Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Vill ha hjälp att välja
- Trådstartare AndersP69
- Start datum
Arne S
Aktiv medlem
Jag har precis gjort det bytet, och tycker att det är stor skillnad. Därmed inte sagt att 18-55 är kass eller så, men 17-40/4 L är klart mycket bättre. Och med tanke på prisskillnaden ska det vara skillnad. Har mycket svårt att tro att du inte blir nöjd med det. Bortkastade pengar är det inte, även om det är dyrt...
flutte
Aktiv medlem
Varför just L-objektiv?
Vad är det i dina nuvarande objektiv du saknar? Okej, ljusstyrka skriver du. Porträttmöjligheter.
I sådana fall är valet 50/1.4 givet, möjligen 50/1.8. Ett skarpare och ljusstarkare objektiv än det lär du inte finna till rimliga priser.
Med brännviddsförlängningen blir det ett perfekt porträttobjektiv med ultrakort skärpedjup.
Annars kanske ett 70-200/2.8L är det objektiv som kompletterar din utrustning. Ljusstyrka, L-kvalité och ett zoomomfång smo ligger utanför det du har idag. Bländaröppningen i 70-läget är sådant att det säkert duger för porträttfoto. Men, billigt är det inte.
Vad är det i dina nuvarande objektiv du saknar? Okej, ljusstyrka skriver du. Porträttmöjligheter.
I sådana fall är valet 50/1.4 givet, möjligen 50/1.8. Ett skarpare och ljusstarkare objektiv än det lär du inte finna till rimliga priser.
Med brännviddsförlängningen blir det ett perfekt porträttobjektiv med ultrakort skärpedjup.
Annars kanske ett 70-200/2.8L är det objektiv som kompletterar din utrustning. Ljusstyrka, L-kvalité och ett zoomomfång smo ligger utanför det du har idag. Bländaröppningen i 70-läget är sådant att det säkert duger för porträttfoto. Men, billigt är det inte.
handbolls_gurun
Avslutat medlemskap
Själv har jag ett 50 mm / 1,8. Riktigt nöjd med det. PLastigt, och ömtåligt, men som sagt så ahr jag råd att ta sönder ungefär 3 stycken sdåanna innan jag lagt ut så mycket pengar som på ett 1,4.
Är ma nförsöktig och varsam med utrustnignen skulle jag absolut rekomendera canons super billiga, men brabra 50mm /1,8.
Är ma nförsöktig och varsam med utrustnignen skulle jag absolut rekomendera canons super billiga, men brabra 50mm /1,8.
AndersP69
Aktiv medlem
Nu är det beställt på www.cyberphoto.se
marooned
Aktiv medlem
Jag begriper inte varför man vill ha ett L objektiv om man inte ens vet vad det är för nånting. Det verkar krylla av folk som ska köpa dyra grejer, bara för att någon kaxig polare har tipsat att "det är minsann det man ska ha om man vill få respekt" eller liknande. Jag köpte en dslr eftersom jag ville ha en kamera som man kan köra på iso800, inte för att det är förhållandevis billigt och ganska coolt. Behov som skapar efterfrågan, inte tvärtom.
EF50mm är ett bra objektiv över f2.8, även vid full förstoring av bilden. Skärpedjupet är otroligt kort och kan vara något ojämn vid 1.8, svårt att få fokus rätt, kolla mha. rutat papper. Bra köp!
EF50mm är ett bra objektiv över f2.8, även vid full förstoring av bilden. Skärpedjupet är otroligt kort och kan vara något ojämn vid 1.8, svårt att få fokus rätt, kolla mha. rutat papper. Bra köp!
hailstorm
Aktiv medlem
marooned skrev:
Jag begriper inte varför man vill ha ett L objektiv om man inte ens vet vad det är för nånting. Det verkar krylla av folk som ska köpa dyra grejer, bara för att någon kaxig polare har tipsat att "det är minsann det man ska ha om man vill få respekt" eller liknande. Jag köpte en dslr eftersom jag ville ha en kamera som man kan köra på iso800, inte för att det är förhållandevis billigt och ganska coolt. Behov som skapar efterfrågan, inte tvärtom.
aaa... kan inte annat än hålla med...
Någon som undrade... DC = Motorn.
50mm /f1.8 = otroligt prisvärt. Blända ner något steg och det är svårslaget. Skjut vidöppet och få bra resultat om du naglar fokus rätt.
50mm/f1.4 usm = inte värt mellanskillnaden imo. Så mycket bättre blir inte bildkvaliten enligt mig... Dock är ju afen lite snabbare...