Annons

Viltsvinsprojekt!

Produkter
(logga in för att koppla)

Dieseldogg

Medlem
Det hela började imorse när jag 0340 bestämde mig för att åka ut till en närliggande sjö för att ta lite bilder. På vägen därifrån hamnade jag (med bilen iof) mitt i ett gäng med viltsvin, räknade till 12 st. Vilka otroliga djur! Tyvärr rör dom sig väldigt snabbt så jag hann endast med 2 väldigt suddiga bilder. Har sett dem många gånger här ute på södertörn och morfar min har filmat dem för "Ett med naturen" som gick för många år sedan.

Men nu har jag börjat klura på en plan för att få bättre bilder på dem. Tänkte helt enkelt börja mata bestarna på deras favoritställe, (en granplantering som bryter upp i en fin glänta) och få dem att vänja sig vid min doft (eller stank enligt dem kanske!) genom att lägga ett klädesplagg i närheten. Sedan när de är vana vid att få mat på stället få till något slags skydd i närheten så att jag kan fota dem utan att störa.

Jag slänger ut den här diskutionen här för att se om någon har någon liknande erfarenhet eller helt enkelt lite tips! Synpunkter av alla dess slag är välkommna!
 
Om du ska slänga ut mat ( åtel ) ska du ha tillstånd av markägaren. Vildsvin är inte den populäraste arten att ha på sin mark.

Nackdelen för dig är att vildsvin är natt och skymningsaktiva vilket gör det lite svårare att få bra bilder.
 
ang. utläggning av mat så har jag löst det problemet, och markägaren i fråga hade ingenting emot att ha dem på sin mark. Granplanteringen ifråga är uppvuxen och stadig så deras bökande har inte ställt till det så mycket, enligt honom så hade han haft mer nytta av dem plus att han själv jagar dem under säsongen.

Men vete hundan hur man ska göra, för dom där kan ju vara rätt farliga...kanske ett signalhorn a la fartygsmodell?
 
Bråka inte med galten bara eller ställ dig mellan sugga och kultingar så är det ingen fara. Svinen flyr ganska snart dom har vittring på dig om dom inte är vana vid människor. Annars kan du göra/använda ett jakttorn för lite beskydd.
 
bil är nog ett bra tips, svinen är mycket skygga och har enligt uppgift mycket bra luktsinne så de får snabbt upp vittring. Vet att jägarna brukar åtla och använda ir eller liknande vid kvällsjakt - o bygger ofta små trästugor nära åteln för ändamålet, sannolikt för "skydd" och för att minska sin doft. Har sett en film från Polen där de stog i en traktorskopa o jagade för de hade respekt för grisarna :) Det snackas i jägarvärlden att det är ett av de värsta djuret i skandinavien att eftersöka, så man ska visa lite respekt.
 
Vildsvinen är läraktiga och som sagt främst aktiva under dygnets mörka timmar men så här års kan man se dom även under dygnets ljusa timmar. Dom har bra hörsel och luktsinne men sämre syn.

Flockarna består i normala fall av suggor och deras avkomma, vuxna galtar får inte vara med där och går oftast för sig själv. Vildsvinen är normalt sett inte farliga men skadade djur ska man se upp med för dom försvarar sig detta gäller även om man som sagt kommer mellan dom och deras avkomma. Ett jakttorn eller en hydda kan vara smart framför allt med tanke på vittring och dessutom är hyddan trevlig då den skyddar från väder och vind. Den brukar inte användas som skydd mot vildsvinen :)

Vid eventuell utfodring använd inte kakor, bröd chips utan välj spannmål, sockerbetor, majs eller ärtor och se till att sprida ut det ordentligt så dom blir upptagna med att leta och böka. Då får du finna foto möjligheter.

/Kristian
 
Är det inte lättare om du pratar med något jaktlag om du får låna deras hydda vid en återplats? Finns ju en hel del sådana ställen i Uppland.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.