Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vill utvecklas mer, men hur ?

Produkter
(logga in för att koppla)

robert petersson

Aktiv medlem
Har nu fotat i ca 3-4 år. Känner att jag står still när det gäller att fota modeller, vill bli inspererad mer och kunna lära mig mer om photoshop och lite hur man gör coolare och tuffare bilder...

Kom gärna med tips och förslag!
här kan ni se lite av bilder som jag gjort:

www.robertpetersson.se

//Robert

Har rätt nyligen haft samma tankar.

Och svaret är, pröva att fota annorlunda sekvenser mot dina vanliga. Om man tittar på din hemsida så är det mycket "standard" modellbilder. Modellen i mitten, glatt leende, tittandes rätt in i kameran. Pröva mer vinklar, pröva att göra en sekvens som har en story, testa att låta modellen vara en del av omgivningen, testa att gå utanför "rules of thirds", nyckelordet här är testa testa testa.

En bra övning också är att hitta den typen av bilder du VILL fota (och om du inte vet vilka, så leta upp nån du tycker ser häftig ut) och försök att efterlikna och rekonstruera. Observera att detta handlar om en övning och inte att du skall alltid kopiera andra utan du skall få nya tekniker och färdigheter i din arsenal som fotograf.

Kan även göra rena tekniska övningar. T.ex. fota en hel session bara i manuellt läge utan någon blixt. Vad detta gör är att du får börja tänka lite utanför dina normala ramar och det kan resultera i att man lär sig en hel del om sitt fotograferande. Fick själv göra detta ofrivilligt nyligen då vi var på location och hade glömt sync-kabel till blixtarna. Resultatet blev dock några av mina mer intressanta bilder och en supernöjd kund ändå. Men djeflar vad man fick börja tänka till =)

Hoppas du hittar några korn bland dessa =)

Ha det gött
/Henrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar