Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med överexponerade blixtbilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Roine: det stämmer, det borde inte läggas till något av vad jag tycker.. löser det genom att sätta två fingrar över den inbyggda blixten så att den strålar åt sidorna och tänder studioblixtarna..


Jim: 4,0 - 4,5 - 5,0 - 5,6 - 6,3 - 7,1 - 8.0
 
Va? Gunnar!

Nu förstår jag inget alls..
alltså, jag mäter vid motivet.. bredvid/framför.. sätter blixtljusmätaren framför eller alldeles bredvid, riktar den lilla dimmiga kulan mot kameran och mäter..
 
SunKi skrev:
jag mäter vid motivet.. bredvid/framför.. sätter blixtljusmätaren framför eller alldeles bredvid, riktar den lilla dimmiga kulan mot kameran och mäter..

Låter helt rätt. Jag funderade över det med känsligheten. Är du helt säkert att kameran plåtar efter 50 ISO? Testa att köra efter 100 på både kamera och mätare.

Du ligger ju drygt ett steg fel. Dessutom ska man helst bara ta hänsyn till den ljusa sidan vid digital och dia fotografering så mär vid motivet mot ljuskällan och kör på det.
 
Hej


Prova att slå av alla dina blixtar, rigga upp mätaren där du brukar ha den, prova enligt "utan synkkabel nedan, lös sedan ut kamerablixten och håll för som du gjorde.

Vad visar den då? Då bode du ju mäta ströljuset från den inbyggda.

Vad står i kameramanualen om blixten och E-TTL osv vid manuell inställning?

Roine


Ur Manualen du perkade ut:

4. Med synk-kabel: Tryck på pil-ner-knappen(E) på mätaren för att utlösa blixten och mäta blixtljuset.
Mätvärdet syns i ett par sekunder.(alternativt Tryck reset (D) för att radera mätvärdet.).

Utan Synk-kabel. Gå bort till blixten och utlös blixten. Rätt bländare visas i fönstret på Gold Eagle-mätaren.
 
Mätaren visar inga tecken på att det blir tillräckligt mkt ströljus för att registrera något värde..

Har inte provat med ISO 100 än, ska prova snart..
 
SunKi skrev:
Jim: 4,0 - 4,5 - 5,0 - 5,6 - 6,3 - 7,1 - 8.0
Då har du tredjedels steg i kameran. Och som sagt tiondels steg i mätaren. Då blir det ju lätt att räkna om. 4 blir 4, 4,3 blir 4,5, 4,7 blir 5.0 och 4.9 blir 5.6. Och så vidare.
 
Hej

LAddade ner manualen på kameran. På sidan 48 står det att blixten alltid avfyras två gånger samt att i manuell så med full effekt.
Kan det vara så att du får två blixtar under den 1/125 del du exponerar, dvs att din externa blixt är snabb och har kraft kvar?

Detta borde ju gå att testa genom att du fotar mätaren och ser om du då får annat värde genom att använda fall 4 i manualen..
 
Jim: ah, då förstår jag..


Magnus: har kört ISO100 i kameran nu också.. men med samma resultat.. får dock en hyggligt riktig exponering vid f8
 
Roine: hmmm, okey.. ja den har kraft kvar efter man fyrat av den en gång, har ingen aning om den kan vara så snabb dock..

Ska dra av en rulle imorgon och lämna in på entimmesframkallning, blir bilderna överexponerade så Måste det ju bero på mätaren.. blir dom inte det så måste det vara pga digitalkameran..

Har provat att stänga av blixtarna och fota mätaren, satte jag fingret för för att skymma så visade den inget värde, fotade jag rätt på fick jag typ f11..

Det är iaf inget man märker att den inbyggda i digitalkameran går av två gånger...
Inte heller att studioblixtarna skulle fyras av flera gånger..
 
Ok har gjort det nu, mätaren visar samma värde dock utan eller med kamerablixten..


Var det det du var ute efter?
 
Japp

Då har du problem....... :-((

Hur står den externa blixten i förhållande till allt annat. Är det enbart en blixt (tänker fortfarande på den extremt ljusa men ojämt belysta bakgrunden.

Kan du göra en enkel skiss?
 
Problem? Låter inte bra, vad syftar du på?
Har dragit ihop en snygg skiss...

Jag har alltså inte ansträngt mig för att fixa en jämn belysning över bakgrunden, har just sytt ihop bakgrunden riktigt..
 

Bilagor

  • skiss.jpg
    skiss.jpg
    21.3 KB · Visningar: 152
SunKi skrev:
Va? Gunnar!

Nu förstår jag inget alls..
alltså, jag mäter vid motivet.. bredvid/framför.. sätter blixtljusmätaren framför eller alldeles bredvid, riktar den lilla dimmiga kulan mot kameran och mäter..

Fasiken, jag läser ju som en kråka.
förlåt :-(
Tyckte det stod Objektivet.
Ska gå o sova istället.
 
Verkar som att det är någon faktor hos digitalkameran som gör att det inte funkar så bra..
Jag tog en rulle analogt imorse och lämnade in för framkallning på en timme, körde bländare efter blixtljusmätaren och bilderna blev korrekt exponerade (i mina ögon iaf)..

Har dock lite svårt för att förstå dethär med de tiondels stegen på mätaren, på min analoga kamera är stegen på bländare 4 - 4,5 - 5,6 - 6,7 - 8 - 9,5 - 11 Osv..

Någon som kan försöka förklara så att t.om jag förstår? :)
 
På din analoga kamera har du halva steg.

4 är ett helt steg. 4,5 är 4 + fem tiondelar. 5.6 är nästa hela steg, alltså 4 plus tio tiondelar.

Du körde dia i kameran va?
 
SunKi skrev:

Jag tog en rulle analogt imorse och lämnade in för framkallning på en timme, körde bländare efter blixtljusmätaren och bilderna blev korrekt exponerade (i mina ögon iaf)..

Har samma fråga som Jim; du körde väl dia?
Körde du neg så kompenserar ju labbet för över/underexponering (i viss mån) vid kopieringen.
 
Nej jag körde negativ färgfilm, men pratade med labbet och sa åt dem att absolut inte göra några korrigeringar alls..

Jim: aha, tror jag förstår.. så om mätaren visar f4.0 6... vad katten ställer jag in då? :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.