Annons

Vill ha hjälp att välja

Produkter
(logga in för att koppla)

AndersP69

Aktiv medlem
Jag har en Canon eos 300D med ett 18-55 och ett 28-135 IS USM objektiv. Nu är jag sugen på ett nytt objektiv, ett L objektiv men vet inte vilket jag ska välja. Jag vill ta porträtt bilder och vill att objektivet ska vara ljus starkt. Vore tacksam för lite alltenativ
 
Oops, såg först nu att det nödvändigtvis måste vara ett L-objektiv. Isf är det väl endast Canons 24-70 som återstår av de jag räknade upp.
 
Då kanske du kan förklara lite bättre vad du vill ha för objektiv. L objektiv har en förmåga att vara dyra. Jag rekommenderar 50/1.4 eller 1.8. Inte L men förbannat skarpa för det.
 
Återigen, inget L-objektiv. Men kvalité och optiska egenskaper som är fullt jämförbara tycker jag. Prova ett EF 85/1.8.

Har du möjlighet att prova några olika innan köp är det ju en fördel, då "tyckande" ju är så personligt.

Lycka till!

/Arne
 
Om jag köper ett Canon EF 17-40/4L USM
är det bortkasstade pengar då jag har ett 18-55 som följde med kameran, eller är det stor skillnad på att det första är ett L objektiv
 
Jag har precis gjort det bytet, och tycker att det är stor skillnad. Därmed inte sagt att 18-55 är kass eller så, men 17-40/4 L är klart mycket bättre. Och med tanke på prisskillnaden ska det vara skillnad. Har mycket svårt att tro att du inte blir nöjd med det. Bortkastade pengar är det inte, även om det är dyrt...
 
Du har inga bilder som du skulle vilja skicka på mejlen för att se hur bilderna blir, du har en bättre kamera än mig men det skulle ändå vara kul att se.....om du har möjlighet förstås
 
Varför just L-objektiv?

Vad är det i dina nuvarande objektiv du saknar? Okej, ljusstyrka skriver du. Porträttmöjligheter.

I sådana fall är valet 50/1.4 givet, möjligen 50/1.8. Ett skarpare och ljusstarkare objektiv än det lär du inte finna till rimliga priser.

Med brännviddsförlängningen blir det ett perfekt porträttobjektiv med ultrakort skärpedjup.

Annars kanske ett 70-200/2.8L är det objektiv som kompletterar din utrustning. Ljusstyrka, L-kvalité och ett zoomomfång smo ligger utanför det du har idag. Bländaröppningen i 70-läget är sådant att det säkert duger för porträttfoto. Men, billigt är det inte.
 
Det blir bara svårare och svårare hur man ska göra, det är ju tråkigt att inte bli nöjd.
Jag vill ju kunna ta bra porträttbilder och då är kanske 50/1.4 ett bara val eller finns det andra objektiv som är bättre men inte kostar skjortan.
 
Själv har jag ett 50 mm / 1,8. Riktigt nöjd med det. PLastigt, och ömtåligt, men som sagt så ahr jag råd att ta sönder ungefär 3 stycken sdåanna innan jag lagt ut så mycket pengar som på ett 1,4.

Är ma nförsöktig och varsam med utrustnignen skulle jag absolut rekomendera canons super billiga, men brabra 50mm /1,8.
 
Tror DC är fokusmotorn, men lovar inget. Det är förövrigt ett riktigt skarpt och fint objktiv. Du kommer helt klart bli nöjd med det!
 
Jag begriper inte varför man vill ha ett L objektiv om man inte ens vet vad det är för nånting. Det verkar krylla av folk som ska köpa dyra grejer, bara för att någon kaxig polare har tipsat att "det är minsann det man ska ha om man vill få respekt" eller liknande. Jag köpte en dslr eftersom jag ville ha en kamera som man kan köra på iso800, inte för att det är förhållandevis billigt och ganska coolt. Behov som skapar efterfrågan, inte tvärtom.


EF50mm är ett bra objektiv över f2.8, även vid full förstoring av bilden. Skärpedjupet är otroligt kort och kan vara något ojämn vid 1.8, svårt att få fokus rätt, kolla mha. rutat papper. Bra köp!
 
marooned skrev:
Jag begriper inte varför man vill ha ett L objektiv om man inte ens vet vad det är för nånting. Det verkar krylla av folk som ska köpa dyra grejer, bara för att någon kaxig polare har tipsat att "det är minsann det man ska ha om man vill få respekt" eller liknande. Jag köpte en dslr eftersom jag ville ha en kamera som man kan köra på iso800, inte för att det är förhållandevis billigt och ganska coolt. Behov som skapar efterfrågan, inte tvärtom.


EF50mm är ett bra objektiv över f2.8, även vid full förstoring av bilden. Skärpedjupet är otroligt kort och kan vara något ojämn vid 1.8, svårt att få fokus rätt, kolla mha. rutat papper. Bra köp!

aaa... kan inte annat än hålla med...

Någon som undrade... DC = Motorn.

50mm /f1.8 = otroligt prisvärt. Blända ner något steg och det är svårslaget. Skjut vidöppet och få bra resultat om du naglar fokus rätt.

50mm/f1.4 usm = inte värt mellanskillnaden imo. Så mycket bättre blir inte bildkvaliten enligt mig... Dock är ju afen lite snabbare...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.