Annons

Vill utbilda mig!

Produkter
(logga in för att koppla)

Digi

Aktiv medlem
Hej alla medlemmar på fotosidan!
När jag gått ut gymnasiet vill jag gärna gå en väldigt bra fotoutbildning.
De flesta säger att man inte behöver utbilda sig för att bli anställd på en dagstidning eller liknande.
Det är väl så att alla som söker dit måste visa vad man fick för betyg på utbildningen?
Jag vill lära mig allt från grund och botten när jag gått ut gymnasiet.
Alt inom foto,bildbehandling,videoredigering och LJUSET.
Även lite mer om datorer.

Finns det några HÄR på FOTOSIDAN som är utbildade och har foto som yrke?

Mvh Markus

jag har inte gått några fancy skolor.
en termin av två har jag gått på GFU (grundkurs i fotografisk utbildning, om jag inte minns fel) och några enkla fotokurser i bla. ljussättning och mörkrumsteknik.
sen har foto ingått som en del av andra skolor, tex. konstskolan i stockholm och så har jag labbat en hel del på fritiden och passat på som praktikant hos en kostlärare på gymnasiet.
var även lärarassistent och tog hand om fotoeleverna och lärde dom det mest elementära i fotografering/mörkrumsteknik.

i ett par månader var jag fotoassistent och stod i mörkrummet hela dagarna och gjorde kopior åt fotografen, som sen skulle tryckas i tidningar.
jag hatade det och slutade rätt omgående och gjorde en paus i fotograferandet i ett par år för jag var så trött på "skiten".

idag är jag yrkesfotograf med två egna företag och det går riktigt bra för mig.
utbildning är inte allt, men det är en bra start och grogrund för den som vill vidare.

Jimpawa skrev:
Jag tar en följd fråga, Finns det några yrkesfotografer här som inte är utbildade i Foto?

Får jag gissa att de flesta yrkesverksamma fotograferna här inte gått skola alls?!
Kortare Kurser och Workshops tror jag dock är vanligt att man nyttjat under åren..

Utbildning (foto) passar helt enkelt inte alla, kommer inte heller aldrig att göra det.

"Utbildningen" som den yrkesverksamma fotografen behöver är att fotografera.. med det som är aktuellt att jobba med..
Den som har ett superivrigt intresse och engagement, ja han/hon lär sig snabbt "både hård teknik och mjuk data" i ämnet..

MVH Niclas,

EDIT:
Jag personligen (som inte är yrkesverksam, ännu) har haft stor nytta av skola, den skola/skolor jag gått. Men så har jag också valt skolor som passat mig och min person/kreativitet bra..

jag gick bara som assistent 1 år
sen drog jag igång med eget. och det har funkat bra
så man behövet inte gå någon fancy skola
men klart det kan vara kul att ta studiolån fån CSN om man känner för det

mvh
f

Hehe, ja lånet är ju inget direkt kulkul såklart..
Men skola (vilken det än är) är ju oavsett inte hur kul som helst heller så vi måste väl anta att de som går en skola förvätnar ngt av det hela..

MVH Niclas,

Hm, det låter konstigt.
Min far jobbar som journalist på Helsingborgs Dagblad i Skåne och säger att det är ingen fotograf oavsett hur bra bilder/texter man än skriver idag så MÅSTE man ha ett betyg från en foto/journalisthögskola som bevisar att man kan allt från grund och botten.
Tror de flesta har egna företag här på fotosidan.

Jag vill iallafall gå en utbildning, (om några år) och lära mig allt inom optik, ljus foto mm.

Är det inte så att de stora företagen liknande Pressens bild eller Scanpix inte låter fotografer utan utbilning slippa förbi.

Kommer jag göra ett misstag eller vadå?

Mvh Markus, siktar på nåt STORT

jag tror inte jens assur viftade med några betyg när han klev in på tidningen och visade sin talang.
men man gör förstås som man vill och utbildning kan helt klart snabba på den personliga utvecklingen.
men det här med betyg verkar bara viktigt i skolans värld.

Finns det inte en bra fotoskola på gotland ? Jag har för mig att jag läst om det här på fotosidan. Jag tror du får söka runt här på forumen.

En ordentlig grundutbildnig är aldrig fel, det är ju bara frågan om ca.2 år (tror jag) och då blir det inte mer än ca. 110 000 - 120 000 kr i studielån (själv sitter jag med studieskuld på drygt 200 000 kr, elektroingenjör, och ågrar absolut inte det).

/ Erik

Estethia skrev:
jag tror inte jens assur viftade med några betyg när han klev in på tidningen och visade sin talang.
men man gör förstås som man vill och utbildning kan helt klart snabba på den personliga utvecklingen.
men det här med betyg verkar bara viktigt i skolans värld.

Jens Assur, vem är det?
Vem ska tro honom om man inte kan bevisa att han kan allt det.
Har en mycket bra kontakt på tidningen, Stefan Ed.
Han säger att de hade några SPECIALUTBILDADE fotografer på Helsingborgs Dagblad som ville ha jobb.
Tror ni de kom med?

Mvh Markus

Var är alla duktiga FS medlemmar här på fotosidan som kan svara mer på detta?
Kom igen allesammans, Magnus Fröderberg, Jesper Ekvall och många andra!

Mvh Markus

Alltså, ursäkta om det ser ut som om jag pratar med mig själv men hur bedömer man egentligen hur bra man är?

Mvh Markus

Om du ställer den där frågan till dig själv, men låter den handla om något annat än fotografering: Hur bra är du i matematik, svenska, engelska, fotboll, musik, ...? Och hur vet du det?
Det är skitsvårt att bedöma sig själv, men det är inget att göra åt. Om du är så lycklig att du tycker att du är BÄST -oavsett om du verkligen är det- så har du stora förutsättningar att lyckas, vad du än ger dig på.

Digi skrev:
De flesta säger att man inte behöver utbilda sig för att bli anställd på en dagstidning eller liknande.

Det stämmer. Men det kan underlätta. Biskops-Arnö fixar värdefulla praktikplatser, har bra lärare och gott rykte.

Själv har jag bara gått journalistutbildning, som jag iofs har viss nytta av som pressfotograf

Det är väl så att alla som söker dit måste visa vad man fick för betyg på utbildningen?

Nej. Jag har aldrig visat betyg för nått jobb jag sökt. Hittills har jag fått fler jobb än jag sökt. Däremot ska man ju vara beredd att visa sina betyg.

På folkhögskola som Biskops-Arnö får man inte betyg annat än intyg att man gått utbildningen. Arbetsgivaren kollar på ens bilder, personlighet och erfarenhet.

Digi skrev:
Alltså, ursäkta om det ser ut som om jag pratar med mig själv men hur bedömer man egentligen hur bra man är?

Bra fråga. Det är jävligt svårt. Att hitta en riktigt bra mentor är viktigt. Någon som själv är duktig och som kolla bilderna.

För att utvecklas är det bra att kolla mycket på bilder och plåta mycket. På det sättet utvecklar man sitt bildseende.

Det finns också en del skrivet. Läs gärna intervjuer med duktiga fotografer.

Ofta börjar man med att försöka ta snygga bilder. Nästa steg är att ta bilder med mer känsla och som är mer oväntade.

Senast ändrad:
Jimpawa skrev:
Jag tar en följd fråga, Finns det några yrkesfotografer här som inte är utbildade i Foto?

Jag, och många med mig. Känner färre utbildade fotografer än utbildade.

Göran Segeholm, kanske inte obekant, är inte heller utbildad.

Digi skrev:
Jens Assur, vem är det?
Vem ska tro honom om man inte kan bevisa att han kan allt det.

Är inte jätteinsatt i Assur, men han började vid tidig ålder på Expressen (var runt 20 år) och hade väl vid 30 års ålder varit med om det mesta en fotograf är med om i hela sin yrkeskariär.

Var det inte till och med så att han med en bunt bilder i näven oanmäld knallade in på Aftonbladets redaktion för att "visa upp sig". Ingen på AB hade tid att ta emot honom, varpå han gick vidare till Expressen i stället, och resten är historia...
//Anders

Digi skrev:
Min far jobbar som journalist på Helsingborgs Dagblad i Skåne och säger att det är ingen fotograf oavsett hur bra bilder/texter man än skriver idag så MÅSTE man ha ett betyg från en foto/journalisthögskola som bevisar att man kan allt från grund och botten.

Jag tror din pappa har fel. Det viktigaste när man söker jobb på tidning är var man jobbat tidigare. Att ha gått biskops-arnö är en stor hjälp. Men skulle du ha gjort bra ifrån dig på en annan tidning tidigare är det ännu viktigare. Många tidningsmänniskor är skeptiska till utbildning. Har folk jobbat på tidning tidigare vet man ju att personen kan jobbet. Problemet är att få första jobbet.

Det är också så att om man får en bra praktik genom biskops-arnö så får man också lättare sommarvik och då får man lättare lång vik.. osv.

Jag vill iallafall gå en utbildning, (om några år) och lära mig allt inom optik, ljus foto mm.

Tekniken är den enkla biten. Den kan vem som helst lära sig själv. Det har ju många här på FS gjort.

Att utveckla sin bildstil, få rätt känsla i bilderna, lära sig tänka journalistiskt är däremot svårare.
Man ska inte underskatta hur viktigt det är för en pressfotograf att tänka journalistiskt. En sådan fotograf blir poppis på en tidning.

Är det inte så att de stora företagen liknande Pressens bild eller Scanpix inte låter fotografer utan utbilning slippa förbi.

Det tror jag inte. Deras anställda fotografer har nog högst blandad bakgrund. Men alla har jobbat på tidning tidigare. Deras stringers är ju anslutna för att de bor på rätt ställe och är duktiga.

Kommer jag göra ett misstag eller vadå?

Att utbilda sig är inte fel. Att få egna ett eller flera år bara åt att utveckla sig fotografiskt är ju otroligt värdefullt. Svårt att få så mycket tid annars. Med bra handledning blir det dessutom ännu effektivare. Tänkt på att fotoutbildning handlar om att utveckla sig själv. Det är helt upp till en själv vad man får ut av utbildningen.

Men man ska inte ha för bråttom heller. Man måste vara mogen och ska gärna ha kommit en bit på väg innan man börjar på de bästa skolorna. Det är ju inte heller så bamselätt att komma in.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar