Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vimmelfota - Objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Thidan

Avslutat medlemskap
Hejsan

Jag ska börja jobba lite extra som vimmelfotograf och behöver lite råd om utrustning.

Det jag kommer att fota är inne på krogar. Ska därför köpa en blixt, förmodligen SB600. Jag fotar med en D50 och har ett fast objektiv på 50 mm. Jag vill ha ett nytt objektiv till det här jobbet, och vill ha tips på något som passar.

Vill alltså ha lite mer vidvinkel än vad mitt fasta erbjuder.Jag ska också till Skottland i sommar och kommer där att fota mycket natur. Så objektivet får gärna passa det ändamålet också.

Tack på förhand

/Sofia

Hejsan

Jag ska börja jobba lite extra som vimmelfotograf och behöver lite råd om utrustning.

Det jag kommer att fota är inne på krogar. Ska därför köpa en blixt, förmodligen SB600. Jag fotar med en D50 och har ett fast objektiv på 50 mm. Jag vill ha ett nytt objektiv till det här jobbet, och vill ha tips på något som passar.

Vill alltså ha lite mer vidvinkel än vad mitt fasta erbjuder.Jag ska också till Skottland i sommar och kommer där att fota mycket natur. Så objektivet får gärna passa det ändamålet också.

Tack på förhand

/Sofia

Trångt & mörkt :)

Ett ljusstarkt (2.8) vidvinkel skulle jag satsa på, zoom om du har råd annars fast 24mm t.ex.

Trångt & mörkt :)

Ett ljusstarkt (2.8) vidvinkel skulle jag satsa på, zoom om du har råd annars fast 24mm t.ex.

trångt ja men inte mörkt... hon har ju Sb-600...

ne jag säger att hitta den billigaste normalzoom du hittar... blixten exponerar förgrunden och slowsync gör att bakgrunden blir snygg... ljusstyrka är alltså pengar i sjön... skärpa är också rätt bortkastat med tanke på vilken storlek bilderna lggs upp i...
VR är inget att ha heller då blixten fryser förgrunden...
så hitta den billigaste 18-55 kitzoom begagnad nånstans... sen är resten bara att lära sig använda sakerna...

trångt ja men inte mörkt... hon har ju Sb-600...

ne jag säger att hitta den billigaste normalzoom du hittar... blixten exponerar förgrunden och slowsync gör att bakgrunden blir snygg... ljusstyrka är alltså pengar i sjön... skärpa är också rätt bortkastat med tanke på vilken storlek bilderna lggs upp i...
VR är inget att ha heller då blixten fryser förgrunden...
så hitta den billigaste 18-55 kitzoom begagnad nånstans... sen är resten bara att lära sig använda sakerna...

Tack. Du får jättegärna förklara slowsync för mig. Gäller dina åsikter här också för ett objektiv passande till naturfoto?

Ja jag fotar vimmelbilder också....

Det där med att det behöver vara ett ljusstarkt objektiv håller jag inte med om...
Den vanligaste inställningen jag kör på är ISO 400, F5,6 och en slutartid på runt en halv sekund o blixten synkad på andra ridån....

/Tobias

Tack. Du får jättegärna förklara slowsync för mig.

Det betyder i korthet att bakgrunden exponeras korrekt (med ganska lång exponeringstid), samtidigt som förgrunden blir kort exponerad med hjälp av blixten. Resultat: skarpa personer i förgrunden, rörelseoskarp men korrekt exponerad miljö i bakgrunden.

Per.

och hur gör man det?

/nybörjare

Jag ser att du har en Nikon. På min D50 sitter blixtknappen på vänster sida utav kamerahuset. Om man håller inne den och använder rullhjulet så ändras blixtinställningen på displayen. Slow sync visas som "Slow" för mig. Blixt på andra ridån - alltså att blixten fyras av vid början och slutet av exponeringen - visas som rear på displayen. Sen tror jag också att dessa går att kombinera, då står det både slow & rear. Tror jag förståd din fråga rätt, är lite trött för tillfället. Men kolla det noggrannare i manualen annars.

Hur stor vikt ska jag lägga vid att köpa ett objektiv som funkar till fullformatskameror? Jag tänker till exempel på om jag i framtiden köper D700 osv.

Hur stor vikt ska jag lägga vid att köpa ett objektiv som funkar till fullformatskameror? Jag tänker till exempel på om jag i framtiden köper D700 osv.

Det kan nog bara du svara på. Om du har planer på att köpa en fullformatskamera, ska du givetvis försöka köpa sådana objektiv. Om du inte vet, skulle jag nog inte tänka på saken. Objektiv går att sälja, f.ö.

Per

Tack. Du får jättegärna förklara slowsync för mig. Gäller dina åsikter här också för ett objektiv passande till naturfoto?

vad är naturfoto?

om du använder stativ och fotar storslagna vyer: köp det billigaste du hittar, nedbländat är det mesta skarpt. När du köper dyra objektiv betalar du för ljusstyrka och skärpa på stora bländare

ska du fota action/snabba djur: ne då duger inte billigaste normalzoomen för 5 öre... varken lång nog eller nog stor bländare

fota fågel: på tok för kort såvida du inte lyckats fånga fågeln i een bur...

. Blixt på andra ridån - alltså att blixten fyras av vid början och slutet av exponeringen - visas som rear på displayen.

nu snackar herrn i nattmössan... rear-sync spelar väääääldigt liten roll om man fotar statiska objekt... kan också leda till att personerna tror att bilden tas när förblixten slår och har hunnit vända bort huvudet när den riktiga blixten slår

det var enkelt att svara på :) om objektivet inte fungerar på fullformat kommer du antagligen inte använda den på fullformat. det betyder att du säljer objektivet och förlorar de pengar som objektivet tappat i värde...

själv köper jag bara objektiv som passar till fullformat (fastän att jag inte kommer köpa nån sån kamera på många år men objektiv är investeringar och det gäller att göra kloka sådana...)

nu snackar herrn i nattmössan... rear-sync spelar väääääldigt liten roll om man fotar statiska objekt... kan också leda till att personerna tror att bilden tas när förblixten slår och har hunnit vända bort huvudet när den riktiga blixten slår

För det första, varför citerar du mig? Jag valde enbart att förklara termerna som drogs upp och hur han skulle välja dem på kameran.

Sen det där med rear-sync och vimmelfoto är jag faktiskt inte insatt i, därför delgav jag inte heller min mening i det. Men slow sync låter ju som det bästa för vimmelfoto.

Men det du skriver verkar ju faktiskt logiskt, även om jag har sett folk skriva om hur rear sync livar upp vimmelbilderna. Men vad gör det om personerna som du säger redan har vänt bort huvudet.

Nu till grundfrågan.... Objektivet.... Jag kör med 14-24 när jag vimmelfotar. Blir skojjiga bilder i 14mm läget och vanligt i 24mm läget.

Sen får du tänka på hur du ska jobba med blixten med, hur den ska riktas osv. Är tyvärr inte så haj på just det. Men är det alltför högt i tak osv så går det inte att studsa blixten där. Kanske behöver du en bouncer (mjukgörare/spridcare) för att få lite mjukhet i ansikten osv.

Någon som vill tipsa mer om det? =)

/Fredrik

ps. 50mm på vimmel är lite som att ha 600mm i en garderob. Ok inte dagens bästa jämförelse kanske... *skratt*
ds.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar