Annons

Villken inställning för en sånhär bild?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nån har inte gått ända in under dörren med "fartverktyget" :)
Alla mjuka luddiga skuggor och så en vass kant?
Jag ändrar mig, bilen stod högst troligen stilla.

Jag skulle inte säga att reflektionerna i rutan är fysiskt omöjliga.
Om bilen inte vrider sig under exponeringen och ställer till det så är faktiskt motivet som speglas mycket längre bort och borde kunna vara skarpa.
 
Inte om det som reflekteras befinner sig på långt avstånd från bilen. Intrycket av skärpa förstärks även av glasets välvning (som ett vidvinkelobjektiv).
Ponera att du kör rakt fram med en rigg på bilen. I sidoglaset reflekteras himlen. Hur långt har reflektionen av molnen rört sig över fönstret medan bilen rört sig en meter frammåt? Inte långt alls, eller hur? Om reflektionen visar träd vid vägkanten alldeles nära däremot förändras reflektionen ganska mycket under den metern. Och om bilen svänger blir det en helt annan sak även med himlen.
Svårt att säga med den här bilden men jag tycker att reflektionen ser ut att föreställa vegetation som mycket väl kan vara 30m bort. Skulle vara intressant att se den mer höguplöst, då skulle man kunna undersöka lackens reflektioner noggrannare. Den speglar ju saker som är närmare bilen.
Vem är förresten upphovsmannen?

Det är ingen tvekan om att en välvd ruta beter sig annorlunda än en helt plan, men det spelar ingen roll. Att det som syns i sidorutan skulle gå att "frysa" så bra samtidigt som allting på sidorna är så suddigt, det går helt enkelt inte ihop. Det är - som jag skrev - helt omöjligt att uppnå.

Dessutom kan man notera den horisontella linjen i vägbanan till höger om bilens bakparti. Den är märkligt tydlig med tanke på den kraftiga oskärpa som "farten" skapat på asfalten vertikalt.

Lägg till det reflektionerna i bildörren. Även där är det som syns märkligt detaljrikt med tanke på hur gräset ser ut vid sidan om bilen.
 
Senast ändrad:
Det är ingen tvekan om att en välvd ruta beter sig annorlunda än en helt plan, men det spelar ingen roll. Att det som syns i sidorutan skulle gå att "frysa" så bra samtidigt som allting på sidorna är så suddigt, det går helt enkelt inte ihop. Det är - som jag skrev - helt omöjligt att uppnå.

Dessutom kan man notera den horisontella linjen i vägbanan till höger om bilens bakparti. Den är märkligt tydlig med tanke på den kraftiga oskärpa som "farten" skapat på asfalten vertikalt.

Lägg till det reflektionerna i bildörren. Även där är det som syns märkligt detaljrikt med tanke på hur gräset ser ut vid sidan om bilen.
Testing testing...
Min enkla setup lyckades i så fall bända fysikens lagar :p

Setup:
http://flic.kr/p/9CYzFq
(Strykjärnet tjänar som tyngd på spegelns vikta handtag så att den ska ligga still.)

Resultat:
http://flic.kr/p/9CVDUg

Satte alltså kameran på en rullande hurts och fotade en en handspegel (ber om ursäkt för fläckarna på den). Under den halva sekunden som slutaren var öppen skjöt jag hurtsen framåt (utlöste kameran med fjärren mitt i rörelsen).
Som man ser blir reflektionen av fönsterbrädan med blomkrukan kraftigt blurrad eftersom den är nära medan vegetationen utanför fönstret blir tämligen skarp.
 
Senast ändrad:
Testing testing...
Min enkla setup lyckades i så fall bända fysikens lagar :p

Setup:
http://flic.kr/p/9CYzFq
(Strykjärnet tjänar som tyngd på spegelns vikta handtag så att den ska ligga still.)

Resultat:
http://flic.kr/p/9CVDUg

Satte alltså kameran på en rullande hurts och fotade en en handspegel (ber om ursäkt för fläckarna på den). Under den halva sekunden som slutaren var öppen skjöt jag hurtsen framåt (utlöste kameran med fjärren mitt i rörelsen).
Som man ser blir reflektionen av fönsterbrädan med blomkrukan kraftigt blurrad eftersom den är nära medan vegetationen utanför fönstret blir tämligen skarp.

Jag vidhåller att de reflektioner man ser i dörren (ruta och lack) är onaturliga i förhållande till det gräs som finns i direkt närhet till samma dörr. Att himlen och träd långt borta inte påverkas på samma sätt är vi helt överens om.

När du ändå testar, kan du återskapa den horisontella linjen? :)
 
Angående inställningarna gissar jag nu att man använt gråfilter för att få längre slutartider en sådan här solig dag. Ta nu inte mina gissningar på allvar i den här tråden, mina tvärsäkra funderingar tidigare visade sig nog vara helt fel.
 
Ganska läcker illustration av hur lurigt det är med att granska bilder kritiskt.
Att man kan få fundera såpass rejält på om en bild är "äkta" eller inte och fortfarande vara osäker.
Jag har redan intagit båda ståndpunkterna så jag flyttar mig till mitten med ett kort och koncist "definitivt kanske lutande åt okejdå, det kan nog vara en riktig bild, troligen förbättrad men tagen i rörelse".

Det drog i vilket fall som helst igång fototarmen på mig!
Nån som vill prova att återskapa fotona? Örebrotrakten, helgen?
Golfkombin jag har är lite sur att drifta med även om den har hela 75 frustande kusar.
Duger som fotokälke i vilket fall.
 
Fotografen sitter troligen i bakändan av en bil som kör framför. Fotografen lägger sedan skärpan på bilen och låter slutartiden bli lagom lång för att få rörelseoskärpa på vägbanan. Den följande bilen har ungefär samma hastighet som fotografens bil så den håller sig i skärpeplanet. Då man även bländar ner en hel del i detta ljuset så blir dessutom skärpedjupet stort. Träden i bakgrunden rör ju sig knappast alls relativt vägbanan i förgrunden så det är inte konstigt att de är skarpa.

M

Jag tror på det och efterarbete i PS
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.