Annons

Vill koppla ihop 300D med studioblixtar, vad krävs?

Produkter
(logga in för att koppla)

muster

Aktiv medlem
Går en kurs där vi ska prova att fota i studio. 300D har ju inget uttag för studioblixar som jag har förstått det. Vad behöver jag för kunna koppla den till blixtarna?

Några andra frågor när jag ändå är på gång?

PC Sync? Vad är detta? Vad står PC för i sammanhanget?

Hot shoe? Innebär detta att jag kan trä på en sko på kamerans blixtsko och sedan använda blixtar avsedda för andra kameror? Eller är jag ute och cyklar?

Bilda mig gärna i studiofotografins värld! =)
 
"PC" står i sammanhanget för "Prontor-Compur", tillverkare av slutare någon gång i tidernas begynnelse. En PC-kontakt är den klassiska blixtsynkkontakten som ser ut ungefär som en TV-antennkontakt i pytteformat.

"Hot shoe" är arrangemanget som de flesta småbildskameror i dag kör med, med de elektriska kontakterna integrerade i fästskon för blixten, naturligtvis olika mellan alla fabrikat. Tänk så hemskt det vore om man kunde köra Nikon-blixtar på Canon-kameror och tvärtom, då skulle de ju aldrig få sälja något nytt!

Det finns adaptrar så att man kan koppla in studioblixtar med en liten pryl man sätter i blixtskon. Det sägs att en del blixtar kan steka en del Canon-kameror eftersom blixten trycker dit högre spänningar än elektroniken i kameran pallar för. Jag tror dock aldrig jag hört talas om någon som faktiskt råkat ut för detta, så det kanske bara är FUD från folket som säljer de dyrare adaptrar som ska rädda en från det. Prova gärna med din tiotusenkronorskamera och rapportera vilken färg det blev på röken. :)
 
Olika blixtar har olika volt för PC-synken, min olympus E-10 har skyddskretsar(troligen lite dioder och sånt där) som hindrar den från att stekas, men det är dumt att gå för högt över vad tillverkaren säger. Vet också att det finns hot shoe adaptrar som tar hand om spänningsproblemet.
 
Förslag på hotshoeadapter till 300D

ture skrev:
"

Det finns adaptrar så att man kan koppla in studioblixtar med en liten pryl man sätter i blixtskon. Det sägs att en del blixtar kan steka en del Canon-kameror eftersom blixten trycker dit högre spänningar än elektroniken i kameran pallar för.

? Jag söker förslag på lämplig adapter som passar till manuella blixtar tex studioblixtar?

För Canon 300D

Gärna förslag på var man kan köpa dessa, vad dom heter etc... det verkar finnas många olika typer och det är svårt att veta vilken som passar...
 
Manuell blixtsynk till 300D?

Jag ställer frågan igen.
Finns det någon möjlighet att koppla in en manuell extern blixt till 300D via blixtskon?
(kameran saknar ju separat synkkontakt)
Tacksam för förslag på lämplig adapter och vart man kan få tag i en sådan.
 
Kolla i din vanliga fotohandel.

Jag vet att hama haar haft en sådan kontakt som såg ut so en mettalisk kub i princip...

Avseende volttal.. Så var det framförallt äldre blixtar (pre af) som hade det problenet. de kunde skickaut upp till 100-300 volt enligt någon mätning...

Det bör funka med att lösa ut en vanlig blixt från din kamerakontakt. en det är viktigt att tänka på att blixyten inte har några kontakter för elektronik som kans skicka signaler på fel ställen utan bara en centrerad utlösning typ :)
 
Re: Manuell blixtsynk till 300D?

Jan skrev:
Jag ställer frågan igen.
Finns det någon möjlighet att koppla in en manuell extern blixt till 300D via blixtskon?
(kameran saknar ju separat synkkontakt)
Tacksam för förslag på lämplig adapter och vart man kan få tag i en sådan.

Hej,

Jag använder denna modellen ifrån Hama!

Vänligen // Martin
 
Jag har en liten smutt "miniblixt" Prolinca (med vanlig blixtsko) med ett lila filter som funkar som fjärrutlösare, dvs glöm alla synkkablar. Köpt på aifo 1998.
 
Re: Re: Manuell blixtsynk till 300D?

Anderzon skrev:
Hej,

Jag använder denna modellen ifrån Hama!

Vänligen // Martin

Man TACKAR för fina tips.

Tror faktiskt att jag har något liknande i mina gömmor samt en toppenfin blixt som jag köpte i Singapore 1978 - en av de första med sensor och automatik. Den kan ju ev. funka!
Julklappen (300D) kom i går kväll, man blir som barn på nytt ...lek...lek ...
 
Re: Re: Re: Manuell blixtsynk till 300D?

Jan skrev:
Tror faktiskt att jag har något liknande i mina gömmor samt en toppenfin blixt som jag köpte i Singapore 1978 - en av de första med sensor och automatik. Den kan ju ev. funka!
Julklappen (300D) kom i går kväll, man blir som barn på nytt ...lek...lek ...

Här kommer en bild som jag tagit med denna blixt och 300D. Blixten är också infälld. Dessutom har jag knåpat ihop en liten "omnibounce" av nylonväv. Blixten går att vinkla åt alla möjliga håll och kan ju användas till att utlösa andra blixtar med slavtändare på.

Så, fråga farsan eller morsan om de har någon gammal blixt från 70-talet liggandes som du kan testa på din nya kamera. Kan vara värt ett försök innan man investerar i en E-TTL för flera tusenlappar.
 

Bilagor

  • koll_01.jpg
    koll_01.jpg
    40.5 KB · Visningar: 803
En variant som fungerar om man inte har uttag på kameran är att sätta en pappbit lite framföra blixten så att blixten slår upp i taket, samtidigt så har man studioblixten så att den löser ut på IR-cellen.

Har fungerat flera ggr. när jag varit i studio.

Givetvis så sätter du kameran att exponera efter studioljuset.
 
Kameran försöker inte köra E-TTL med en blixt som inte stöder det så förblixten är inget problem.

MEN det kan vara bra att vara misstänksam mot gamla blixtar för för hög triggerspänning sliter på kamerans blixtelektronik. EOS kamerorna är specade för runt 6V och många äldre blixtar kan ha en spänning på flera hundra volt.
Se tex http://photonotes.org/articles/eos-flash/index2.html#trigger.
 
Man bör alltså vara försiktig så att kameran inte skadas. Jag ska mäta spänningen på blixtens synkkontakt innan jag fortsätter använda den.
Tack för varningen.
 
Jag provade med att låta den inbyggda blixten fyra av studioblixtarna (blixten vinklades bort med en papp skiva) med kameran i manuellt läge, inställd efter extern ljusmätare. Varenda bild blev kraftigt underexponerad. Först med tider ner mot sekunden blev det ett iallafall synligt resultat, men långt från acceptabelt.

Varför blev det på detta viset??
 
Kan det vara så att din kamera skickar ut en förblixt till motivet och då löser blixtaggregaten ut och hunnit slockna när din kamera öppnar slutaren.

1 sekund låter som om du exponerar efter befintligt ljus.
 
Vid ett par tillfällen skickade min blixt ut förblixtar för att kunna ställa in AF men efter dessa blixtar väntade jag några sekunder, placerade en pappskiva framför blixten för att sedan skjuta bilden och studioblixtarna löste då ut men bilderna blev i princip svarta.

Jag förstår inte varför det blev så här. Hade med mig flera med analoga kameror som gjorde på exakt samma sätt och för dem gick det utmärkt...
 
E-TTL fungerar så att kameran skickar ut en förblixt för att mäta exponeringen. Denna blixt skall inte förväxlas med AF-blixt.
Du hinner aldrig uppfatta förblixten som löser ut studioblixtarna innan kameran exponerar.
Du behöver en synkkontakt eller lös blixt, läs hela tråden så kanske du blir hjälpt.
Det finns även andra trådar att studera samt Canons beskrivning av E-TTL.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.