser, runt 400-500 kr inkl. frakt.
Har beställt en del småsaker från Hong Kong (och Kina) och det har ALDRIG varit några problem.
Dock vågar jag inte beställa större, dyrare saker av rädsla för tullen.

Ögon musslan som är runt okularet är bara att lyfta bort. Man drar den bara uppåt. Det är nämligen i samma spår som ögonmusslan sitter fast som vinkelsökaren skall fästas. När det gäller originalvinkelsökare så är det i princip alltid så att de är betydligt dyrare än "pirat". Det kan nämnas att Sonys vinkelsökare som i princip är Minoltas gamla så kostar ny 1795kr på Cyberphoto. Och det är förhållandevis billigt jämfört med Canon och Nikon som ska ha lite mer. Dioptrijusteringen är till för att underlätta handhavande för glasögon användare. Så att man heltenkelt skall kunna använda vinkelsökaren utan glasögon. Minoltas original går att ställa från -7EV till +3 om jag inte kommer fel ihåg. Det stämmer att det inte finns några fasta lägen utean den ställs in steglöst. Jag har dock inte märkt att inställningen skulle flytta på sig när man använder den. Däremot så syns ju inte den inställning man använder men det går att lösa genom att man markerar inställningen med en t ex vit tejpbit (det har jag i alla fall gjort och det har fungerat ypperligt).

christianhylse skrev:
Ok, sånt där pillande gör dock mig tokig,
men jag ska nog köpa en ändå,
finns gott om dem från Hong Kong (t ex) via eBay.
Rimliga priser, runt 400-500 kr inkl. frakt.
Har beställt en del småsaker från Hong Kong (och Kina) och det har ALDRIG varit några problem.
Dock vågar jag inte beställa större, dyrare saker av rädsla för tullen.

Hm, man kanske ska beställa en då. Men det känns som om jag behöver ett par öl för att våga.

Makro är riktigt petigt ibland, det vore lättare med en sån. Hm. Och så kan man ju ha kameran i periskopläge för att fota runt hörn :)

Det bör kanske för säkerhets skull nämnas att man med 2X-inställningen inte kan räkna med att se hela sökaren utan bara mittdelen (det är ingen större olägenhet, man har stor nytta av det i alla fall, men för att ingen ska bli besviken i onödan kan det vara bäst att påpeka det).

En annan sak är att KAMERANS dioptriinställning bör vara i sitt neutralläge (med största sannolikhet -1 dioptri) . Är den inte det får man nämligen ändra vinkelsökarens dioptriinställningen varje gång man växlar mellan 1X och 2X,

Vinkelsökaren i fråga verkar för övrigt vara av den lite mer avancerade typen som inte spegelvänder bilden. Det gör ju i så fall priset än mer förmånligt.

Har precis fått hem nämnda vinkelsökare (Pro-Technica), leveranstid 3 veckor, pris 400 SEK inklusive frakt.
Känns gedigen, bra skärpa, helt klart prisvärd!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar