Annons

Vill inte skatta bort min vinst, behöver investera istället

Produkter
(logga in för att koppla)
Som Lotta redan nämnt är det periodiseringsfond som är det lagliga sättet att utjämna inkomster mellan räkenskapsår.

Andra alternativ kan vara 1) expansionsfond eller 2) positiv räntefördelning, som betyder att 1) du får betala 28% i skatt nu och resten när du återför beloppet från fonden och 2) att du kan välja att beskatta en del av ditt eget kapital i företaget i inkomstslaget kapital. (9,71% för år 2004).

Se Skatteverket för vidare info om detta.
 
Daniel.l skrev:
Jag ser två stora problem i det ni skriver.

1: Du kommer ändå inte kunna skriva av en videokamera på 1 år.

2: Om man köper en sak i år så får du ju en faktura med 2004 som år. Sen när du lämnar tillbaka din produkt och köper en ny så får du en faktura med år 2005 som datum.
Vad hjälper detta. Du kan inte lämna in båda dessa kvitton i bokföringen.
Den första fakturan är ju ändå borta ur bokföringen då den inte gäller längre. Ska man fuska så kan man lika gärna skriva ett kvitto själv och lägga i bokföringen, måste vara lika lagligt/olagligt det.

Jag vet inte hur det är med just videokameror... men annars är ju avskrivningsreglerna beroende på omsättning och verksamhet numera.

IT konsulter får i regel skriva av datorer på 1år, jag vet fotografer som fått dispans att direktavskriva digitalkameror på ett år.

Ring skattemyndigheten och kolla vad som gäller i ditt fall.
 
wikman skrev:
Jag vet inte hur det är med just videokameror... men annars är ju avskrivningsreglerna beroende på omsättning och verksamhet numera.

IT konsulter får i regel skriva av datorer på 1år, jag vet fotografer som fått dispans att direktavskriva digitalkameror på ett år.

Ring skattemyndigheten och kolla vad som gäller i ditt fall.

Det kanske går, Men jag är nyfiken på hur man förklarar en sån avskrivning.

Vad är det för cool kamera du ska köpa som inte kommer förän nästa år?
 
wikman skrev:
Jag vet inte hur det är med just videokameror... men annars är ju avskrivningsreglerna beroende på omsättning och verksamhet numera.

IT konsulter får i regel skriva av datorer på 1år, jag vet fotografer som fått dispans att direktavskriva digitalkameror på ett år.

Ring skattemyndigheten och kolla vad som gäller i ditt fall.

Jag har fått godkänt att direktavskriva digital systemkamera av skatteverket. Kan du bara motivera att att dim kamera inte har något värde efter tre år är det okej. Första gången de frågade hade jag köpt en Canon D30 och det var väl 2001 den kom. Idag tre år senare och vad kan du sälja den för idag? Knappt någonting. Det amma gäller bärbara datorer som du också kan göra direktavskrivning på, oavsett hur stor firma du har.

niklas
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.