Annons

Vilsen

Produkter
(logga in för att koppla)

ClasH

Aktiv medlem
Känner mig lite vilsen i fotografins djungel... Har efter inköp av systemkamera försökt läsa in mig lite på grundläggande fototeknik. Problemet är bara att desto mer jag läser och lär mig, desto mer känns det som att jag inte kan, vilket hämmar mig lite i fotograferandet.

Finns det några kloka råd vad man kan tänka på som nybörjare för att få bra resultat utan att gå in på för mycket finnesser? Ekonomin är ju tyvärr inte obegränsad så man kan ju inte hålla på och prova hur mycket som helst.
 
Ett klokt råd

Gå till biblioteket! Här finns en massa bra böcker som tar upp fotograferandet från grunden. Ett exempel är "Foto-min hobby" av P.Lundqvist.
 
Jag köpte oxå min kamera relativt nyligen. Jag lånar böcker och lär mig genom fotosidan.se, men det jag lär mig igenom är att själv testa. Okey, det kostar en del med framkallning etc, men det lär jag mig på.

Gör även så att du antecknar bländare, slutartid, ljus, övriga förhållanden till varje bild så du efter framkallning kan se hur det blev.

Se även om du kan hitta en polare eller så som är flink på fotografering och släpa med dig denne ut i skog och mark. Det har jag gjort...:)

/Jonas
 
Även jag är relativt ny inom fotografering. Ett klokt råd är att fotografera mycket. Jag gjorde en beställning på 3 st 10-pack film av olika fabrikat från Photax. Gå sen ut och fotografera järnet! Efter ett par filmer har du garanterat lärt dig ett och annat. Praktik fungerar ofta bättre än teori.

Om ekonomin inte sviktar för mycket är det en bra idé. Det blir billigare i längden eftersom filmen räcker länge.
 
hej Clas

Ja det kan så vara att det är mycke att läsa i början, Men om du begränsar din fotografering i början till det du kan eller det du läst om.
T ex om du läst om skärpedjupet...
ta kort med olika bländare och tid skriv upp vilka inställningar du haft. sätt dej sedan ner och titta på dina bilder när du läser genom din bok nästa gång och försök se och förstå vad som händer ... När du sedan kan det går du vidare t ex med ljusmätning ..
lycka till i fortsättningen..
 
Hej

Tidningen FOTO säljer ett antal särtryck av sina artikelserier.

Systemkameraskolan och komposition är att rekomendera.

Roine
 
Hej Clas.

Sätt kameran på Program och koncentrera dig istället på bilden till att börja med.

Tips på vägen är:

- Centrera inte gärna motivet utan försök att placera huvudmotivet lite åt sidorna. I vissa fall (som vid porträtt t.ex.) går det ju bra att centrera.

- Inte gärna horisonten i mitten av sökaren och framförallt försök att hålla den så rak som möjligt.

- Tag i största möjliga mån bilder i medljus eller lite sidoljus. Skall du ta bilder i motljus så tänk på att mäta ljuset utan solen i sökaren.

- Slutartider över 1/125 innan du lärt dig hur man håller kameran helt stilla även under avtrycket (ganska lätt till att man vickar till, när man trycker ner avtryckaren). Annars brukar brännvidd=slutartid gälla.

Hoppas detta hjälpte lite, annars kan du alltid ställa lite frågor om andra saker.
 
Tack för alla tips och synpunkter!

Tonyeagle: Trevligt att få boken rekomenderad, har redan lånat den på eget bevåg...

roinek: Satt och blädrade i tidningen på biblioteket och läste de sista delarna i Systemkameraskolan. Har de någon hemsida där man kan beställa den?

Jeppe: Tack, det var nog de tipsen jag var ute efter...

Nästa steg nu blir att prova lite olika exponeringar, en del bilder tagna i solsken har blivit lite för ljusa.

Tack en en gång!!
 
Hej

Tyvärr, köpte mina i Jönköping på mässan.


Du kan läsa de två sista länkarna på min hemsida, de har gett mig massor. Det handlar om exponering och det sk zone systemet.

Om komposition, se http://photozone.de/

Bomma inte att titta på:
---->Basic Techniques
Där väljer du:
---------->The Golden Mean


Behandlar komposition som Jesper nämner.


Men de andra rubrikerna, om skillnader i skärpedjup mm är lysande.

Jag har laddat ner sidorna och klippt in dessa i Word som referensläsning....


Lycka till

Roine
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.