Annons

Vill uppgradera mig till en ny nikon (äger nu en d3100)

Produkter
(logga in för att koppla)

sarastroberg

Ny medlem
Jag har haft min nikon d3100 ett par år nu och har liksom tröttnat på den då jag har utvecklats mycket med manuella inställningar och känner mig väldigt begränsad med den.

Men just nu står jag bara och trampar, vet verkligen inte vilken nikon kamera jag ska köra på, kollat på d5300. Finns det fler möjligheter med den kameran? Älskar att fotografera djur och natur, så det är framförallt utomhusfotografering jag vill ha den till, men även porträtt.

Några tips?

Jag har haft min nikon d3100 ett par år nu och har liksom tröttnat på den då jag har utvecklats mycket med manuella inställningar och känner mig väldigt begränsad med den.

Men just nu står jag bara och trampar, vet verkligen inte vilken nikon kamera jag ska köra på, kollat på d5300. Finns det fler möjligheter med den kameran? Älskar att fotografera djur och natur, så det är framförallt utomhusfotografering jag vill ha den till, men även porträtt.

Några tips?

Kika på D7100 eller D7200 så får du en kamera att utvecklas med.

Åtminstone D7200 har både WiFi och NFC. Är osäker på D7100

D7100 har inte WiFi, men det går lätt att ordna genom att stoppa i en WU-1b i den. Enda nackdelen är att kameran inte är vädertätad när WiFi-modulen är monterad.

Den största skillnaden mellan D7100 och D7200 är att den senare kan ta dubbelt så många bilder i en skur. Användbart om man fotar sport, lekande barn eller annat som rör sig fort.

Instämmer i att du måste upp till D7x000-serien för att få en stor förbättring av handhavande. Du får på köpet bland annat en bättre sökare.
D7200 > D7100 > D7000, men även D7000 skulle vara ett rejält lyft jämfört med D3100.
För djur- och naturtillämpningen är det dock inte omöjligt att du skulle ha reell nytta av den mer högupplösta sensorn i D7100 och D7200.

Instämmer i att du måste upp till D7x000-serien för att få en stor förbättring av handhavande. Du får på köpet bland annat en bättre sökare.
D7200 > D7100 > D7000, men även D7000 skulle vara ett rejält lyft jämfört med D3100.
För djur- och naturtillämpningen är det dock inte omöjligt att du skulle ha reell nytta av den mer högupplösta sensorn i D7100 och D7200.

Om djur eller andra snabba motiv är viktiga välj hellre D7200 än D7100 på grund av större buffert för seritagning, annars inte så stor skillnad mellan dessa båda

Min kompis har en D3000 och han vill inte gå högre än ISO 800 på sin kamera för sen blir det för brusigt och måste han gå till 1600 avstår han hellre. Han fotograferar tåg och bussar i rörelse men inte fåglar. Vad rekommenderar ni honom? D7xxx någonting också?

Min kompis har en D3000 och han vill inte gå högre än ISO 800 på sin kamera för sen blir det för brusigt och måste han gå till 1600 avstår han hellre. Han fotograferar tåg och bussar i rörelse men inte fåglar. Vad rekommenderar ni honom? D7xxx någonting också?

Om det enbart är sensorprestanda som fattas honom räcker det att gå till
* D3200+
* D5100+
* D7000+
Givet att han inte vill gå till fullformat alltså.
Räcker och räcker förresten, vad jag menar är att med dessa kameror får man en märkbar förbättring av prestanda på höga iso. Alla dessa sensorer har inte identiska prestanda, men ganska lika. Kanske att D7200 är strået vassare.

Jag köpte en D7100 nu när det varit REA på lite olika ställen. Betalade för hus 5990:- känns som ett vettigt val. En D5500 hade kostat samma eller mer.

Men jag vet ju inget annat då jag inte har haft någon systemkamera innan...

Om det enbart är sensorprestanda som fattas honom räcker det att gå till
* D3200+
* D5100+
* D7000+
Givet att han inte vill gå till fullformat alltså.
Räcker och räcker förresten, vad jag menar är att med dessa kameror får man en märkbar förbättring av prestanda på höga iso. Alla dessa sensorer har inte identiska prestanda, men ganska lika. Kanske att D7200 är strået vassare.

När han skriver att han fotar fordon i rörelse skulle jag satsa på kameran med bästa autofokusen.
Enligt mig är det minimum d7100 vilken går att hitta på rea nu.

Han vill ha vridbar skärm också.

Då är nog D750 det närmaste han kan komma, om han fortfarande vill ha riktigt bra autofokus. Tyvärr kan dock skärmen bara vridas uppåt och nedåt.
Den är också ungefär klarar ungefär 1 steg mörkare motiv utan brus än D7x00, D5x00, D3x00 på grund av att den har större (FX) sensor. Så eventuellt behöver din kompis även byta ut en del optik.

Varför behöver han en vridbar skärm? Jag har aldrig saknat den vridbara skärmen på min D5100 sedan jag bytte upp mig till D7100.

Michael Nilsson kompis fotograferade fordon och ibland kan det bli ganska effektfullt att ta sådana bilder ur låg vinkel och då är det bekvämt med vikbar skärm.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar