Annons

Vill sätta copyright på mina bilder...

Produkter
(logga in för att koppla)

Glädje

Medlem
Vill kunna sätta copyright på mina bilder, hur gör jag? Hittar inte någon copyright symbol på datorn. Finns det en symbol för det i PS? Vart i så fall? Har PS CS2. Har börjat skriva ut mina bilder för att ge bort. Dessutom är det en jag känner som vill ha ett par bilder till sin hemsida och då är det väl vettigt att sätta copyright på dom.

Tack på förhand för alla svar jag får! *L*
//Brittis
 
Glädje skrev:
Vill kunna sätta copyright på mina bilder, hur gör jag? Hittar inte någon copyright symbol på datorn. Finns det en symbol för det i PS? Vart i så fall? Har PS CS2. Har börjat skriva ut mina bilder för att ge bort. Dessutom är det en jag känner som vill ha ett par bilder till sin hemsida och då är det väl vettigt att sätta copyright på dom.

Tack på förhand för alla svar jag får! *L*
//Brittis

Copyrighttecknet betyder inget i Sverige men om du absolut vill ha det på bilderna har du det här: " © " :) Du kan få en bra översikt av alla tecken med Accessories(Tillbehör?) / System / Character Map.
 
Om du sitter i PC

Håll ner alt-tangenten
Slå 0169 (nollettsexnio)
Släpp alt-tangenten
Vipps, där satt den

Trevlig Påsk
G
 
I Photoshop finns även en Copyright symbol. Se bild:
 

Bilagor

  • untitled-1.jpg
    untitled-1.jpg
    51.5 KB · Visningar: 7,111
Hej

Att skriva (C)opyright synligt på en bild är en sak, men vad som kanske är än bättre är att även sätta en digital vattenstämpel på bilden. Dessa är lagrade som brus i bilden och innehåller den information du själv valt och står emot brusreduceringsfilter, rotationer, färgskiftningar, förminskningar osv. I princip måste man göra bilderna osebara för att få bort vattenstämpeln. Det finns många program dedikerade just för detta ändamålet men Photoshop har en enkel funktion under Filter-Digimarc-Embed Watermark. Detta är okrypterad information som läggs i bilden och alla med Photoshop kan läsa informationen men inte ändra/ta bort den efter att du satt dit det. Mer avancerade filter kan dölja, kryptera, och lösenordsskydda (etc.) informationen så att endast du själv kan ta fram denna vid en eventuell strid.

Hoppas det hjälpte!

Mvh
Håkan
 
Re: Om du sitter i PC

Gomer skrev:
Håll ner alt-tangenten
Slå 0169 (nollettsexnio)
Släpp alt-tangenten
Vipps, där satt den

Trevlig Påsk
G

På min dator måste numlock vara valt för att ovanstående ska fungera.

Allra enklast är nog ändå att kopiera © från fotosidans copyright längs ner på sidan.
 
hakaan skrev:
Hej
Att skriva (C)opyright synligt på en bild är en sak, men vad som kanske är än bättre är att även sätta en digital vattenstämpel på bilden. Dessa är lagrade som brus i bilden och innehåller den information du själv valt och står emot brusreduceringsfilter, rotationer, färgskiftningar, förminskningar osv. I princip måste man göra bilderna osebara för att få bort vattenstämpeln. Det finns många program dedikerade just för detta ändamålet men Photoshop har en enkel funktion under Filter-Digimarc-Embed Watermark. Detta är okrypterad information som läggs i bilden och alla med Photoshop kan läsa informationen men inte ändra/ta bort den efter att du satt dit det. Mer avancerade filter kan dölja, kryptera, och lösenordsskydda (etc.) informationen så att endast du själv kan ta fram denna vid en eventuell strid.
Hoppas det hjälpte!
Mvh
Håkan
Photoshops digitala vatten stämpel... den syns altså inte, men finns där?
 
Glädje skrev:
...då är det väl vettigt att sätta copyright på dom.
//Brittis

Inte nödvändigtvis. Det kan ju räcka med att du skriver ditt namn under bilden. Fotot är upphovsrättsligt skyddat till dig utan att du behöver förfula det med symboler. (c) har ingen rättslig betydelse alls.

Det finns miljarder av foton på webben. Chansen att nån skulle sno dina är liten.
 
Re: Re: Vill sätta copyright på mina bilder...

moderskeppet skrev:
Inte nödvändigtvis. Det kan ju räcka med att du skriver ditt namn under bilden. Fotot är upphovsrättsligt skyddat till dig utan att du behöver förfula det med symboler. (c) har ingen rättslig betydelse alls.

Det finns miljarder av foton på webben. Chansen att nån skulle sno dina är liten.

Utgår du från svenska förhållanden nu eller menar du att © tecknet inte har någon juridisk betydelse i t ex USA?
 
moderskeppet skrev:
Inte nödvändigtvis. Det kan ju räcka med att du skriver ditt namn under bilden. Fotot är upphovsrättsligt skyddat till dig utan att du behöver förfula det med symboler. (c) har ingen rättslig betydelse alls.

Det finns miljarder av foton på webben. Chansen att nån skulle sno dina är liten.

Även om det inte finns någon juridisk fördel med att sätta en copyright/logo på sina bilder så tycker jag ändå att det kan finnas skäl att ha det - det är reklam om man säljer bilder, det påminner dom som inte har full koll på juridiken att dom ska hålla fingrarna i styr, och det är ett "stolthetsmärke" eftersom jag vill att folk ska veta att det är jag som tagit bilden.

Huruvida det är fult eller inte är en smaksak och beror säkert också på utformning och placering. Konstnärer signerar ju sina målningar så varför skulle inte fotografer också göra det? :)
 
Re: Re: Vill sätta [QUOTE][i]Mattias Karlsson (moderskeppet) skrev: på mina bilder...

moderskeppet skrev:


Det finns miljarder av foton på webben. Chansen att nån skulle sno dina är liten.

Visst är det så, ändå händer det varje dag.
För mig själv har det hänt flera gånger på bara några år, sällan mer allvarligt än att folk använder dom på sina egna sidor, men ändå. Ännu vanligare är det att folk länkar till dom i alla möjliga sammanhang, där man inte vill bli länkad till.

Fast att skriva något vid bilderna lär inte skydda dom ett dugg ändå, dom som vill ha bilden tar den i alla fall. I Sverige gör copyright ingenting, men om någon i, tillexempel, USA tar bilden och det står copyright någonstans på sidan där den finns (inte tvunget på själva bilden) så 3 dubblas ersättningen om du vill sätta fast dom.

/Magnus
 
mammeli skrev:
Photoshops digitala vatten stämpel... den syns altså inte, men finns där?

Ja, det stämmer. Tittar man noga och jämför så kan man dock se att bilden med stämpel är lite brusigare.
 
Senast ändrad:
Att lägga en vattenstämpel som inte syns på bilden kommer ändå aldrig att skydda den mot att folk tar skärmdumpar och använder den ändå, såvida det inte handlar om högupplösta bilder. Gör om de bilder som du ska använda på webben till tillräckligt lågupplösta för att de inte ska gå att interpolera, skriva ut eller så utan att de blir dåligt.

Vill man lägga in sin copyright i bilden skulle jag nog rekomendera att göra det i metadatan istället för på bilden, det ser ofta rätt taskigt ut.
 
Jonas Lindstedt skrev:
Att lägga en vattenstämpel som inte syns på bilden kommer ändå aldrig att skydda den mot att folk tar skärmdumpar och använder den ändå, såvida det inte handlar om högupplösta bilder. Gör om de bilder som du ska använda på webben till tillräckligt lågupplösta för att de inte ska gå att interpolera, skriva ut eller så utan att de blir dåligt.

Vill man lägga in sin copyright i bilden skulle jag nog rekomendera att göra det i metadatan istället för på bilden, det ser ofta rätt taskigt ut.

Å andra sidan så kan man aldrig skydda sig emot om någon tar en lågupplöst och dålig kopia av en persons bild, så det beror vad man skyddar för. I sådant fall kan man aldrig visa sina bilder. Om de trycks i tidningar kan de scannas in, om de publiceras på internet kan man ta skärmdumpar osv.

Min nivå är satt på att det ska gå att bevisa vems bild det är vid en ev. tvist och att det inte ska gå att få tag på orginalbilden, dvs. allt jag publicerar är reducerat i upplösning etc. (har aldrig publicerat enorma förstoringar)

Själv tycker jag att vattenstämpel är bra eftersom det iprincip inte går att ta bort plus att om man döljer den för andra kan de inte heller kontrollera att den är borttagen även om de försöker.

Att skriva copyright som text stort och synligt i bilden är otroligt enkelt med ett clone-verktyg och lite annat att radera från bilden och sedan är det svårt att bevisa vems bilden egentligen var. Speciellt om den är beskuren och modifierad.

Att sätta det som meta-data borde egentligen vara det bästa sättet men eftersom denna är så lätt att ta bort så skyddar den ingenting.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.