Annons

Vill inte att Lightroom visar bilder i subfolders!

Produkter
(logga in för att koppla)

muster

Aktiv medlem
Hej

Är det någon mer än jag som irriterat sig på, och löst, att Lightroom visar bilder i undermappar till den mapp jag valt?

Jag har ofta en mapp med raw bilder, i den skapar jag en mapp som heter EDIT och i den lägger jag TIFF bilderna. Bilderna som ska ut på webben lägger jag i en undermapp till edit som heter JPG och i en undermapp till den lägger jag tumnaglar, TN.

OM jag i Lightroom ställer mig på mappen med RAW bilderna så ser jag 4 ex av de bilder som finns i resp. undermapp. Hur får jag bort det? Jag vill bara se bilderna i den mapp jag valt!
 
stacka dem?

i dramtiden om du kör lr fullt ut så kommer den att automatiskt stacka, så kanske läge börja stacka the old ones nu så det blir lika.

För redigerar du i ps med uthopp från lr kan du autostacka
 
Jag är inte riktigt med på hur du menar. Jag kan inte stacka bilder som är i olika mappar säger den.
Har precis börjat med LR, har läst in 21486 bilder och av dessa är det rätt många bilder som förekommer många gånger enligt det scenario jag beskrivit...
 
ursäkta att jag lånar tråden lite.

Går det att ställa in i lightroom 1.0 så att den inte tar kopior på alla bilder?

tex bilderna ligger på ett ställe och vill bara att de ska ligga där, men när man läser in i lightroom så blir det kopior på bilderna antar jag? alltså dubbla uppsättningar...
 
hej

bommade det med mapapr, men hur tänker du jobba i framtiden, läge att sanera nu eller skall du fortsätta så?

det man kan undra över är hur de tänker lösa det, har du sökt på :
http://www.adobeforums.com/cgi-bin/webx/.3bc2cf0a/

dvs adobes forum om samma bild, men olika bildformat, det finns utspridda trådar där så man kan få ideer om hur andra gjort o tänker.

för oss med onödigt många bilder blir det som du säger fort rörigt.

Roine
 
ignore suspected duplicates i importen tar bort dubletter om de e exakt lika

men är det olika filformat får du in dem eller redigerade.



Fredrik_M82 skrev:
ursäkta att jag lånar tråden lite.

Går det att ställa in i lightroom 1.0 så att den inte tar kopior på alla bilder?

tex bilderna ligger på ett ställe och vill bara att de ska ligga där, men när man läser in i lightroom så blir det kopior på bilderna antar jag? alltså dubbla uppsättningar...
 
Fredrik_M82 skrev:
ursäkta att jag lånar tråden lite.

Går det att ställa in i lightroom 1.0 så att den inte tar kopior på alla bilder?

tex bilderna ligger på ett ställe och vill bara att de ska ligga där, men när man läser in i lightroom så blir det kopior på bilderna antar jag? alltså dubbla uppsättningar...

Du kan välja om den ska flytta, kopiera eller låta bilderna ligga kvar.
 
muster skrev:
Hej

Är det någon mer än jag som irriterat sig på, och löst, att Lightroom visar bilder i undermappar till den mapp jag valt?

Jag har ofta en mapp med raw bilder, i den skapar jag en mapp som heter EDIT och i den lägger jag TIFF bilderna. Bilderna som ska ut på webben lägger jag i en undermapp till edit som heter JPG och i en undermapp till den lägger jag tumnaglar, TN.

OM jag i Lightroom ställer mig på mappen med RAW bilderna så ser jag 4 ex av de bilder som finns i resp. undermapp. Hur får jag bort det? Jag vill bara se bilderna i den mapp jag valt!

Du kan alltid göra vad jag gjorde, anpassa dig efter Lightroom. Ja, jag vet, det kan kännas tungt men samtidigt så väljer man ju själv vilken programvara man använder ;)

Jag har en topp folder för fototillfället och under den en RAW folder. Motsvarigheten till din Edit folder lägger jag på samma nivå som RAW foldern och likaså JPG foldern och andra foldrar som kan tänkas behövas. På det viset kan du välja om du vill se alla bilder sida vid sida (beroende på hur du sorterar givetvis...) eller om du bara vill se innehållet i en folder.

En annan sak jag börjat med är att inte jobba direkt i foldrar, jag skapar collections med virtuella kopior av dom bilder jag vill göra något med istället. När/om jag sedan exporterar bilderna gör jag det till en folder på samma nivå som RAW foldern.

Det enda irritationsmoment som kvarstår är om man öppnar bilden i Photoshop från Lightroom och på det viset får en kopia i RAW foldern. Det problemet löser jag med att helt enkelt flytta kopian till en lämplig folder i Lightroom, på det viset bibehålls relevant information.

Men visst, så svårt borde det ju inte vara att stoppa in en setting för recursive folder hantering.

/Conny
 
Jo, det är nog en enkel funktion att få in. Jag har också ändrat mitt arbetssätt sedan jag började med LR. Tidigare använde jag Faststone tillsammans med PS och då var arbetsgången rätt mapporienterad.

Nu jobbar jag i stort utan mappar. Jo jag importerar till olika men inget mer. Sedan stackar jag olika versioner för att enkelt hålla reda på dem. Ett bra redskap är quick collections för att hantera bilder som hör i hop.

Jag tror att det är viktigt att få fram eventuella synpunkter till Adobe direkt för de verkar väldigt lyhörda just nu. Tänk på alla förändringar som var mellan betan och version 1.0. Det är säkert lika mycket förändringar/förbättringar till 1.1.

Dessa filmer har gett mig oerhört mycket:

http://www.whibalhost.com/_Tutorials/Photoshop_LR/01/
 
AndrewL skrev:
Varför markerar du inte bara de filer du vill importera?

Som jag skrev tidigare så importerade jag över 21000 filer, har ingen lust att sitta ocj välja dessa för hand..då hinner Lightroom v.4 släppas innan jag är klar, och då är säkert den funktionen jag efterfrågar med i applikationen. ;)
 
muster skrev:
Som jag skrev tidigare så importerade jag över 21000 filer, har ingen lust att sitta ocj välja dessa för hand..då hinner Lightroom v.4 släppas innan jag är klar, och då är säkert den funktionen jag efterfrågar med i applikationen. ;)

Aha, trodde det var 2100 bilder det handlade om, ja då förstår jag dig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.